شهروند چینی ساکن نیویورک به جاسوسی متهم شد

پناهنده چینی در آمریکا به جاسوسی برای پکن متهم شد.

شهروند چینی ساکن نیویورک به جاسوسی متهم شد

به گزارش مملکت آنلاین، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک شهروند چینی‌تبار ساکن نیویورک به اتهام فعالیت غیرقانونی برای دولت چین دستگیر شده است.

تانگ یوانجون ۶۷ ساله، از شرکت‌کنندگان در تظاهرات میدان تیان آنمن در سال ۱۹۸۹ بود و سپس در سال ۲۰۰۲ به تایوان گریخت و توانست پناهندگی سیاسی ایالات متحده آمریکا را دریافت کند و اکنون شهروند این کشور است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمده که او از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ به عنوان مامور جمهوری خلق چین در ایالات متحده فعالیت ‌کرده است.

دادگستری آمریکا می‌گوید که تانگ وظایف خود را به دستور وزارت امنیت دولتی جمهوری خلق چین (MSS) که آژانس اطلاعات غیرنظامی اصلی چین به شمار می‌رود، انجام داده است.

ادعا شده که تانگ اطلاعاتی را در مورد مخالفان سیاسی و فعالان دموکراسی‌خواه برجسته چینی در آمریکا و گروه‌هایی که از سوی جمهوری خلق چین به‌عنوان مخالف بالقوه برای منافع این کشور به شمار می‌روند، به افسران اطلاعاتی چین ارائه کرده است.

او همچنین متهم است که به اداره تحقیقات فدرال دروغ گفته است چرا که ادعا کرده دیگر به ایمیلی که برای برقراری ارتباط با رابط خود استفاده می‌کرده دسترسی نداشته است.

وزارت خارجه پکن روز پنجشنبه ۲۲ اوت در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه در مورد این پرونده گفت که "اطلاعی در مورد جزییات آن ندارد."

تانگ، اهل استان جی‌لین در شمال شرقی چین، به دلیل شرکت در جنبش دموکراسی در سال ۱۹۸۹ که منجر به سرکوب مرگبار میدان تیان آن من در پکن شد، به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود. او پس از هشت سال حبس آزاد شد.

به گفته یک گروه حقوقی مستقر در تایپه که در سال ۲۰۰۲ به درخواست پناهندگی او کمک کرده بودند، تانگ در دفاع از جنبش دموکراسی در چین فعال بود و قبل از فرار به تایوان بارها توسط مقامات چین بازداشت، بازجویی و مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود.

انتهای پیام/

منبع: دویچه وله

ارسال نظر