توافق چین و فیلیپین بر سر دریای چین جنوبی

چین و فیلیپین بر سر دریای چین جنوبی به توافق رسیدند.

توافق چین و فیلیپین بر سر دریای چین جنوبی

به گزارش مملکت آنلاین،  پس از یک رشته درگیری‌های شدید میان فیلیپین و چین در دریای جنوبی چین، هر دو کشور به یک توافق رسیده‌اند. قرار است با این گام از درگیری‌های بیشتر بر سر منطقه‌ای که دو طرف ادعای مالکیت سرزمینی آن را دارند، جلوگیری شود. دو مقام دولتی فیلیپین گفتند که این توافق پس از یک سری جلسات محرمانه میان دیپلمات‌های فیلیپینی و چینی در مانیل حاصل شده است.

هدف از این مذاکرات ایجاد یک راه حل قابل قبول دوجانبه در مورد صخره دریایی دوم توماس بود که تحت کنترل فیلیپین است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد که هر دو کشور بر سر "مقررات موقت" برای تامین نیازهای نیروهای فیلیپینی مستقر در منطقه صخره‌های منطقه دریایی مورد مناقشه توافق کرده‌اند.

بر اساس این توافق، هر دو طرف نیاز به تنش‌زدایی و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و رایزنی را تشخیص دادند. دو کشور موافقت کردند "که این توافق بر مواضع یکدیگر در دریای جنوبی چین تأثیر نخواهد گذاشت". در وهله نخست هیچ بیانیه‌ای از سوی چین منتشر نشد.

دولت پکن داعیه مالکیت تقریباً کل منطقه دریای جنوبی چین را دارد و در حال حاضر دو منطقه اداری برای گروه‌های صخره‌ای و جزیره‌ای ایجاد کرده است. فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی با استناد به حکم داوری سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ ادعای چین را رد می‌کنند. "صخره دوم توماس" بخشی از جزایر اسپراتلی است. اینها بیش از ۱۰۰ صخره، جزیره مرجانی و جزایر کوچک در غرب فیلیپین را شامل می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: دویچه وله

ارسال نظر