آمریکا از سرگیری مذاکرات آتش بس غزه خبرداد

وزیر خارجه آمریکا مدعی از سرگیری مذاکرات برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس در روزهای آینده در دوحه قطر شد.

آمریکا از سرگیری مذاکرات آتش بس غزه خبرداد

به گزارش مملکت آنلاین، آنتونی بلینکن پس از گفتگو با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر به خبرنگاران گفت: «ما در مورد گزینه هایی برای استفاده از این لحظه و گام های بعدی برای پیشبرد روند صحبت کردیم. من پیش بینی می کنم که مذاکره کنندگان ما در روزهای آینده با یکدیگر دیدار کنند.»

بلینکن گفت که هنوز مشخص نشده است که آیا حماس برای شرکت در مذاکرات جدید آماده است یا خیر، اما از این گروه خواست تا این کار را انجام دهد.

او از گفتن اینکه چه کسی در مذاکرات دوحه حضور خواهد داشت خودداری کرد، اما گفت که واشنگتن در حال گفتگو با میانجیگران قطری و مصری در مورد "گزینه های مختلف" برای از سرگیری مذاکرات است.

بلینکن گفت: با بازگشت به مذاکرات درباره آتش‌بس و گروگان‌ها، باید گزینه های مختلف را بررسی کنیم تا به نتیجه برسیم.

مقامات ارشد قطر و واشنگتن روز پنج‌شنبه گفتند، مذاکره‌کنندگان آمریکایی و اسرائیلی در روزهای آینده در دوحه گرد هم می‌آیند تا مذاکرات را برای توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه از سر بگیرند.

 قطر و مصر به عنوان میانجی بین اسرائیل و حماس در  گفت‌وگوهای پیشین عمل کردند که در ماه اوت بدون توافق ، متوقف شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این هفته به امید احیای گفتگوها پس از شهادت یحیی سنوار، رهبر حماس، به خاورمیانه و سرزمین های اشغالی فلسطین سفر کرد. واشنگتن پس از ترور یحیی سنوار از سوی رژیم اشغالگر قدس در تلاش است بدون نادیده گرفتن کارشکنی ها و خوی جنگ طلبی این رژیم ، سنوار را مانع توافق معرفی کند.

این یازدهمین سفر وزیرخارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون به شمار می‌رود. بلینکن به بهانه اینکه امید برای دستیابی به آتش بس کم رنگ شده است، در هفته‌های اخیر سفر به منطقه را متوقف کرده بود.

سامی ابوزهری، از رهبران جنبش حماس و رئیس اداره سیاسی این جنبش در خارج درباره این سفر گفته است: توجه به اصرار دولت آمریکا بر تامین چندین تن بمب برای رژیم اشغالگر و اتخاذ شروط آن در مذاکرات، هیچ اعتماد و اتکایی به سفر آنتونی بلینکن به منطقه وجود ندارد.

این مقام حماس تاکید کرده است: تا زمانی که آمریکا دست از این موضع برندارد شریک رژیم اشغالگر باقی خواهد ماند نه میانجی.

حملات اسرائیل با حمایت‌های نظامی و امنیتی واشنگتن، تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه به شهادت بیش از ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر منجر شده است و همچنین ۹۹ هزار و ۵۴۶ نفر مجروح شده‌اند.

رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و در پی ناکامی در عملیات طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطینی به رهبری حماس، جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر