افشای جزئیات تازه‌ای از قتل و تکه تکه کردن خاشقچی

سفیر عربستان جزئیات تازه‌ای از قتل خاشقجی را فاش کرد.

افشای جزئیات تازه‌ای از قتل و تکه تکه کردن خاشقچی

به گزارش مملکت آنلاین، سفیر عربستان سعودی در بریتانیا از جزئیات جدیدی در خصوص واکنش کشورش به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که شش سال از آن می‌گذرد، پرده برداشت.

این ستون‌نویس روزنامه‌نگار واشنگتن پست دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید.

به گزارش پولیتیکو، ارزیابی اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که رهبران ارشد عربستان سعودی در این قتل مسئولیت داشته‌اند.

شاهزاده خالد بن بندر بن عبدالعزیز، سفیر عربستان سعودی در لندن، در مصاحبه با پادکست «پاور پلی پولیتیکو»، ضمن رد این ادعا تاکید کرد که خانواده سلطنتی عربستان با روایتی از این رویداد که ایالات متحده و همچنین بریتانیا از آن حمایت می‌کنند، همراه نیستند.

او همچنین فاش کرد افرادی که رژیم آن‌ها را مسئول این قتل معرفی کرده، هنوز زنده هستند؛ این افشاگری می تواند نوری تازه بر این پرونده بتاباند و پرده از سرنوشت افرادی که به دلیل دست داشتن در این قتل مقصر شناخته شده‌اند، بر‌دارد.

«دستوری از بالاترین مقامات صادر نشده است»

سفیر عربستان در بریتانیا در واکنش به ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر اینکه مسئولیت مرگ خاشقجی بر عهده مقامات ارشد سعودی است، گفت: «صرفاً به این دلیل که یک ارزیابی اطلاعاتی از سوی ایالات متحده به نتیجه‌ای رسیده است... می‌دانید، نهادهای اطلاعاتی در سراسر جهان ممکن است اشتباه کنند.»

نتایج یک گزارش مفصل و از طبقه‌بندی خارج‌شده سیا در سال ۲۰۲۱ حکایت از آن داشت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عملیات قتل و تکه‌تکه کردن جمال خاشقجی را تأیید کرده بود.

این جنایت احتمالاً پس از تلاشی برای ربودن او در کنسولگری‌ عربستان در استانبول رخ داد که خاشقجی برای دریافت مدارک ازدواجش با نامزد ترک خود به آنجا رفته بود.

سفیر عربستان سپس با تاکید بر اینکه کشتن این روزنامه‌نگار معترض سیاست‌های ریاض با «دستورالعملی از سوی مقامات بالا» صورت نگرفته، مدعی شد: اسرائیل به نسبت عربستان سعودی سابقه بدتری در ترور و قتل توسط بازیگران دولتی دارد.

دیپلمات ارشد پادشاهی عربستان در لندن، در گفتگو با مک‌الوی مجری پادکست «پاور پلی پولیتیکو» قتل و تکه‌تکه شدن جمال خاشقجی را یک «جنایت وحشتناک و لکه ننگی برای کشور، نه فقط برای دولت بلکه برای همه سعودی‌ها» توصیف کرد، در حالی که به شدت هرگونه همدستی پادشاه قدرتمند سعودی را در این ماجرا انکار کرد.

او سپس افزود: «گروهی این جنایت وحشتناک را انجام دادند، اما این کار ما نیست. ما هرگز چنین کاری نکرده‌ایم. در منطقه، دیگرانی از جمله اسرائیل هستند که بسیار زیاد به این کارها می‌زنند.»

خالد بن بندر بن عبدالعزیز که یکی از اعضای خاندان حاکم سعودی است اذعان داشت این حادثه سوالاتی را در خصوص سیستم قضایی محرمانه و غیرشفاف کشور مطرح کرده است.

او همچنین در پاسخ به اتهامات گروه‌های حقوق بشری در باره عدم پاسخگویی محاکمه و احکام زندان صادر شده برای تعداد اندکی از مسئولان درگیر در این پرونده، گفت: «ما ممکن است به اندازه دیگر کشورها شفافیت نداشته باشیم، اما فرآیند قانونی خود را داریم. سیستم ما در حال تغییر و تکامل است. این اتفاق از جمله رویدادهای است که ما را وادار کرد به نحوه عملکرد خود نگاهی دوباره بیندازیم و چگونگی وقوع امور را بازبینی کنیم.»

تلاش اولیه برای اجرای حکم اعدام علیه تعدادی از محکومان، لغو شد و اطلاعات کمی در مورد سرنوشت سایر افرادی که به توطئه قتل قاشقجی یا از بین بردن جسد وی با تکه تکه کردن آن محکوم شده‌اند، وجود دارد. همچنین مشخص نیست که چه کسی دستور انجام این قتل را داده است.

سفیر عربستان سعودی در بریتانیا به پادکست پولیتیکو گفت: «تا جایی که من می دانم هیچ کدام نمرده‌اند.»

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر