سیاره‌ای شبیه زمین کشف شد

کشف سیاره‌ای شبیه زمین پیرامون ستاره‌ای که ۱۰۰ برابر خورشید عمر می‌کند.

سیاره‌ای شبیه زمین کشف شد

به گزارش مملکت آنلاین، ستاره‌شناسان سیاره‌ای فراخورشیدی به اندازه زمین را کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌ای با طول عمر ۱۰۰ برابر بیشتر از خورشید می‌گردد.

«اسپکولوس‌ــ۳بی» (Speculoos-3b) که ۵۵ سال نوری از ما فاصله دارد، از پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته‌شده، بیش از ۱۰ برابر دورتر و بخشی از دومین منظومه سیاره‌ای است که پیرامون یک ستاره کوتوله فوق سرد کشف شده است.

این ستاره ریز تقریبا به اندازه مشتری و دو برابر سردتر از خورشید ما است، در عین حال روشنایی آن ۱۰۰ برابر کمتر است. طول عمر آن به این معنی است که وقتی گیتی سرد و تاریک می‌شود، این ستاره یکی از آخرین ستاره‌هایی خواهد بود که می‌درخشد.

در مورد ستاره‌های کوتوله فوق سرد به دلیل درخشندگی کم آن‌ها اطلاعات کمی وجود دارد، با این حال آن‌ها در سراسر کهکشان راه شیری همه جا حضور دارند.

میشائل گیلون، از دانشگاه لیژ که سرپرستی این پژوهش را برعهده داشت، گفت: «اسپکولوس‌ــ‌۳بی در واقع به اندازه سیاره ما است.»

«یک سال آن‌ــ یعنی یک دور چرخیدن آن به دور ستاره‌ــ حدود ۱۷ ساعت طول می‌کشد. از سوی دیگر، روزها و شب‌ها در آن اصولا هرگز پایان نمی‌یابند. ما بر این باوریم که این سیاره به طور هماهنگ می‌چرخد، به طوری که یک سمت ثابت که سمت روز نامیده می‌شود، همواره رو به ستاره است، درست مانند ماه برای زمین. از دیگر سو، سمت شب آن در تاریکی بی‌پایان گرفتار است.»

انتهای پیام/

منبع: ایندپندنت

ارسال نظر