سرقت ۷۷۰ میلیون دلاری کلاهبرداران در شبکه اجتماعی
گزارش جدید کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نشان داد سال گذشته کلاهبرداران شبکه اجتماعی سال پر کاری داشتند و در نتیجه آن بیش از ۹۵ هزار نفر در کلاهبرداریهای صورت گرفته در پلتفرمهای شبکه اجتماعی، ۷۷۰ میلیون دلار از دست دادند.
به گزارش مملکت آنلاین، پول به سرقت رفته از طریق کلاهبرداریهای شبکه اجتماعی در سال میلادی گذشته بیش از دو برابر ۲۵۸ میلیون دلاری بود که کلاهبرداران در سال ۲۰۲۰ به جیب زدند.
در این گزارش به علت رشد چشمگیر کلاهبرداریها در سال ۲۰۲۱ اشاره نشد اما خاطرنشان شد که گزارشهای کلاهبرداریها طی پنج سال گذشته افزایش پیدا کرده و رشد چشمگیری در کلاهبرداریهای مربوط به سرمایه گذاریهای ساختگی در رمزارز وجود داشته است و این کلاهبرداریهای سرمایه گذاری حدود ۲۸۵ میلیون دلار معادل بیش از یک سوم ۷۷۰ میلیون دلار سرقت شده در سال میلادی گذشته را تشکیل دادند.
کلاهبرداریهای عاطفی هم طی سالهای گذشته رشد چشمگیری پیدا کرده اند. این کلاهبرداریها با درخواست دوستی از یک غریبه شروع شده و به صحبت و درخواست پول ختم می شوند. کلاهبرداریهای مربوط به خرید آنلاین هم فراگیر شده و اغلب آنها شامل عدم تحویل کالاهایی است که با تبلیغ در شبکه اجتماعی، خریداری می شوند.
فیس بوک و اینستاگرام دو پلتفرمی هستند که در این گزارش نام آنها آمده است. طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، بیش از یک سوم افرادی که در سال ۲۰۲۱ گزارش کردند پولشان را در یک کلاهبرداری عاطفی از دست دادند، اظهار کردند این کلاهبرداری در فیس بوک یا اینستاگرام اتفاق افتاده است. همین طور عمده کالاهای تحویل نشده مربوط به خریدهایی بودند که از طریق فیس بوک و اینستاگرام انجام شده بودند و ۹ مورد از ۱۰ مورد گزارش شده مربوط به این دو اپلیکیشن بود.
سخنگوی شرکت مِتا (فیس بوک سابق) در واکنش به این موضوع اظهار کرد: ما منابع قابل توجهی را برای مقابله با این نوع کلاهبرداریها و سوءاستفاده ها صرف می کنیم. همچنین این شرکت فراتر از تعلیق و حذف حسابها، صفحات و تبلیغات پیش می رود و علیه افراد مسئول اقدام حقوقی را دنبال کرده و همواره کاربران را تشویق می کنند در صورت مشاهده این رفتارها، آنها را گزارش دهند.
بر اساس گزارش انگجت، یکی از توصیه های جالب کمیسیون تجارت فدرال آمریکا این است که کاربران تبلیغات هدفمند را غیرفعال کنند زیرا کلاهبرداران با استفاده از ابزارهایی که برای تبلیغات کنندگان در پلتفرمهای شبکه اجتماعی فراهم شده، افراد را بر مبنای جزییات اطلاعات شخصی آنها مانند سن، علایق یا خریدهای قبلی، با تبلیغات دروغین هدف قرار می دهند. همچنین این کمیسیون توصیه می کند کاربران تنظیمات حریم خصوصی حساب شخصی خود را فعال کرده و مراقب پیامهای درخواست پول به خصوص در قالب رمزارز یا کارتهای هدیه باشند.
انتهای پیام/