تاکید وزیر ارشاد بر انتقال پیامهای فرهنگی به کمک بازیهای رایانهای
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از پیامهای فرهنگی را میتوانیم به کمک بازیهای رایانهای منتقل کنیم. همچنین در بستر این بازیها میتوانیم مواردی چون حقوق شهروندی، رفع مشکلات اجتماعی، ایجاد هویت ملی و بالا بردن انسجام اجتماعی را در جامعه دنبال کنیم.
به گزارش مملکت آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی جمعه شب در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه بازیهای جدی که در پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: در یک دهه اخیر سرعت فناوری به نحوی بوده که بسیاری از مرزهای سنتی حوزه فرهنگ را جابه جا کرده است. از این رو ساختار و شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نیازمند بازنگری و باز آرایی است. چرا که مسائل جدید و مصارف فرهنگی جدید پیش آمده است.
وی با اشاره به این نکته که معاونت مطبوعاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه شصت و هفتاد حرف اول را میزد، توضیح داد: در آخرین پیمایشی که داشتیم میزان مراجعه مردم به جراید دستخوش تغییر جدی شده است. البته امروز مطبوعات همچنان در تولید محتوای فضای مجازی تاثیرگذار هستند. ولی این تاثیرگذاری به فضای مجازی منتقل شده است.
اسماعیلی با بیان این که در دولت سیزدهم یکی از مهمترین سرفصلهایمان هم توجه جدی به اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی است گفت: در این حوزه حتما مصارف فرهنگی جدید مثل بازیهای رایانهای مورد توجه قرار میگیرد. در ایران ۳۲ میلیون بازیکن بازیهای رایانهای داریم که به طور متوسط ۹۳ دقیقه در هفته بازی میکنند. متوسط سن بازیکنان بالای ۲۲ سال است و خیلیها اوقات فراِغتشان را با این بازیها پر میکنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جایزه بازیهای جدی عنوان و موضوع مهم و جذابی دارد توضیح داد: آثار این رویداد مربوط به حوزههایی بود که در آنجا نیاز به آموزش و فرهنگسازی داریم. این آموزش از طریق بازیهای جدی قابل انجام است.
وی بازیهای رایانهای را یک موضوع فرامرزی خواند و اظهار داشت: اقتصاد فرهنگ و هنر و صنایع خلاق فرهنگی، مرزهای جغرافیای سیاسی را درمینوردد. ما در خیلی جاها به لحاظ قدرت نظامی و سیاسی حضور داریم و این موضوع باید حضور فرهنگی را هم شامل شود.
حمایت از بازیهای رایانهای را به صورت جدی دنبال میکنیم
اسماعیلی پس از مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه بازیهای جدی در جمع خبرنگاران گفت: از دوستانم در بنیاد بازیهای رایانهای خواستهام که برنامه متقنی را برای این کار تعریف کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که ایران در رقابت بینالمللی طراحی و ساخت بازیهای جدی چه جایگاهی دارد، اظهار کرد: در سالهای اخیر کارهای خوبی شده است. امسال که پنجمین دوره جایزه بازیهای جدی را داشتیم کارهایی که آمده بود و دستگاههایی که مشارکت داشتند حاکی از آن بود که این موضوع به صورت جدی دارد دنبال می شود.
اسماعیلی افزود: امیدوارم این حرکت در سالهای آینده شتاب بیشتری بگیرد. با توجه به سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد فرهنگ و دستگاههای خلاق فرهنگی، یکی از مهمترین جاهایی که دولت قصد دارد سرمایهگذاری فرهنگی کند، این بخش است.
مراسم اختتامیه پنجمین جایزه بازیهای جدیدرروزهای پنجشنبه و جمعه ۴ و ۵ آذرماه برگزار و برگزیدگان در هر سه بخش سمپوزیوم، هکاتون و جشنواره، معرفی شدند.
انتهای پیام/