سوختن ۲۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خانگرمز بخاطر گرم کردن غذا

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: باغدار تویسرکانی با برافروختن آتش برای گرم کردن غذا، ۲۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده "خانگرمز" این شهرستان را طعمه آتش کرد.

سوختن ۲۰۰ هکتار از منطقه حفاظت شده خانگرمز بخاطر گرم کردن غذا

به گزارش مملکت آنلاین، رضا دانش پژو اظهار کرد: دامنه آتش ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روز گذشته از اراضی روستای قلعه امیر خان واقع در ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خانگرمز آغاز شد.

وی اضافه کرد: این آتش سوزی به علت سهل انگاری باغدار تویسرکانی حین گرم کردن غذا رخ داد که به علت وزرش باد به سرعت به مراتع و اراضی ملی منطقه حفاظت شده خانگرمز کشیده شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: به دنبال گزارش وقوع آتش سوزی پنج تیم از شهرستان های اسدآباد، همدان، نهاوند و تویسرکان با حضور در محل، مهار آن را آغاز کردند.

دانش پژو افزود: مجهز بودن محیط بانان به آتشکوب، بیل و دمنده موجب شد که پس از ۱۱ ساعت تلاش آتش به طور کامل خاموش شود.

وی اظهار کرد: در این واقعه ۲۰۰ هکتار از اراض ملی، زمین های کشاورزی و باغ های روستاهای قُلقُل، گنبله، قلعه امیرخان و ترمیانک دچار حریق شدند که ۶۰ درصد اراضی ملی و ۴۰ درصد مستثنیات بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: حشرات و جوندگان در این آتش سوزی تلف شدند اما پرندگان و پستانداران بزرگ جثه از محدوده آتش گریختند و خود را نجات دادند.

دانش پژو یادآوری کرد: بارش های زمستانه و بهاره پوشش گیاهی در اراضی ملی و مناطق حفاظت شده را غنی کرده است و با توجه به تابستان گرم و افزایش دما، این مناطق مستعد حریق شدند.

وی افزود: نیمه نخست امسال ۱۵ فقره آتش سوزی به وسعت ۶۰۰ هکتار در مناطق زیر پوشش محیط زیست از جمله آلمابلاغ اسدآباد با بیشترین وسعت حریق، لشگردر ملایر، خانگرمز تویسرکان و ملوسان نهاوند رخ داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر