یارانه رسانهها
* محمد حیدری
مملکت آنلاین، در چند روز گذشته سومین مرحله از یارانه رسانهها در غالب لیست سه ماهه سوم سال ١۴٠٠ به حساب صاحبامتیازان واریز گردید؛ اینکه تا به امروز به رغم وجود صدها آئیننامه هنوز برخی از حوزهها همچون جدول و سرگرمی از حوزههای اختصاصی و تخصصی که بالاترین حد محتوای تولیدی را دارا هستند مبالغی به مراتب بیشتر و چشمگیرتر دریافت نمودهاند.
در حوزههای روزنامهها نیز اختلاف بین کمترین و بیشترین مبلغ چیزی در حدود شش میلیارد و ۵٠٠ میلیون ریال بود که هم جای تعجب دارد و هم تاسف.
اگر با کلیت پرداخت یارانه جهت ادامه فعالیت و انتشار رسانه ها موافق باشیم، این مبالغ ناچیز به نسبت سایر ارگانها و دستگاههای که از بودجه فرهنگی کشور ارتزاق میکنند مقایسه کنیم متوجه می شویم بودجه معاونت مطبوعاتی در بهترین حالت نیز امکان ایجاد تحول در ساختار بیمار رسانهها برقرار نمیکند.
از بیست سال پیش تاکنون و حتی اگر دقیقتر بخواهیم بررسی کنیم بعد از انقلاب بنا به ملاحظات سیاسی و اقتصادی شاهد طلوع بنگاههای قوی رسانهای نبودیم، عمق بنگاهداری در ایران به زحمت از پایتخت تا به شهرستانها میرسد.
تأثیرگذاری رسانهها در کشورمان کاملا از میان رفته است؛ حال در چنین شرایطی از همین مبالغ ناچیز یارانه نیز که با نام حمایت پرداخت می شود توقع میرود صرف افزایش کیفی رسانهها شود.
قاعدتاً مخاطب یارانه قشر متوسط و ضعیف است که با کمک یارانه یک گام رو به جلو برداشته و رشد نماید، امروز متاسفانه شاهدیم ثمره پرداخت یارانهها بهرهمندی مخاطبان و افزایش توان بنگاههای رسانهای و افزایش سطح کیفی رسانهها نبوده است؛ کاش این آبشخور که گروهی تا کمر در آن خم شدهاند و ارتزاق مینمایند خشک شود و به جای ١۴ هزار پروانه انتشار، یکصد رسانه شناسنامهدار باقی بمانند تا تکلیف دولتها و مبالغی که به عنوان یارانه جهت توسعه فضای رسانهای کشور صرف میشود مشخص گردد.
اما تا آن زمان از معاونت مطبوعاتی انتظار می رود با شناسایی گلوگاههای فسادانگیز جلوی حیف و میل همین مبالغ ناچیز را گرفته و با تحول در ساختار اداری و حذف جریانهای تاثیرگذار ثبات در پرداخت عادلانه یارانه را ایجاد نماید.
انتهای پیام/