باستان‌شناسان موفق به کشف تقویم قدیمی مربوط به ۱۲ هزار سال قبل کردند

باستان شناسان موفق به کشف قدیمی‌ترین تقویم تاریخ در جنوب ترکیه با قدمت بیش از ۱۲ هزار سال شدند.

باستان‌شناسان موفق به کشف تقویم قدیمی مربوط به ۱۲ هزار سال قبل کردند

به گزارش مملکت آنلاین به نقل از الجزیره، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید منتشر شده در یکی از مجلات باستان شناسی، کشف این تقویم در یکی از اماکن باستانی در جنوب ترکیه، این موضوع را به ذهن متبادر می کند که نخستین تقویم برای محاسبه سال و ماه و روز، به دورانی بسیار زودتر از آنچه دانشمندان تا کنون تصور می کردند برمی گردد.

محققان در این مکان باستانی، تعدادی از ستون‌های سنگی با کتیبه‌های پیچیده و مرموز را با قدمت بیش از ۱۲ هزار سال کشف کرده اند که بر روی آن‌ها نقش‌هایی حکاکی شده است که نشان می دهد انسان دوران باستان از توالی فصول و طول سال آگاه بوده است.

بنا به گفته«مارتین سویتمن»، باستان شناس اسکاتلندی مسئول این پژوهش، آنچه ساکنان منطقه باستانی سایت« گوبکلی تپه» را بر آن داشت تا این تقویم را ترسیم کنند، ثبت سقوط یک ستاره دنباله دار بود که منجر به عصر یخبندان کوچکی در آن دوران شد.

سایت باستانی گوبکلی تپه در جنوب ترکیه شامل بخش‌های گوناگونی از جمله دو تأسیسات مدور است که هر کدام شامل ۱۱ بنای سنگی با سرهای افقی و بدنه‌های عمودی به شکل حرف «T» و همچنین گروه بزرگی از مجسمه‌ها است که بسیاری از آن‌ها دارای کتیبه‌های یکسان به شکل حرف «V» هستند و مارتین سویتمن، باستان شناس دانشگاه ادینبورگ، پس از سالها تحقیق موفق شد معمای این مکان اسرارآمیز را حل و تاکید کند که آثار روی این بناهای سنگی چیزی جز ثبت یک رویداد بزرگ نجومی نیست .

نویسنده این مطالعه معتقد است الگوهای V شکل ممکن است تعداد روزهای یک سال را نشان دهند و سپس او با پیگیری موضوع موفق شد یک تقویم شمسی متشکل از ۳۶۵ روز تقسیم شده به ۱۲ ماه قمری و ۱۱ روز اضافی را رمزگشایی کند.

گفتنی است سایت باستان شناسی گوبکلی تپه در جنوب ترکیه در نزدیکی مرز سوریه واقع شده است که بیش از ۹ هکتار وسعت دارد و مجموعه ای باستانی از تاسیسات معبد مانند است که با نمادهای پیچیده تزئین شده است. این مکان به دلیل وجود آثار سنگی در اشکال پیچیده هندسی ، دارای کتیبه های اسرارآمیز است که قدمت آن به تمدن بشر باستان باز می گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر