بنزین سفرهای نوروزی تامین است و مشکلی نداریم
وزیر نفت گفت: آمادگی لازم برای تامین بنزین سفرهای نوروزی وجود دارد.
به گزارش مملکت آنلاین، محسن پاک نژاد روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: آمادگی برای سفرهای نوروزی را داریم و هیچ مشکلی در ذخایر بنزین نداریم.
وی درباره سهمیه بنزین برای ایام نوروز، ادامه داد: در این زمینه هنوز سهمیهای اعلام نشده است.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: از چهار ماه قبل میزان تولید بنزین کشور تا حدود هشت میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
پاک نژاد گفت: واردات بنزین در ایام نوروز افزایش مییابد.
وی درباره انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی، ادامه داد: کارت بانکی و میزان سوخت سهمیهای هر فرد تجمیع میشود.
وزیر نفت درباره وضعیت ناترازی ها، خاطرنشانکرد: در سال جاری در شرایط خاصی از نظر میزان ذخایر سوختی که تحویل گرفتیم، قرار داشتیم.
پاک نژاد گفت: همچنین برودت هوا و طولانی بودن دوره سرما سبب شد مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء افزایش یابد و ناگزیر به سمت استفاده از سوخت مایع حرکت کردیم.
وی ادامه داد: تامین این سوخت مایع کار بسیار پرزحمتی بود و همکاران ما در زمستان رکوردهایی را شکستند؛ بهطور خاص فقط در دی و بهمن ماه حدود یک میلیارد لیتر گازوئیل وارد کشور شد.
وزیر نفت افزود: ارزش این میزان گازوئیل ۶۰۰ میلیون دلار است که تحویل نیروگاه ها می شود.
پاک نژاد ادامهداد: نیروگاه ها در گذشته با راندمان پایین ساخته شده اند، به طور مثال اگر حدود راندمان نیروگاهها را ۳۰ درصد در نظر بگیریم، یعنی ۳۰ درصد سوخت تبدیل به برق و ۷۰ درصد آن تلف می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه پالایشگاهی توانستیم با افزایش خوراک پالایشگاهی، اتفاقی که در طول چهار ماه گذشته به طور خاص برآن متمرکز بودیم را اجرایی کردیم.
وزیر نفت گفت: همچنین انجام یک سری اصلاحات فرایندی در پالایشگاه های تولید فرآورده را افزایش دادیم.
پاک نژاد ادامه داد: افزایش هفت میلیون لیتری بنزین و هشت میلیون لیتری گازوئیل حاصل این اصلاحات است.
وی خاطرنشان کرد: در خاتمه سال، طرح NGL۳۱۰۰ در منطقه دهلران را که گامی بسیار موثر است در جهت جمع آوری گازهای همراه در منطقه چشمه خشک میادین مرتبط با حوزه غربی در مرحله بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وزیر نفت درباره قاچاق سوخت با بیان اینکه آمارها اعلام می شوند، گفت: اقداماتی را برای پیگیری موضوع قاچاق سوخت آغاز کردیهایم که یکی از این اقدام ها هوشمندسازی است.
وی ادامهداد: همکاران ما شبکه ای را به نام شبکه «کاشف» راه اندازی کرده اند که در این شبکه با استفاده از هوش مصنوعی توانسته ایم در نخستین گام تا حدود زیادی ردگیری کنیم و ببینیم که بخشی از این قاچاق سوخت در چه حوزه ای انجام می شود؟
پاکنژاد خاطرنشانکرد: بررسیها نشان داد برخی بارنامهها غیرواقعی هستند، یا سهمیه سوخت توسط وسایل نقیله گازوئیل سوز دریافت شده بدون اینکه پیمایشی داشته باشند؛ این عدد، عدد قابل ملاحظه ای در حدود روزانه ۱.۲ میلیون لیتر است که همکاران ما شناسایی کردند.
وی گفت: این مساله در ناوگان حمل و نقل وجود دارد که از سهمیه سوخت استفاده می کنند و موضوع در حال رسیدگی است.
این عضو کابینه دولت چهاردهم درباره گام های بعدی خاطرنشان کرد: با هوشمندسازی مدل تحویل گازوئیل مسیری خاص تعریف می شود تا وسیله نقلیه یا حتی تانکر حامل سوخت مایع فقط در پمپ بنزین های خاصی در طول همان مسیر سوخت گیری کنند.
وی خاطرنشانکرد: در صورتی که این وسایل نقلیه از مسیر خارج شوند، امکان سوخت گیری برایشان فراهم نمیشود و قابل رصد است.
وزیر نفت گفت: قابل رصد بودن وسایل نقلیه تا حدود زیادی از افزایش میزان قاچاق پیشگیری می کند.
جبران کاهش تولید گاز با اجرای طرح فشارافزایی
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت نفت برای جبران عقبماندگی در برداشت از میدان گازی مشترک با قطر (پارس جنوبی) چیست، اظهار داشت: استفاده از واژه «عقبماندگی» برای شرایط ایران در این میدان را درست نمیدانم. واقعیت این است که کشور قطر به دلیل شروع زودهنگام توسعه و بهرهبرداری از بخش مربوط به خود در این میدان مشترک که در کشور همسایه با نام «گنبد شمالی» شناخته میشود، درمجموع برداشت انباشته بیشتری داشته است، اما باید توجه داشت که ایران در سالهای اخیر با تلاشهای گسترده توانسته به سطحی از تولید روزانه دست یابد که در مقاطعی از قطر پیشی گرفته است.
وزیر نفت بیانداشت: میدان پارس جنوبی بهعنوان یک میدان مشترک، سالهاست از سوی هر دو کشور مورد بهرهبرداری قرار میگیرد و بهطور طبیعی با گذشت زمان دچار افت فشار میشود و این کاهش فشار، به کاهش نرخ تولید منجر میشود.
وی افزود: یکی از طرحهای کلیدی برای مقابله با این چالش، پروژه فشارافزایی پارس جنوبی است که سالها درباره آن بحث شده اما اقدام اجرایی جدی برای آن بهتازگی آغاز شده است. خوشبختانه چند روز پیش با حضور رئیسجمهوری، قرارداد اجرایی این طرح بزرگ امضا شد.
پاکنژاد در تشریح جزئیات این طرح گفت: پروژه فشارافزایی پارس جنوبی نیازمند سرمایهگذاری حدود ۱۷ میلیارد دلار است که طی یک بازه زمانی هفتساله تأمین و اجرا میشود. این طرح نهتنها از نظر اقتصادی کاملاً توجیهپذیر است، بلکه پیشبینی میشود تا سال ۱۴۳۵ امکان برداشت از این میدان را به مقدار قابلتوجهی حفظ کند. بازگشت سرمایه این پروژه میتواند تا ۳۰ برابر مقدار سرمایهگذاری باشد که نشاندهنده اهمیت و ضرورت اجرای آن است.
وی به اقدامهای دیگر برای افزایش تولید از این میدان مشترک اشاره و بیان کرد: یکی دیگر از برنامههای ما برای جبران افت تولید و افزایش بهرهوری، حفاری چاههای درونمیدانی یا به اصطلاح (اینفیل درلینگ) است. به همین منظور پروژه حفاری ۳۵ حلقه چاه تعریف شده که اجرای آن به چهار پیمانکار حرفهای داخلی واگذار شده است. خوشبختانه نخستین چاه از این پروژه دو روز پیش به مدار تولید وارد شد و انتظار داریم در فواصل زمانی کوتاه، سایر چاهها نیز به بهرهبرداری برسند.
انتهای پیام/