مهار آتش سوزی مراتع دامنه‌های منطقه حفاظت شده خائیز

آتش سوزی مراتع دامنه‌های منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه مهار شد.

مهار آتش سوزی مراتع دامنه‌های منطقه حفاظت شده خائیز

به گزارش مملکت آنلاین، سید حمزه محقق‌زاده، فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: بر اثر این آتش سوزی که در نزدیکی روستای «صنوگان» شهرستان کهگیلویه رخ داد، بخشی از مراتع این منطقه طعمه حریق شد.

وی با بیان اینکه در مهار این آتش سوزی، گروه‌های مختلف مردمی، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، گروه های کوهنوردی، دهیاری روستا و امدادگران دستگاههای متولی حضور داشتند، اظهارکرد: هم اکنون چند گروه پایش برای پیشگیری از آتش سوزی احتمالی مجدد در منطقه مستقر هستند.

محقق‌زاده تصریح کرد: بیشتر خسارات وارده مرتعی بوده است و میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست.

فرماندار شهرستان کهگیلویه در رابطه با علت این آتش سوزی بیان کرد: هنوز علت دقیق آتش سوزی مشخص نیست اما ظاهرا بی احتیاطی یکی از اهالی روستا دلیل وقوع آتش  سوزی بوده است.

روح الله عزیزی دژ کوه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه نیز گفت: آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز که از حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه امروز هشتم خردادماه ۱۴۰۳ آغاز شده بود با تلاش نیروهای مردمی، منابع طبیعی، بسیج، سپاه، بحران فرمانداری و هیئت کوهنوردی شهرستان ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه مهار و خاموش شد.
وی در خصوص علت آتش‌سوزی و میزان خسارات وارده ناشی از این آتش‌سوزی افزود: علت قطعا عامل انسانی است اما دقیق مشخص نیست و عرصه دچار آتش‌سوزی و میزان خسارات وارده نیز پس از ارزیابی مشخص خواهد شد.
عزیزی تصریح کرد: هم‌اکنون نیروهای محیط زیست تا ۲۴ ساعت جهت پایش منطقه دچار آتش‌سوزی شده در منطقه حضور دارند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه  بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون این تنها مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست شهرستان بوده است.
منطقه حفاظت شده خائیز با مساحت ۳۳ هزار و ۳۸۵ هکتار در مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳ دی ماه ۱۳۷۷ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت. پوشش گیاهی این منطقه حفاظت شده اغلب بلوط، بنه، کَلخُنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان و گونه‌های جانوری آن نیز اغلب کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.این منطقه حفاظت شده در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر