آلمان با ازبکستان برای ورود نیروی کار ماهر توافقنامه امضا کرد

آلمان با ازبکستان برای پذیرش نیروی کار ماهر به توافق رسید.

آلمان با ازبکستان برای ورود نیروی کار ماهر توافقنامه امضا کرد

به گزارش مملکت آنلاین، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان توافقی امضا کردند که ورود کارگران ماهر اهل این کشور آسیای میانه به آلمان را تسهیل می‌کند.

این توافق در اولین روز از سفر سه روزه اولاف شولتس به ازبکستان به امضای رهبران دو کشور رسید. بنا به این توافق که در سمقرند، دومین شهر ازبکستان به امضاء رسید قرار است ورود کارگران اهل ازبکستان به آلمان به ویژه آنهایی که در بخش بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند تسهیل شود.

برلین همچنین پذیرفته است تا روند رسیدگی به پرونده آن دسته از شهروندان ازبکستان را که بدون اجازه اقامت قانونی در آلمان زندگی می‌کنند تسریع و تسهیل کند.

تخمین زده می‌شود حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ شهروند اهل ازبکستان هم‌اکنون در آلمان زندگی می‌کنند. اکثر این افراد به طور غیرقانونی در آلمان به سر می‌برند.

اولاف شولتس و شوکت میرضیایف هفت توافق دیگر نیز در زمینه‌های مختلف از جمله مدیریت پایدار منابع آبی و شراکت در بخش معدن امضا کردند.

انتظار می‌رود صادرات نفت و گاز ازبکستان به آلمان و اجرای تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین از دیگر محورهای مذاکرات بین اولاف شولتس و مقام‌های ازبکستان باشد.

کشورهای منطقه آسیای میانه به طور سنتی روابط گرمی با مسکو دارند. ازبکستان در همین چهارچوب به کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها متهم شده است.

صدراعظم آلمان قرار است در جریان سفر به آسیای میانه در قزاقستان نشستی مشترک با رهبران پنج کشور ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقزستان داشته باشد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن انتقاد از برگزاری این نشست تاکید کرده است که برپایی آن در صورت عدم گفتگو درباره موارد نقض حقوق بشر در آسیای میانه تنها «از دست دادن فرصت» خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: یورونیوز

ارسال نظر