رئیس انجمن فیزیوتراپی: کودکان ایرانی در ۵۰ سال اخیر کوتاه‌قدتر شده‌اند

ئیس انجمن فیزیوتراپی ایران می‌گوید: تغذیه نامناسب و نشستن‌های بیش از حد در بچه‌های ایرانی باعث شده است که رشد استخوان‌ها و مفاصل‌شان محدود شود. همین عوامل سبب شده است که قد کودکان ایرانی نسبت به ۵۰ سال پیش کاهش پیدا کند، اگرچه اجرای برنامه توزیع شیر در مدارس طی سال‌های اخیر یک سانتی‌متر به قد کودکان ایرانی افزوده است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی: کودکان ایرانی در ۵۰ سال اخیر کوتاه‌قدتر شده‌اند

به گزارش مملکت آنلاین، ایرج عبداللهی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در گفت و گویی با تایید "گفته یک متخصص فیزیوتراپی درخصوص ناهنجاری‌های عضلانی اسکلتی ۲۵ درصد از دانش آموزان ایرانی" اظهار کرد: متاسفانه این موضوع درست است و این عدد روز به روز هم دارد بیشتر و بیشتر می‌شود.

وی افزود: سبک زندگی. کم تحرکی، تغذیه نامناسب، اضافه وزن و ورزش نکردن باعث شیوع گردن درد، کمردرد و مشکلات زانو در کودکان شده است. طوری که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کودکان ایرانی در حال حاضر دارای مشکلات اسکلتی- عضلانی شده‌اند.

وی اضافه کرد:  شایع‌ترین اختلال عضلانی اسکلتی بین دانش آموزان ایرانی ، اختلالات مربوط به قوس کف پا است که ما به آن صافی کف پا می‌گوییم. حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کودکان چنین مشکلی را دارند. منتهی این مشکل در بسیاری از موارد با افزایش سن برطرف می‌شود و فرد بهبود پیدا می‌کند و نیازی به درمان ندارد. مشکل بعدی انحرافات زانو از جمله زانوی پرانتری یا ضربدری است. مساله دیگر مشکلات ستون فقرات، گردن درد و دردهای شانه است. این ها به ترتیب بیشترین شیوع را بین دانش آموزان دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: باید در تغذیه دانش آموزان خیلی دقت شود. مصرف چربی و کربوهیدرات به حداقل و در مقابل موادی که برای رشد سیستم اسکلتی و عضلانی بچه‌ها لازم است به اندازه کافی به بدن برسد و موادی چون لبنیات و شیر برای دریافت کلسیم و املاح مختلف و همچنین سبزی‌ها تا ویتامین‌های لازم در اختیار سلول‌های بدن قرار گیرد. لازم است بگویم که رژیم غذایی باید شامل پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری باشد تا مواد قندی و چربی. غذاهای فرآوری شده‌ای مانند سوسیس، کالباس و پیتزا نیز باید به صورت بسیار حداقلی مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه تغذیه نامناسب و نشستن‌های بیش از حد در بچه‌های ایرانی باعث شده است که رشد استخوان‌ها و مفاصل‌شان محدود شود. همین عوامل سبب آن شده است که قد کودکان ایرانی نسبت به ۵۰ سال پیش کاهش پیدا کند. البته شنیدم طرحی از چند سال پیش در مدارس اجرا و در آن شیر رایگان به دانش آموزان داده می‌شود. خوشبختانه اجرای همین طرح موجب آن شده است که قد کودکان ایرانی طی سال‌های اخیر یک سانتی متر بیشتر شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر