کارگاه آموزشی مسئولیت اجتماعی در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد

کلاس و کارگاه آموزشی مسئولیت اجتماعی برای روابط عمومی‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز ۲۲ مهر در سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد.

کارگاه آموزشی مسئولیت اجتماعی در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد

به گزارش مملکت آنلاین، در این جلسه که به همت علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی صورت گرفت برای شناخت، آگاهی و تطابق اقدامات مسئولانه مدیران روابط عمومی آن وزارت‌خانه با اصول، مبانی و شاخصه‌های استاندارد‌های مسئولیت اجتماعی، کلاس و کارگاه آموزشی با حضور سید رضا جمشیدی، رئیس انجمن مسئولیت اجتماعی و مدیر مسئول رسانه مسئولیت اجتماعی برگزار شد.

ضس

در این کلاس که در سه محور مفهوم و مسئولیت اجتماعی، توصیه‌ها و استانداردها بیان شد نمونه‌های موفق و تطابق اقدامات آن وزارتخانه و فعالیت مسئولانه مورد تایید و ارزیابی قرار گرفت و حاضرین که مدیران روابط عمومی این وزارتخانه و مراکز گردشگری، صنایع‌دستی، موزه‎‌ها و ابنیه تاریخی بودند هریک در خصوص هفت اصل، اصولی مسئولیت اجتماعی که ارائه شد نظراتی را بیان کردند و فرم ارائه شده را تکمیل نمودند.

مسئولیت اجتماعی با الزام و اجبار قانون اتفاق نمی‌افتد؛ جمشیدی با بیان این مطلب افزود: حتی iso 26000 نیز تنها ایزوی است که داوطلبانه است و الزامی برای انجام آن نیست به همین دلیل گواهینامه ندارد.

رئیس انجمن مسئولیت اجتماعی نقش مدیران ارشد را در سازمان‌ها نقشی کلیدی دانست و بیان کرد: راهبرد و استراتژی یک شرکت را مدیران ارشد طراحی می‌کنند و باید درکی از نگاه مسئولانه برای تحقق مسئولیت اجتماعی در این مدیران ارشد باشد.

ضش

بیان مسئله

مسئولیت اجتماعی به معنای ضمانت و تعهد است.مسئولیت اجتماعی یعنی تعهدی که در قبال خداوند متعال،محیط زیست انسانی و طبیعی،جامعه و اجزای تشکیل دهنده آن داریم و تلاش و کوشش جهت شناسایی این مسئولیت و مسئولیت پذیری و اقداماتی که میتوان انجام دادکه زمین را جای بهتری برای زندگی حال و آینده کرد.

برای زیست بهتر می بایست به جامعه آموزش داد.و با ترویج و توسعه و ارتقای روحیه مشارکت و کارگروهی  جامعه را  جهت دستیابی به رفاه اجتماعی و مهارت های زیستی سوق داد.

شرکت ها و سازمان ها یکی از بهره برداران مهم جامعه هستند،و نسبت به فعالیتشان به جامعه مسئولیتی نیز دارند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility-CSR) وظیفه و تعهدی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها در قبال تاثیرات سوءشان بر جامعه و محیط و در جهت کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، عهده‌دار می‌شوند. این مفهوم از دهه ۵۰ میلادی بتدریج اهمیت پیدا کرده و امروزه اغلب شرکت‌ها( اعم از کوچک و بزرگ و بین‌المللی) بدان توجه جدی نشان داده و بنا به مزیت‌هایی که این نوع مسئولیت از لحاظ مواردی همچون برندینگ و خوشنامی، افزایش انگیزه و کارآیی کارکنان، جذب تسهیلات و جلب حمایت‌های سازمان‌های بین‌المللی و… دارد، سازوکار مسئولیت اجتماعی شرکتی را در ساختار سازمانی خود پدید آورده‌اند.

هرچند مفهوم مسئولیت اجتماعی در ایران با اقبال مواجه شده و شرکت‌ها و سازمان‌های متعددی بدان توجه نشان داده‌اند و برخی از شرکت‌های صنعتی و بزرگ در تاریخ فعالیت خود به اقدامات عام‌المنفعه، خیریه یا حتی توسعه‌ای در پیرامون خود و در قبال جوامع محلی یا محیط طبیعی اطراف دست زده‌اند، اما هنوز اقدامات آن‌ها از ماهیت و استانداردهای ملی (استاندارد ملی مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی) و                       بین المللی (ایزو ۲۶۰۰۰ و جی آر آی) و عمل لازم در این زمینه برخوردار نیست.

هدف

۱-         آگاهی بخشی دانش و توسعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی  گفتمان سازی در سطح مراکز علمی و جامعه و بسترسازی برای تثبیت آن در شرکت‌ها و سازمان‌ها خصوصی و دولتی

۲-         زمینه‌سازی جهت همسویی مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها با توسعه پایدار محلی، منطقه‌ای، ملی و فراملی و کاهش یا رفع چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی مطابق با اسناد و چشم اندازها و اهداف ملی

۳-         بهبود تعامل و تقویت مشارکت میان شرکت‌ها/سازمان‌ها و ذینفعان آن‌ها در رویکردها، فرآیندها و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی

۴-         طراحی ،تدوین و تولید شاخصه ها و مصادیق CSR  رصد ،پایش،ارزیابی،رتبه بندی و معرفی افراد،سازمان و شرکت های برتر درCSR

۵-         مطالعه و بررسی چالش ها و فرایند تحقق مسدولیت اجتماعی و کمک به رفع چالش و موانع آن و ریل گذاری مناسب

۶-ارزیابی و رتبه بندی  تهیه و انتشار گزارش براساس استانداردهای ملی  و بین المللی ( جی آر آی)  و اطلاع رسانی مسئولیت اجتماعی شرکت- سازمان

۷-مشاوره به نهاد ها جهت تدوین قوانین و ایین نامه های اجرایی

۸-رصد پایش نظارت  و مطالبه گری مسئولیت اجتماعی شرکت -سازمان

۹-آموزش و تربیت کارشناس  و مشاورمسئولیت اجتماعی جهت تربیت منابع انسانی برای اجرای صحیح قوانین و ایین نامه های مسئولیت اجتماعی با بهره مندی از مصادیق ،الگوها و مولفه های مسئولیت اجتماعی شرکت برای دست یابی به اثربخشی و توسعه پایدار مسئولیت اجتماعی

۱۰-توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی از طریق ترویج اطلاع رسانی با تولید محتوا،تلاش درجهت حفظ ،تقویت، توسعه سرمایه اجتماعی  و عینیت بخشی نهادینه سازی  وصیانت از فرهنگ مسئولیت اجتماعی در تراز مکتب  ایرانی- اسلامی در سطوح مختلف اجتماعی

شیوه اجرا:

–            – انجام پژوهش های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی (به عنوان  موضوعات کلان مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار )

۲-         شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود و بهره‌گیری از آن‌ها در رویکردها و اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی، جمع آوری ،ثبت نگاری،دریافت گزارشات،و اقدامات و تولید فرایند های علمی در جهت پایداری اجرای csr مطالعه ،تحقیق ،پژوهش، و بررسی وضعیت موجود csrدرکشور و جع آوری تجارب و تطابق اقدامات صورت گرفته با سایر کشورو     انتقال     دانش و محتوای بومی شده،مشاور به مراجع و مراکز تصمیم گیر csrدرکشور و همکاری با مجریان و تشکال ها و سازمان ها

۳-         بررسی و محک زنی تجربیات موفق داخلی و خارجی مرتبط با مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمانی و تبادل تجربه در این زمینه

۴-         پایش شاخص‌های توسعه‌ای و ایجاد بانک‌های داده برای تهیه برنامه‌های محلی، منطقه‌ای و ملی مسئولیت اجتماعی

۵-         تولید و انتشار محتواهای علمی- تخصصی، آموزشی، مشاوره‌ای و محصولات فرهنگی، رسانه‌ای (نشریه، کتاب، ویژه‌نامه، خبرنامه، کلیپ، تیزر، فیلم مستند و…) با موضوع مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمانی

۶-         استقرار استانداردهای مرتبط (ایزو ۲۶۰۰۰، ایزو ۲۰۴۰۰ و…) و ترجمه و تولید استاندارهای مرتبط

۷-         بررسی و تهیه گزارش‌های پایداری و تولید فرم های گزارش دهی ،معرفی شاخصه های ارزیابی

۸-         برگزاری رویدادهای تخصصی (همایش، نشست، جشنواره، کمپین) با موضوع مسئولیت اجتماعی و پایداری سازمانی وتکریم و تجلیل  از پیشگامان مسئولیت اجتماعی و معرفی شاخصه ها الگو های موفق در سطح شرکت ،حاکمیت،ذینفعان و شهروندی

۹-         ارزیابی عملکرد و رتبه بندی مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار شرکت‌ها و سازمان‌ها

۱۰-انجام تسهیلگری اجتماعی جهت تعامل و مشارکت بهینه میان شرکت‌ها/ سازمان‌ها و ذینفعان آن‌ها  مراکز علمی و تولیددانش و رسانه هادر رویکردها، فرآیندها و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی در توسعه پایدار

۱۱-طراحی و تولید جایزه ملی مسئولیت اجتماعی

۱۲- ایجاد دبیرخانه دائمی مسئولیت اجتماعی

۱۳- طراحی  و توسعه برند و نشان مسئولیت اجتماعی شرکتی کشور

۱۴- به کارگیری و فعال کردن  مجموعه ظرفیت های موجود علمی و عملی کشور و ایجاد فرصت های جدید

۱۵- معرفی توانمندی و ظرفیت های علمی و مشاوره ای موجود در انجمن به شرکت ها و سازمان ها و نهاد های حاکمیتی

۱۶-تقویت و بهبود عملکرد نهاد های سیاست گذاری تقمینی، اجرایی ،قضایی و نیز ارتقای سطح مطالبه گری و الگو دهی بخش خصوصی و نهادهای مدنی در زمینه رعایت مسئولیت اجتماعی ایفای نقش در زمینه اصلاح قوانین ،رصد پایش نظارت و ….

۱۷-ایده پردازی ،بسترسازی و ایجاد سازوکارهای تولید و انتشار محتوای پیشران و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و اشکال گوناگون جهت ظرفیت سازی و توان افزایی ذینفعان

۱۸- توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی از طریق ترویج اطلاع رسانی با تولید محتوا ،تلاش درجهت حفظ ،تقویت، توسعه سرمایه اجتماعی  و عینیت بخشی نهادینه سازی  وصیانت از فرهنگ مسئولیت اجتماعی در تراز مکتب  ایرانی- اسلامی در سطوح مختلف اجتماعی

انتهای پیام/

ارسال نظر