پنج هکتار از اراضی کشاورزی گندم و جو منطقه سیول سوخت

مدیر جهاد کشاورزی سلسله گفت: پنج هکتار از اراضی کشاورزی گندم و جو منطقه سیول این شهرستان طعمه حریق شد.

پنج هکتار از اراضی کشاورزی گندم و جو منطقه سیول سوخت

به گزارش مملکت آنلاین، روح اله حقی منصوری اظهار کرد: حدود سه هکتار از این مجموع زیر کشت جو و ۲ هکتار نیز زیر کشت گندم بوده و بخشی از اراضی ملی حاشیه این مزارع و چندین اصله درخت نیز طعمه حریق شده است.

وی با بیان اینکه علت این حادثه، آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از مزارع بوده یادآور شد: غالب آتش سوزی های عمدی یا غیرعمدی توسط عوامل انسانی صورت می گیرد.

حقی منصوری اضافه کرد: ۹۰ درصد حجم آتش سوزی توسط افراد بومی و محلی و ۱۰ درصد نیز توسط آتش نشانی شهرداری الشتر(مرکز شهرستان سلسله) و اراضی ملی نیز توسط نیروهای منابع طبیعی خاموش شد.

وی افزود: سال گذشته ۵۶ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان طعمه حریق شد اما امسال با تدابیر اندیشیده شده و برگزاری کلاس های آموزشی و مانور، حجم آتش سوزی ها بسیار کاهش یافته و وسیع ترین آتش سوزی که تاکنون رخ داده مربوط به منطقه سیول است.

حقی منصوری با اشاره به اینکه بسیاری از آتش سوزی های غیرعمدی به علت آنش زدن کاه و کلش باقیمانده از محصولات کشاورزی بخصوص کلزا رخ می دهد عنوان کرد: بسیاری از کشاورزان از عواقب آتش سوزی کاه و کلش باقیمانده در مزارع و خطراتی را که برای بافت و ریزمغذی های خاک بهمراه دارد بی خبر هستند و رویه غلطی است که رواج یافته و نیاز به فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه احساس می شود.

وی افزود: چنانچه دستگاه های خردکن کاه و کلش باقیمانده از مزارع را می توانستیم وارد کشور کنیم بخش عمده ای از مشکلات موجود رفع و از بقایای گیاهی مزارع استفاده بهتری صورت می گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی سلسله سطح زیر کشت مزارع گندم شهرستان را ۱۳ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: از این مجموع مقدار ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار دیم و حدود هفت هزار هکتار نیز آبی است که میانگین برداشت در اراضی دیم یک تا یک و نیم تن در هر هکتار و در اراضی آبی حدود چهار تن در هر هکتار است که پیش بینی می شود بیش از ۳۵ هزار تن گندم مرغوب از این اراضی برداشت صورت گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر