محصول جدید مرسدس هرچند از منظر تکنولوژی ساخت، باتری و آیرودینامیک یک پرچمدار محسوب میشود اما طراحی ظاهری و بدنه آن با حاشیه و نقدهای زیادی همراه بوده است.
به گزارش مملکت آنلاین، سرانجام پس از ماهها انتظار، مرسدس بنز از جدیدترین محصول خود با نام Vision EQXX رونمایی کرد.
ویژن EQXX را میتوان تجسمی کامل از یک خودرو برقی پرچمدار با نشان مرسدس بنز نامید.
شاخصه های فنی چشمگیر و خیره کننده EQXX به آن اجازه می دهد تا مسافتی بیش از ۶۲۱ مایل (۱۰۰۰ کیلومتر) را با یک بار شارژ کامل طی نماید.
و البته بد نیست بدانید با چنین پیشرانه برقی میتوانید براحتی از برلین(آلمان) به پاریس( فرانسه) با یکبار شارژ کامل سفر کنید.
هرچند مرسدس در خصوص ظرفیت باتری EQXX به جز اینکه شاخصی کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت دارد، نکته دیگری را فاش نکرده است با این حال، اعلام شده که باتری جدید به لحاظ حجمی ۵۰ درصد کمتر( یا کوچکتر ) و ۳۰ درصد سبک تر از نسخه استفاده شده در EQS میباشد.
حداکثر ولتاژ باتری ۹۰۰ ولت بوده و وزن کل باتری و فریمی که آن را حمل می کند حدود میباشد.
بخشی از قدرت لازم در این خودرو از یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۱ اسب بخار (۱۵۰ کیلووات) تامین می شود که بر اساس ادعای مرسدس، بحدی کارآمد است که تا ۹۵ درصد انرژی به چرخ ها منتقل می شود.
یک پنل خورشیدی با ۱۱۷ سلول بر روی سقف خودرو تعبیه شده که از آن برای تامین انرژی بسیاری از سیستمهای الکتریکی جانبی مانند تهویه داخلی HVAC، چراغها و سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده میشود.
از نظر ابعادی EQXX با طولی معادل ۴۶۳ سانتی متر و فاصله بین دو محور (۲۸۰ سانتی متر) در مقایسه با جدیدترین نسخه کلاس C با طول ۴۷۵ سانتی متر و فاصله بین دو محور (۲۸۶.۵۱ سانتی متر، بعادی نه چندان بزرگ دارد.
سدان EQXX همچنین بر اساس استانداردهای خودروهای EV با وزن کلی ۳۸۵۸ کیلوگرم، مدلی نسبتا سبک وزن بوده که تنها کمی بیش از مرسدس بنز C۳۰۰ سدان ۲۰۲۲ سنگینتر است.
اما برخلاف مشخصات فنی و باتری فوق العاده جذاب، بنظر میرسد طراحان مرسدس بنز در خلق یک پیکره خاص، متفاوت و بدیع چندان موفق عمل نکردهاند چرا که شباهت بسیار EQXX با برخی کانسپت های دیگر برندهای خودرویی از یکسو و شخصیت پردازی مبهم چهره خودرو که تقریبا هیچ نشانه ای از مرسدس بجز لوگو را نمیتوان در آن دید از سوی دیگر، موجب انتقاد کارشناسان خودرویی و کاربران شبکه های اجتماعی شده و بسیاری استایل کلی آنرا ترکیبی ضعیف از فولکس و آئودی و پورشه اما با نشان مرسدس توصیف کرده اند، بعنوان مثال راجرز فرانک از کارشناسان قدیمی مجله اتومبیل در نقدی کوتاه EQXX را خودرویی صرفا طراحی شده بر اساس ایرودینامیک عنوان کرده و تاکید داشته که شاخصه هایی همچون هویت برند و طراحی، زیبایی شناسی و جزییات از اهمیت زیادی در این پروژه برخوردار نبوده است.
از سوی دیگر، خبر پرحاشیه اختلاف نظر گوردون واگنر مدیر طراحی مرسدس بنز با تیم طراحی اسمارت در خصوص لزوم استفاده از هویت جدید محصولات اسمارت برای خودروهای برقی مرسدس و عدم بکارگیری آن در خودروهای آینده اسمارت که چندی پیش توسط مجله "اتوبیلد" فاش شد، در این مدل نمودی عینی یافته است و بوضوح میتوان المانها و رگه هایی از طراحی کانسپت NO.۱ اسمارت را در EQXX مشاهده کرد.
بنظر میرسد توصیف کارشناسان در خصوص "خلق مرسدس EQXX صرفا بر اساس شاخصه های آیرودینامیکی" چندان هم عجیب نباشد چرا که با ضریب درگ بسیار کم (فقط ۰.۱۸) که به لطف طراحی سیال و فرم اصطلاحا قطره اشکی بدنه حاصل شده، EQXX یکی از رکورداران کمترین ضریب آئرودینامیک در جهان محسوب میشود.
البته مرسدس از فناوری های متعددی برای ساخت یک سدان آئرودینامیک استفاده کرده، به عنوان مثال، ترکیبی از پره های هوای متحرک در سپر جلو و کاور رینگ ها که باعث بهبود چشمگیر آئرودینامیک خودرو شده و
همچنین پرههای کرکرهای شکل متحرک در جلوپنجره که تنها در صورت لزوم باز می شوند و یا در طراحی نمای عقب به دیفیوزری که در سرعت های بالا فعال شده و در صورت عدم استفاده به طور یکپارچه در بدنه مخفی میشود را میتوان اشاره کرد.
مهندسان مرسدس حتی در طراحی تایرهای این مدل با تاکید بر مقاومت غلتشی فوقالعاده کم از مشاوران کمپانی تایرسازی بریجستون استفاده کردهاند.
طراحی داخلی
و اما در طراحی داخل کابین نیز همانند بدنه بازهم بنظر میرسد دغدغه اصلی بیشتر نمایش فن آوریهای پیشرفته بوده تا خلق فضایی خاص و نوآورانه ، یک صفحه نمایش عریض مستطیلی ۱۲۰.۶ سانتیمتری که فاصله بین دو ستون A تا A جلو را پوشش داده و وضوحی ۸k دارد بهمراه سامانه ناوبری با گرافیک سه بعدی فوق العاده که می تواند یک شهر را از نمای ماهواره ای تا ارتفاع ۳۳ فوت (۱۰ متر) به تصویر بکشد هرچند بسیار جذاب بوده اما حس و حالی مشابه اس کلاس را به شما منتقل میکند.
هرچند نباید از این نکته غافل بود که در طراحی کابین از مواد پایدار و دوستدار محیط زیست و بازیافتی استفاده شده که شامل پارچههایی از الیاف ابریشم مانند Biosteel، چرم گیاهی و فرشهای بامبو میشود.
انتهای پیام/