ب ام و از نسخه جدید سری ۱ خود رونمایی کرد..
به گزارش مملکت آنلاین، ب ام و از نسل چهارم سری ۱ رونمایی کرد. این نسل که به عنوان مدل ۲۰۲۵ به فروش خواهند رسید، روندی تکاملی را طی کرده و با مدل های جدید کمپانی همسوتر شده است. تفاوت دیگر اینکه در این نسل دیگر خبری از حرف i در نامگذاری مدل ها نیست.
طبق رسم دیرینه ژرمن ها، نسل جدید ب ام و سری ۱ تغییرات خفیفی را تجربه کرده و آرایش ظاهری آن ملایم است! در نمای روبرو بازنگری در فرم چراغ ها و جلو پنجره شاخص ترین تفاوتی است که به چشم می خورد. در نسخه استاندارد جلو پنجره دارای خطوط عمودی و مورب است، اما در نسخه M خطوط جلو پنجره افقی هستند. مثل قبل این دو نسخه از نظر فرم سپر تفاوت هایی با هم دارند.
در نمای عقب، چراغها یادآور نسل جدید کراس اوور X2 هستند. در این نما و در نسخه مزین به نشانه M چهار خروجی اگزوز جذابیت مثال زدنی ایجاد کرده اند. به نظر می رسد این اگزوزها نیز از X1 M35i و X2 M35i به امانت گرفته شده اند.
بسیاری از مدل های جدید ب ام و از دستگیره های در کشویی سود می برند، با این حال نسل جدید سری ۱ به گذشته وفادار باقی مانده و دستگیره های آن از نوع معمولی هستند. در مقابل این هاچبک خوش استیل نخستین مدل کمپانی است که رنگ سقفی متفاوت از بدنه را به مشتریان ارائه می کند. رینگ های این خودرو در حالت استاندارد ۱۷ اینچی هستند، اما در نسخه اسپرت M135 اندازه آنها تا ۱۹ اینچ رشد می کند.
تغییرات کابین
برخلاف نمای ظاهری، در داخل کابین دامنه تغییرات بسیار بیشتر است. داشبورد مدل ۲۰۲۵ از ب ام و سری ۱ دستخوش تغییرات زیادی شده و تقریباً هیچ وجه اشتراکی با نسل فعلی ندارد. پنل موجود در پشت فرمان از دو نمایشگر دیجیتال بزرگ میزبانی می کند. نمایشگر حاضر در پشت فرمان ۱۰.۲۵ اینچی اس و نمایشگر مربوط به سیستم اطلاع رسانی سرگرمی اندازه ای برابر با ۱۰.۷ اینچ دارد. این نمایشگر اکنون از سیستم عامل اختصاصی iDrive 9 بهره می برد. به دلیل استفاده از این دو نمایشگر بزرگ، بسیاری از دکمه های فیزیکی حذف شده اند، کار به جایی رسیده که حتی از دکمه گردان iDrive که از شاخصه های اصلی کابین محصولات ب ام و بود، در مدل ۲۰۲۵ سری ۱ خبری نیست. همچنین اهرم دنده خوش استیل جای خود را به یک اهرم کوچک تر داده است. ب ام و تاکید دارد این تغییرات در راستای ساده سازی کابین انجام شده اند.
مشتریان مدل ۲۰۲۵ از ب ام و سری ۱، می توانند گیربکس ۷ سرعت دو کلاچه خودکار را با پدال های پشت فرمان سفارش دهند. این ویژگی البته در نسخه M135 به صورت استاندارد موجود است. در این نسخه صندلی ها نیز اسپرت تر بوده و سرنشینان را بهتر در بر می گیرند. لوگوی M در این نسخه نیز نورپردازی شده تا سرنشینان حتماً بدانند سوار بر مدلی با خصوصیات اسپرت هستند. به گفته ب ام و در ساخت قسمت های مختلف کابین از مواد پایدار و بازیافتی استفاده شده است.
مشخصات فنی ب ام و سری یک ۲۰۲۵
در زیر کاپوت ب ام و M135 موتور معروف به B48 قرار دارد. این موتور ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی می تواند ۲۹۶ اسب بخار قدرت تولید کند. البته این رقم مربوط به نسخه مخصوص بازار اروپاست و نسخه مخصوص سایر بازارها ۳۱۲ اسب بخار قدرت دارد. تفاوت در میزان قدرت تولیدی نسخه بازار اروپا و دیگر بازارها با قوانین آلایندگی سختگیرانه ترِ قاره سبز در ارتباط است. اما از لحاظ گشتاور تفاوتی بین این نسخه ها وجود نداشته و هر دو در عدد ۴۰۰ نیوتن متر برابر هستند. با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، هاچبک جذاب باواریایی ها قادر است صفر تا صد را در زمان ۴.۹ ثانیه طی کند. حداکثر سرعت این نسخه نیز ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. نکته جالب اینکه با این موتور قدرتمند، مصرف سوخت ترکیبی M135 بین ۷.۶ تا ۸.۱ لیتر متغیر است.
دیگر نسخه بنزینی نسل چهارم ب ام و سری ۱ با کد ۱۲۰ عرضه خواهد شد. این نسخه نیروی خود را از موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ دریافت می کند. با کمک سامانه هیبریدی این موتور توانایی تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. شتاب این نسخه از سری ۱ برابر با ۷.۸ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت می رسد. میزان مصرف سوخت این نسخه در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی بین ۵.۳ و ۶ لیتر متغیر است.
نسل جدید ب ام و سری ۱ در دو نسخه دیزلی و با کدهای ۱۱۸d و ۱۲۰d عرضه خواهد شد. نیروبخش این نسخه ها موتور ۲ لیتری توربودیزل است. در تریم ۱۱۸d این موتور ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این تریم شتابی برابر با ۸.۳ ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با ۲۲۲ کیلومتر دارد. مصرف سوخت این تریم بین ۴.۶ و ۵.۲ لیتر اعلام شده است.
در تریم 120d موتور ۲ لیتری توربودیزل با سامانه هیبریدی ۴۸ ولتی ترکیب شده و می تواند ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب این تریم ۷.۹ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۲۲۲ کیلومتر بر ساعت میرسد. به دلیل بهره مندی از سامانه هیبریدی کمکی، این تریم کم مصرف تر بوده و در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی بین ۴.۳ و ۴.۸ لیتر سوخت مصرف می کند.
با توجه به لیست پیشرانه ها، باید گفت که نسل جدید سری ۱ فاقد پیشرانه تمام الکتریکی یا هیبریدی شارژی خواهد بود. انتظار می رود نسل بعدی سری ۲ گرن کوپه در آینده نزدیک با مشخصاتی مشابه با این هاچبک لوکس و جذاب معرفی شود.
ناگفته نماند فروش نسل جدید ب ام و سری ۱ از ماه اکتبر در اروپا آغاز خواهد شد. ماموریت تولید این هاچبک خوش استیل عهده کارخانه ب ام و در لایپزیگ خواهد بود. در رابطه با قیمت حرفی به میان نیامده و باید منتظر اطلاعیه های بعدی بمانیم. این را هم اضافه کنیم که M135 پس از ورود به بازار باید به مصاف آئودی S3 اسپرتبک و مرسدس AMG A45 برود.
انتهای پیام/