پارلمان اروپا علیه طالبان قطعنامه صادر کرد

پارلمان اروپا در واکنش به «قانون امر به معروف و نهی از منکر» حکومت طالبان قطعنامه ای صادر کرد.

پارلمان اروپا علیه طالبان قطعنامه صادر کرد

به گزارش مملکت آنلاین، پارلمان اروپا در واکنش به «قانون امر به معروف و نهی از منکر» حکومت طالبان در یک نشست ویژه وضعیت حقوق بشر، به ویژه وضعیت زنان در افغانستان را بررسی و درباه آن قطعنامه ای صادر کرد.

به گزارش رادیو دری، پارلمان اروپا قطعنامه ضد طالبان را با ۵۶۵ رأی موافق، هشت رأی مخالف و ۴۳ رأی ممتنع تصویب کرد.

در این قطعنامه آمده است: «طالبان هنجارهای بین المللی را زیر پا گذاشته اند و زنان و دختران، اقلیت های قومی، مدافعان حقوق بشر و اقلیت های جنسی را سرکوب می کنند.»

اعضای پارلمان اروپا گفته اند که این سیاست باعث شده است افغانستان در سطح جهان منزوی شود و گرسنگی و فقر در میان مردم آن افزایش یابد.

در این قطعنامه همچنین گفته شده است که طالبان «تفسیر افراطی خود از شریعت» را بر زنان و دختران و مردم افغانستان اجرا می کنند که از جمله منع زنان از کار، ممانعت از دسترسی آنان به مراقبت های بهداشتی بدون حضور محرم مرد، منع آنان از آموزش فراتر از صنف ششم، اجرای خشونت آمیز و حذف زنان از فضای عمومی و برچیدن سیستم حمایت از قربانیان خشونت را شامل می شود.

در قطعنامه پارلمان اروپا آمده است که وضعیت کنونی زنان افغانستان «آپارتاید جنسیتی» به شمار می رود و باید به عنوان «جنایت علیه بشریت» به رسمیت شناخته شود.

در این قطعنامه آمده است که متن موسوم به قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، محدودیت های قبلی بر زنان و دختران افغانستان را افزایش داده و آنان را بیشتر از حقوق و آزادی های بنیادین و اساسی شان محروم کرده است که این وضعیت را می توان «آپارتاید جنسیتی» دانست.

اعضای پارلمان اروپا در این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته اند که از شناسایی رسمی «آپارتاید جنسیتی» به عنوان «جنایت علیه بشریت» در قوانین بین المللی حمایت کند.

در حال حاضر در قوانین بین المللی، جرمی به عنوان «آپارتاید جنسیتی» وجود ندارد و کارشناسان در تلاش هستند که با توجه به وضعیت افغانستان، برخی از مواد قوانین بین المللی را تعدیل و آپارتاید جنسیتی را به عنوان «جنایت علیه بشریت» جرم انگاری کنند.

اعضای پارلمان اروپا در قطعنامه خود همچنین خواستار وضع تحریم های بیشتر اتحادیه اروپا بر اعضای طالبان شده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر