شاد، بزرگترین شبکه مجازی در ایران
وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه دانش آموزی «شاد» در عمر کوتاه خود، با پیشرفت روزافزون، اکنون به بزرگ ترین شبکه مجازی فعال در کشور تبدیل شده است.
به گزارش مملکت آنلاین، محسن حاجی میرزایی در دیدار با نمایندگان تشکلهای دانشآموزی و دانش آموزان فعال سیستان و بلوچستان در مدرسه مجازی (زیست بوم جدید) گفت: شیوع ویروس کرونا پدیده جدیدی بود که نظام آموزشی در سراسر جهان با آن مواجه شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر پدیده جدیدی منجر به ایجاد بینظمی، آشفتگی و تغییر در رفتارها و رویههای همیشگی میشود، افزود: همه ما در معرض این پدیده جدید قرار گرفتیم و جنبههای جدیدی را در زندگی، کار و آموزش تجربه کردیم.
وی با بیان اینکه هیچ کس خود را برای مواجهه با این شرایط آماده نکرده بود، گفت: جامعه فرهنگی کشور در این شرایط کمر راست کرد و اجازه نداد آموزش تعطیل شود.
حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه آموزش غیرحضوری، هیچ گاه کیفیت آموزش حضوری را ندارد و آرامش آموزش حضوری در آموزش غیرحضوری حاصل نمیشود، گفت: براساس مطالعات انجام شده اگر همه افراد به آموزش غیرحضوری دسترسی داشته باشند و در این فضاها آموزش ببینند، باز هم آموزش غیرحضوری با کاهش۵۰درصدی از نظر کیفیت همراه خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش، پاسخ به نیازی است که نمیتوانیم آن را تعطیل کنیم، وقتی ازاین زاویه نگاه کنیم فرصتهای ارزشمندی برای تمرین مهارتهای جدید در آن وجود دارد.
حاجی میرزایی با اشاره به دغدغه دانشآموزان و خانوادهها در استفاده از اینترنت گفت: تلاش کردیم دانشآموزان را از اینترنت خطرناک به سمت اینترنت پاک سوق دهیم.
وی به مشکلات شبکه شاد اشاره و خاطر نشان کرد: این شبکه در فاصله عمر حدود ۱۱ماهه خود، سرعت پیشرفت خوبی داشته به طوری که نسل یک با نسل سوم آن تفاوت چشمگیری دارد.
حاجی میرزایی به قابلیت گزارش گیری لحظهای شبکه شاد اشاره کرد و گفت: طبق گزارشهای روزانه حجم کار معلمان در این شبکه روندی صعودی دارد و در همین مدت کوتاه به بزرگ ترین شبکه مجازی فعال کشور تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: از نظر دسترسی به شبکه شاد، در میان استانهای کشور، تفاوتهایی وجود دارد که سیستان و بلوچستان نیز با کاستیهای بیشتر نسبت به استانهای دیگر روبروست.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال تلاش برای توسعه اینترنت در این مناطق است.
حاجی میرزایی افزود: از طرفی برخی دانش آموزان ابزار هوشمند برای دسترسی به شبکه شاد ندارند که در این زمینه منابعی پیش بینی نشده بود؛ لذا نیازمند مساعدت خیّرین و مسئولان هستیم.
وی تأکید کرد: عدم دسترسی دانشآموز به اینترنت و نداشتن ابزار هوشمند مساوی با بازماندگی از تحصیل نیست چرا که ما از معلمان خواستیم تا نسبت به یادگیری دانشآموزان خود حساس باشند.
حاجی میرزایی افزود: شاد یک ابزار است و قرار نیست جایگزین معلم شود، بنابراین معلمان باید اطمینان حاصل کنند که دانش آموزان آموزش میبینند.
وی خاطر نشان کرد: تمامی دانشآموزان که به شاد دسترسی ندارند، نباید محروم از آموزش باشند؛ نباید اجازه دهیم دانشآموزی از آموختن محروم شود.
انتهای پیام/