آئودی کانسپت خودروی آیندهنگرانه گرند اسفیر را رونمایی کرد
آئودی با رونمایی از گرانداسفیر Grandsphere، تعریفی متفاوت از لیموزینهای هوشمند آینده به نمایش گذاشت.
به گزارش مملکت آنلاین، همزمان با نزدیک شدن به موعد برگزاری موتورشو مونیخ، آئودی از کانسپت مدرن و آیندهنگرانه گرند اسفیر (Grandsphere) رونمایی کرد.
این لیموزین درشت اندام و طویل دومین عضو سری Sphere محسوب میشود که با هدف ارائه دورنمایی از نسل آینده لیموزینهای لوکس هوشمند آئودی معرفی شده است.
در پس استایل متفاوت و البته نه چندان خاص این کانسپت یک پیشرانه الکتریکی ۷۰۰ اسب بخاری با شتابی در حدود ۴ ثانیه و برد حرکتی ۷۵۰ کیلومتری در کنار استفاده از فناوری خودران سطح ۴ پنهان شده است.
گرند اسفیر در واقع یک لیموزین چهار نفره است که برای سرنشینان فضایی در حد و اندازه یک پرواز درجه یک را ارائه میدهد.
و برای سرنشینان میلیاردر خود سفرهایی با کیفیتی در حد پروازهای فرست کلاس را به ارمغان می آورد. بنابر تعریف پروژه، طراحان و مهندسین در این مدل بدنبال تعریفی نو از یک سدان لوکس خانوادگی بوده اند.
طراحی بدنه هرچه در نمای عقب خاص، متفاوت و تقریبا بدیع بنظر میرسد اما در نمای جلو میتوان ترکیبی از برخی کانسپتها و مدلهای تولیدی دیگر برندها را در آن مشاهده کرد بعبارت دیگر نه جلوپنجره نورانی وعریض و نه چهره خشمگین و مرموز گرند اسفیر نتوانسته شخصیتی یونیک را برای این مدل خلق نماید و همین مساله باعث انتقاد بسیاری از رسانه های خودرویی و طراحان شده است.
اما به لطف ابعاد بزرگ بدنه و با توجه به تناسبات رعایت شده در نمای جانبی و رینگهای ۲۳ اینچی و خطوط پویا و سیال این نما، بسیاری آنرا کانسپتی مقتدر و اصطلاحا خوش پُز توصیف کرده اند.
در داخل کابین آئودی گرند اسفیر با فضایی کامل مدرن روبرو هستیم.
فضای سرنشینان ردیف عقب همانند یک اتاق با مبل راحتی چند نفره بوده ضمن اینکه امکان شخصی سازی فضا به سرنشینان داده شده است.
در آئودی گرند اسفیر از فناوری خودران سطح چهارم استفاده شده که در صورت فعال کردن این آن، غربیلک فرمان در پشت داشبورد مخفی شده، پدالها جمع میشود و در این حالت، گرند اسفیر به یک سالن لوکس چهار چرخ متحرک تبدیل میشود.
از دیگر امکانات و ابداعات بکار رفته در این کانسپت میتوان به سامانه انتقال تصویر از تبلت دستی بر روی پرژکتور داخلی خودرو اشاره کرد.
برای ورود به داخل کابین راننده و سرنشینان باید احراز هویت شوند. پس از این کار، درهای جلو و عقب در جهت مخالف هم باز شده و به خاطر نبود ستون B آنها میتوانند براحتی هر چه تمام سوار گرند اسفیر شوند. صندلیهای جلو امکان خم شدن به عقب تا ۶۰ درجه را دارند و هر کدام از آنها دارای اسپیکر اختصاصی خود هستند.نکته مهم آنکه صدای اسپیکر پخش شده برای هر یک از سرنشینان، توسط دیگران قابل شنیدن نیست.
بر خلاف بسیاری از مدلهای ایده ای امروزی، گرند اسفیر، فاقد نمایشگرها و نشاندهندههای رایج است و بجای آنها به پروژکتور پیشرفتهای مجهز شده؛ سطح چوبی داشبورد این خودرو به عنوان یک پرده برای پروژکتور اصلی مورد استفاده قرار میگیرد و اطلاعات مختلف با دقتی بالا و کیفیتی مناسب روی آن نمایش داده میشوند. کیفیت خروجی این پروژکتور در حدی است که با کمک آن میتوان ویدیو کنفرانس نیز برگزار کرد.
به منظور برقراری ارتباط با سیستم اطلاعات، گرند اسفیر به رابط پیشرفته MMI Touchless Response تجهیز شده و راننده قادر است از طریق یک دکمه دگردان مخصوص روی پنل در تنظیمات گوناگون را مدیریت کند. حال اگر صندلی راننده خوابانده شده باشد، فناوری دنبال کردن مردمک چشم وارد مدار شده و امکان مدیریت تنظیمات به وسیله ژستهای حرکتی را فراهم میکند. گفتنی است گرند اسفیر تنظیمات دلخواه و منوهای پرکاربرد راننده را یاد میگیرد و دسترسی راحتتر به آنها را در اولویت قرار میدهد.
گرند اسفیر با طول ۵.۳۵ متری و عرض ۲ متری خود بعنوان یک «قطعه سنگ بزرگ تراش خورده و دارای روح » توصیف میشود.
اینکه تصمیم آئودی برای آینده گرند اسفیر چیست، کسی فعلا چیزی نمیداند اما بطور قطع شاهد رسوخ برخی خصوصیات ظاهری، المانهای طراحی و فن اوریهای مدرن آن در نسل آینده لیموزینهای لوکس این خودروساز خواهیم بود.
انتهای پیام/