ثبت تصویری از بخار آب در اطراف یک ستاره

تلسکوپ آلما برای نخستین بار تصاویر بخار آب در اطراف یک ستاره را ثبت کرد.

ثبت تصویری از بخار آب در اطراف یک ستاره

به گزارش مملکت آنلاین، گروهی از اخترشناسان برای نخستین‌بار تصاویر آب به شکل گاز درآمده در اطراف ستاره «HL Tauri» را با استفاده از آرایه میلی‌متری آتاکاما، موسوم به «آلما» ثبت کردند.

بنا به مشاهدات این گروه از اخترشناسان که روز پنج‌شنبه در مجله «Nature Astronomy» منتشر شده، این دیسک حاوی دست‌کم ۳ برابر آب موجود در همه اقیانوس‌های زمین است.

این کشف در دیسک تشکیل سیاره اطراف ستاره جوان «HL Tauri» که حدود ۴۵۰ سال نوری با زمین فاصله دارد، انجام شد.

تشخیص آب و تعیین ترکیب آن و همچنین نقشۀ توزیع آن در داخل دیسک فقط با کمک آرایه آلما در شیلی که از حساسیت و توانایی برخوردار است، امکان‌پذیر بود.

استفانو فاکینی، اخترشناس دانشگاه میلان ایتالیا که رهبری این تحقیق را برعهده داشته، گفت که هرگز تصور نمی‌کرده است که بتوان تصاویری از آب‌های گازی در مکانی ثبت کرد که در نهایت سیاره‌ای را تشکیل دهند.

گاز و غباری که یک دیسک را تشکیل می‌دهند، طی چند میلیون سال به هم می‌پیوندند و در نهایت سیاره‌ای را تشکیل می‌دهند.

به گفته استفانو فاکینی، این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه وجود آب می‌تواند بر توسعه یک منظومه سیاره‌ای تأثیر بگذارد، همانطور که در ۴.۵ میلیارد سال پیش در منظومه شمسی اتفاق افتاد.

محققان امیدوار هستند که با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ ESO که در دهه آینده عرضه می‌شود، نماهای واضح‌تری از شکل‌گیری سیاره و نقش آب در آن اراده کنند.

به طور خاص، ابزار نسل اول METIS و تلسکوپ بزرگ اروپایی در محدوده نور مرئی و فروسرخ به اخترشناسان کمک می‌کند تا نواحی داخلی دیسک‌ها، مکانی را که سیاراتی مانند زمین تشکیل می‌شوند مشاهده کنند.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر