سازمان کشورهای ترک، الفبای مشترک تعریف کردند

الفبای مشترک جهان ترک متشکل از ۳۴ حرف، مورد موافقت سازمان کشورهای ترک قرار گرفت.

سازمان کشورهای ترک، الفبای مشترک تعریف کردند

به گزارش مملکت آنلاین،  آکادمی تُرک که مقر آن در آستانه، پایتخت قزاقستان است، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کمیسیون الفبای مشترک جهان تُرک که توسط سازمان کشورهای تُرک تاسیس شده با پیشنهاد الفبای مشترک ترکی متشکل از ۳۴ حرف موافقت کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: سومین نشست کمیسیون مشترک الفبای جهان ترک که در تاریخ ۹ تا ۱۱ سپتامبر در باکو، پایتخت آذربایجان برگزار شد با موفقیت به پایان رسید. هدف اصلی این نشست، نهایی کردن کار پروژه الفبای مشترک برای زبان‌های ترکی با بهره‌گیری از دانش به‌دست‌آمده در این زمینه و تجربه دو ساله اجرایی کمیسیون بود.

در اطلاعیه فوق تاکید شد که پروژه الفبای مشترک ترکی مبتنی بر الفبای لاتین که برای اولین بار توسط دانشمندان در سال ۱۹۹۱ مطرح شد، به طور جامع بررسی شد و اعضای کمیسیون در خصوص موضوعاتی که باید در این پروژه الفبای تدوین شود، تصمیمات لازم را اتخاذ کردند.

در این نشست در خصوص الفبای مشترک ترکی متشکل از ۳۴ حرف توافق حاصل شد و هر حرف در الفبای پیشنهادی نشان دهنده آواهای مختلف موجود در زبان‌های ترکی است.

همچنین بر اهمیت تاریخی این توافق تاکید و اعلام شد که توسعه الفبای مشترک ترکی موجب ارتقای درک و همکاری متقابل میان مردم جهان ترک و همچنین حفظ زبان میراثی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر