کاربران با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده مالیات میپردازند
سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: اینفلوئنسرها (فعالان فضای مجازی) که کسب و کارهای درآمدزا و بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده در فضای مجازی دارند، باید مالیات بپردازند.
به گزارش مملکت آنلاین، سخنگوی سازمان امور مالیاتی ، در مورد مطالبه برخی مخاطبان، مبنی بر این که از اینفلوئنسر و سلبریتیها مالیات دریافت کنید، اظهار داشت: اینفلوئنسر (فعال فضای مجازی) که محور کار آنها از محل تبلیغات در فضای مجازی است و از این طریق درآمد کسب میکنند و بیش از ۵۰۰ هزار فالوور یا دنبالکننده دارند، از آنها مالیات میگیریم.
به گفته مهدی موحدیبکنظر کاربران فضای مجازی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده داشته باشند از آنها مالیات میگیریم و سیاست سازمان امور مالیاتی این است که از سلبریتیها و اینفلوئنسرهای مشهور که درآمدهای قابل توجهی از تبلیغات در فضای مجازی دارند، باید مالیات بپردازند.
به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، بر اساس اطلاعات جمعآوری شده از ۵۱۵ نفر از اینفلوئنسرها در سال ۱۴۰۰، مجموع درآمد ۱۲۳ نفر از آنها ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان شناسایی شده است که مالیات تشخیصی آنها توسط سازمان امور مالیاتی برای این افراد در مجموع ۱۷ میلیارد تومان بوده که این رقم برای ۱۲۳ نفر از اینفلوئنسرهای فضای مجازی بوده است.
وی گفت: ۲۳ نفر از این اینفلوئنسرها مالیات متعلقه را پذیرفته و در فرآیند پرداخت قرار دارند و بقیه اعتراض کردهاند که به اعتراض آنها هم طبق قانون رسیدگی میشود.
وی تأکید کرد: معیار سازمان امور مالیاتی برای اینفلوئنسرها این است که حداقل ۵۰۰ هزار دنبالکننده داشته باشند و از سکوهای خارجی استفاده کرده باشند.
سخنگوی امور مالیاتی گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ کسانی که درآمد تبلیغاتی داشته باشند که از پلتفرمهای داخلی استفاده کنند، مشمول مالیات نمیشوند.
وی گفت: طبق بند د تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ در راستای حمایت از توسعه اقتصادی و تشویق کسب و کارهای اینترنتی و سکوهای داخلی درآمدهای اشخاص حقیقی از طریق سکوهای داخلی که این سکوها مورد تأیید وزارت اطلاعات و فناوری اطلاعات باشند و تا پایان ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی یعنی بدهی مالیاتی نداشته باشند، مشمول مالیات صفر میشوند.
وی گفت: کسانی که در فضای مجازی از سکوهای خارجی اقدام به تبلیغات و درآمدزایی در فضای مجازی میکنند و بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده دارند، طبق قانون باید مالیات بپردازند.
به گفته موحدیبکنظر با توجه به اینکه استفاده از پلتفرمهای داخلی در سال جاری در قانون آمده است، برای عملکرد سال ۱۴۰۱ استفادهکنندگان از پلتفرمهای داخلی مانند سایر پلتفرمها خواهند بود، اما از امسال کسانی که از پلتفرم داخلی برای تبلیغات کالاها استفاده کنند، مشمول مالیات نخواهند شد.
بر اساس این گزارش ، برخی مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان «از اینفلوئنسرها مالیات اخذ و بر فعالیتشان نظارت شود» در فارس من خواستار پیگیری این مسأله از مسؤولان مربوطه شدند.
مخاطبان در این پویش نوشتند: «با توجه به این که فضای مجازی این روزها با جدیت دنبال میشود، مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده است و کسانی از این راه کسب درآمد میکنند، هم بستر مناسبی برای ترویج هر نوع فرهنگ و عقایدی است، برخیها از این فضا و آب گلآلود ماهی میگیرند و هر جور دلشان میخواهد فعالیت میکنند.
اگر به محتوای تولیدی برخی آنها نگاهی بیاندازید، میبینید که فرهنگ و سبک زندگی را تبلیغ میکنند که با فرهنگ ایرانی تفاوت بسیاری دارد از نوع پوشش گرفته تا شیوه زندگی که تبلیغ میشود.
برخیها در ظاهر فعالیت مثلا طنز دارند، اما پیامهای منفی ضدهویتی، ایرانی و... در آن نهفته است. با توجه به این که بیشتر محتوای این فضاها چیزهایی است که با دین ما مغایرت دارد از طرفی نوجوان و جوان (در واقع طیف وسیع رد سنی) مخاطب آن هستند، باید نظارت جدی بر این فضا شود.
خیلی از بلاگرها، اینفلوئنسرها و واینرها در جریان آشوبهای اخیر، پایگاه اطلاعرسانی دشمن بودهاند از طرفی روی ذهن فرزندان ما کار و تفکر آنها را دچار مشکل کردهاند، از طرف دیگر با تشویق آنها به آشوب هم باعث آسیب رساندن به جامعه شدهاند.
شناسایی این افراد و نظارت بر فعالیتشان، میتواند راهحل مناسبی برای جلوگیری از بروز اختلالات و آسیبها باشد. دشمن هدفش تغییر سبک زندگی اسلامی و جایگزین کردن زندگی غربی به جای آن است».
انتهای پیام/