حذف یک پنجم رشتههای دانشگاهی بدون متقاضی در برنامه وزارت علوم
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: حداقل ۲۰ درصد از رشتههایی که متقاضی نداشته و استانها و مناطق کشور به آنها نیاز ندارد و یا اشتغال برای آنها وجود ندارد از اعلام پذیرش در سال ۱۴۰۲ حذف میشوند.
به گزارش مملکت آنلاین به نقل از وزارت علوم، قاسم عموعابدینی به اشاره به اجرای طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: مصوبات شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامهریزی به صورت گسترده در سال ۱۴۰۲ اجرایی و حداقل ۲۰ درصد از رشتههایی که متقاضی نداشته و استانها و مناطق کشور به آنها نیاز ندارد و یا اشتغال برای آنها وجود ندارد از برنامه پذیرش در سال ۱۴۰۲ حذف میشود.
عمو عابدینی در خصوص اصلاح محتوای رشتههای تحصیلی که مورد نیاز صنعت و جامعه بوده و متقاضی دارد به مصوبه شورای عالی برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد و افزود: کد رشتهها در مقاطع کارشناسی به صورت حرفهای برگزار خواهد شد که در آن حداکثر ۴۰ واحد درسی دوره کارشناسی که حداکثر ۱۵ واحد آن کارورزی و کارآموزی و ۲۵ واحد درسی آن مطابق نیاز متقاضی صنعت و جامعه و با عقد قرارداد بورسیه اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: بدین ترتیب فارغ التحصیلان این رشتهها دارای توانمندی شغلی و مهارتی بوده و جذب بازار کار خواهند شد، عدم وجود متقاضی رشته و یا عدم تکمیل رشته تحصیلی توسط دانشجویان موجب حذف رشته و یا مسکوت ماندن آن برای پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۲ و بعد از آن خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در ضمن به دانشگاهها اجازه داده میشود نسبت به جایگزینی رشتههای حذف شده با رشتههای نیاز محور جدیدی که دارای شغل میباشند اقدام و درخواست خود را به وزارت عتف ارسال نمایند.
وی رشتههای مرتبط با فناوریهای راهبردی و بین رشتهای و رشتههای علوم پایه و تعدادی از رشتههای علوم انسانی و امنیت غذایی را از برنامه آمایش رشته در این مرحله، مستثنی اعلام کرد.
عموعابدینی افزود: شاخصهای انتخاب اعضای هیات علمی به عنوان سرآمد آموزشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور تعیین شد که شامل فعالیتهای اساتید در حوزههای کیفیت آموزش – شاگردپروری – فعالیتهای آموزشی همراه با پژوهش - تربیت دانشجویان کارآمد- فعالیتهای حکمت بنیان و خردورزی و تمدن سازی است.
این مقام مسئول در پایان اظهار داشت: اجرای سالیانه سرآمدی آموزشی در ایام هفته معلم، خاص اساتید دانشگاه و در راستای فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و حکیم پروری و توسعه علم نافع و نقش آفرینی دانشگاهها در تمدن سازی است.
انتهای پیام/