۵۵ درصد تراکتورهای کشور فرسوده است

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود ۵۵ درصد کل تراکتورهایی که داریم بالای ۱۳ سال ساخت هستند و باید یک برنامه طی ۵ سال داشته باشیم که این ماشین‌های فرسوده را حذف و جایگزین کنیم.

۵۵ درصد تراکتورهای کشور فرسوده است

به گزارش مملکت آنلاین، کریم ذوالفقاری با بیان اینکه میانگین کارکرد یک دستگاه تراکتور در سال حدود بازه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: قطعا ساعت کارکرد همه ۶۲۰ هزار دستگاه تراکتوری که در کشور داریم این عدد نیست.  دلیل این موضوع چند عامل است یکی از عوامل آن اجتماعی و عامل دیگر فرسودگی است. ما اگر سن یا سال ساخت تراکتورهایی که در اختیار داریم زیر ۱۰ سال بود انتظار ۱۰۰۰ ساعت کار در سال از آن می‌رفت.  وقتی که حدود ۵۵ درصد کل تراکتورهایی که داریم بالای ۱۳ سال ساخت هستند و بخش عمده‌ای از تراکتورهایی که داریم بالای ۲۰ سال ساخت هستند دیگر توان ۱۰۰۰ ساعت کار را نمی‌توان از آن داشت.

وی ادامه داد: نکته دوم که کم به آن توجه می‌شود این است که ساختار کشاورزی و روستایی کشورمان با دنیا متفاوت است. کشاورزی ما و اراضی کشاورزان قطعه قطعه و خرد است و عوامل متعددی مانند قانون ارث وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه تراکتور با زندگی اجتماعی کشاورز و روستایی عجین شده است، افزود:۱۰ الی ۱۵ سال پیش در روستا بخش عمده ای از کارهای کشاورز توسط چهارپایان انجام می‌شد. اما امروزه در روستا بخش عمده‌ای از کارهای یک روستایی توسط تراکتور انجام می‌شود و روستایی زندگی در روستا را بدون داشتن تراکتور شخصی تقریبا یک زندگی دشواری می‌داند.

وی عنوان کرد: از حدود ۲۵ هزار دستگاهی که در سال تولید می‌شود بخشی از آن صادر می‌شود. البته با صادرات  مخالف هستیم زیرا  در حالی که ما ضعف عرضه داریم نباید تراکتور صادر کنیم.

 ذوالفقاری با با بیان اینکه در تعدادی از مدل‌ها حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بین کارخانه و قیمت بازار تفاوت قیمت داریم، گفت:این نشان می‌دهد که بازار عطش و نیاز دارد و این عطش بازار برای امروز و دیروز نیست. این یک تقاضای انباشته است که جمع شده و خوشبختانه مثل تراکتور های باغی و سبک در عرضه و تقاضا سر به سر هستیم.

به گفته وی انتظار تولید بیشتر در این مدل ها نداریم انتظار وارداتی هم نداریم بازار در برخی مدل ها آرام است و بعضی مدل‌ها نیز ممکن است قیمت بیرون با قیمت کارخانه هم خوانی داشته باشد.  در بعضی مدل‌ها مثل تراکتورهای زراعی با اسب بخار بالا به‌شدت تقاضای بالایی داریم.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۹ عملا وزارت جهاد کشاورزی هیچ دخالتی در توزیع تراکتور ندارد، شرکت تراکتورسازی مشابه سایر شرکت‌های تولیدکننده خودرو یک سامانه‌ای راه‌اندازی کرده که کشاورز  داخل آن ثبت نام می‌کند. قطعا تقاضای انباشت شده ای وجود دارد که دچار تفاوت قیمت به طور فاحش شدیم.   منکر این نیستیم که بخشی از این تقاضا سود طلبانه و منفعت طلبی است؛ اما عمده  مشکل را ناشی از این می‌دانیم که میزان عرضه را باید افزایش بدهیم تا این بازار آرامش پیدا کند.

 رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی که یک تراکتور مدل رومانی ساخت ۶۰ دارد، اگر ساختار حاکمیت برای او شرایطی فراهم می‌کرد که امکان پذیر شود که تراکتور وی بروز شود قطعا حاکمیت از مصرف سوخت این حجم تراکتور فرسوده آسیب نمی‌دید. چرا که تراکتور فرسوده ساعتی میانگین ۳.۵ لیتر سوخت مصرف می کند یعنی این مصرف سوخت برای حاکمیت بسیار خسارت سنگینی در پی دارد. ولی برای کشاورز خسارت جزئی است که می تواند از کنار آن به راحتی رد شود.

وی اضافه کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم که برای کشاورز جاذبه داشته باشد تا تراکتور فرسوده‌اش را با همان حداقل اسب بخار جایگزین کند برای اینکه بتواند راحت تر با آن کار کند و معطلی آن نیز کمتر شود.

ذوالفقاری در ادامه گفت: از سال ۱۳۸۷ هر سال مرکز توسعه مکانیزاسیون و وزارت جهاد کشاورزی که طبق آخرین بروزرسانی در دو ماه گذشته بر روی کمباین و  تراکتور انجام شده پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز به تفکیک سال طی یک برنامه را ارائه کرده است. اما صرف نظر از منابع اعتباری میزان عرضه و تقاضا تراکتور به بازار جوابگوی جایگزینی ماشین آلات فرسوده را نمی دهد.

به گفته وی ۳۰۰ هزار دستگاه تراکتور فرسوده داریم که بالای ۱۳ سال ساخت هستند. هر سال هم به این عدد اضافه می شود. باید یک برنامه‌ای در طی ۵ سال داشته باشیم که این ماشین‌های فرسوده را حذف و جایگزین کنیم تا عوارض و تبعات سنگینی که از این موضوع را دچار می شویم، جبران شود. فقط سالی ۶۰ هزار دستگاه تراکتور نیاز داریم که فرسوده ها را جایگزین کنیم.

بنابر اعلام شورای عالی جهادسازندگی وی همچنین افزود: با فرض اینکه حاکمیت مواردی همچون مشوق‌ها، وام ارزان قیمت و ساختار اسقاط را ایجاد کرد و این جایگزینی شروع شد، سالی ۶۰ هزار دستگاه غیر از تقاضای جدید نیاز داریم و این موضوعات را به کرات به همکارانمان در وزارت صمت در یک تعامل بسیار خوب ارائه کردیم.

این کارشناس حوزه مکانیزاسیون در پایان گفت: به جز تامین تسهیلات دو مورد دیگر نیاز داریم. ساختار اسقاط و مصوبه پیشنهادی مان را به کمیسیون امور زیربنایی ارسال کردیم. اگر آن ضرایب و شاخص‌های ارائه شده تصویب شود کارمان بسیار روان‌تر خواهد شد. امسال نیز برای اولین بار طرح جایگزینی کمباین‌ها در ۵ استان کشور شروع شده به عنوان طرح آزمایشی و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مناسب تخصیص داده شده که کمباین‌ها در حال تحویل به کشاورزان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر