یک تهیهکننده سینما روی آنتن زنده تلویزیون بیان کرد: مخالفان «خانه پدری» دنبال فیلمهای بیبو و خیاروار هستند
درحالی که اغلب منتقدان اکران فیلم «خانه پدری» به نمایش صحنه زنده به گور کردن دختر فیلم انتقاد دارند، برخی از مدافعان این فیلم معتقدند نمایش خشونت، میتواند به دفع خشونت منجر شود.
به گزارش مملکتآنلاین، برنامه «شهر فرنگ» پنجشنبه شب با موضوع «نظارت در سینمای ایران» به مناظره دو تن از منتقدان و مدافعان اکران فیلم «خانه پدری» تبدیل شد.
غلامرضا موسوی، تهیهکننده سینما با بیان اینکه قوانین در هر عرصهای باید رعایت شوند، تصریح کرد: یک فیلم تمام مراحل قانونی را گذرانده و پس از ۱۰ سال مجوز نمایش گرفته است و این کار عجیب و غریبی نیست.
وی افزود: اساسا هر اثر هنری میتواند موافقان و مخالفانی داشته باشد، اما اینکه مخالفت برخیها باعث شود که یک فیلم از روی پرده پائین کشیده شود، از نظر من به عنوان تهیهکننده امنیت شغلی همکارانم را به خطر میاندازد.
موسوی با انتقاد از برخی دوگانگیها گفت: از یک طرف تاکید میشود که فیلمهای اجتماعی ساخته شود، اما از سوی دیگر با چنین فیلمی برخورد میشود.
این تهیهکننده سینما درباره فیلم «خانه پدری» گفت: این فیلم، فیلمی نیست که تماشاچی عادی سینما را جذب کند و فیلمی نیست که کسی برای سرگرمی آن را ببیند، از این رو به نظر من مخاطب فراوانی نمیداشت.
موسوی درباره این موضوع که علت توقیف فیلم «خانه پدری»، رعایت نکردن اصلاحات تاکید شده بود، گفت: این موضوع باید استعلام شود تا روشن شود که آیا واقعا این اصلاحات انجام شده یا نه.
سعید الهی، کارشناس رسانه با انتقاد از عملکرد مدیران سیاسی و سینمایی کشور، گفت: مدیران سینمایی ما با جریانی در سینما همسو شدهاند که قائل به آزادی در محتوی است.
وی افزود: با همین روند است که فیلمی ساخته میشود که آشکارا با قوانین کشور منافات دارد.
الهی گفت: بر اساس بند ۱۱ قانون اهداف وزارت ارشاد تصریح شده که فیلمساز حق ندارد جزئیات قتل را به نمایش بگذارد.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه من با موضوعات دیگری مانند ضدشیعی بودن یا صحنههای منزجرکنندهای که گفته میشود در فیلم «خانه پدری» وجود دارد، کاری ندارم، اظهار داشت: نکته این است که مدیریت سینمای ما با تفکری همسو شده که با سوءاستفاده از واژه آزادی هر محتوایی را به نمایش میگذارد و هر انتقادی را با اتهام مخالفت با آزادی سرکوب می کند.
الهی گفت: باید مشخص شود که مرجع رسیدگی در این موضوعات از جمله قصور یا تخلف مسئولانی که موظف به نظارت بر آثار فرهنگیاند، کجاست و بنده قاطعانه عرض میکنم که در اینجا قوه قضائیه باید رسیدگی کند.
غلامرضا موسوی، تهیهکننده سینما در توجیه صحنه خشونتبار زنده به گور کردن دختر توسط پدر، گفت: دو نوع دیدگاه درباره نمایش صحنههای خشن وجود دارد، یک دیدگاه این است که نمایش خشونت به دفع خشونت منجر میشود و یک دیدگاه هم این است که نمایش صحنههای خشن، خشونت را ترویج می کند.
وی افزود: ماجرای قتل دختر به دست پدر هم چیز عجیبی نیست و در سال ۲۰۰۰ بیش از ۵هزار قتل دختر به دست پدر رخ داده بود.
این تهیهکننده سینما با انتقاد از برخورد دوگانه با نمایش صحنه قتل در فیلمها، صحنه زنده به گور کردن دختر در فیلم «خانه پدری» را با صحنهای از سریال «ستایش۳» مقایسه کرد و گفت: در سریال شبکه سه هم قتل دختر به دست پدرش نشان داده میشود و این درحالی است که فیلم «خانه پدری» برای زیر ۱۵سالهها ممنوع است اما سریال را همه مردم میبینند.
موسوی در ادامه وزیر ارشاد را یک صاحبنظر در امور دینی توصیف کرد و گفت قطعا اگر اشکالی در این زمینه در فیلم بود، وزیر ارشاد متوجه آن میشد.
این تهیهکننده سینما در ادامه با اعتراض به انتقاد سعید الهی از فیلم «خانه پدری» گفت: یک شخص فرهنگی که از سانسور طرفداری نمیکند، شما کدام آدم حسابی را دیدهاید که طرفدار سانسور باشد.
وی افزود: آدم فرهنگی میگوید که باید بحث کرد و صحبتهای متفاوت را مطرح کرد و بهترین را انتخاب کرد.
موسوی تصریح کرد: مردم ما آنقدر باهوش هستند که اگر فیلمی خوب نباشد آن را تماشا نکنند.
سعید الهی در واکنش به اظهارات موسوی گفت: اگر مردم باید قضاوت کنند، آقای موسوی بگویند که وقتی قانون تاکید کرده که صحنه قتل نباید به وضوح در فیلم نمایش داده شود، چرا این اتفاق در «خانه پدری» رخ داده است.
موسوی پاسخ داد: شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد این فیلم را تائید کرده و باید به آن تمکین کرد و اگر قرار است هرکسی در کار وزارت ارشاد دخالت کند، خب بیایند این وزارتخانه را تعطیل کنند تا خیال برخیها راحت شود، چون این آدمها ضد فرهنگ هستند و میخواهند سر به تن فرهنگ نباشد.
وی درباره منتقدان فیلم «خانه پدری» افزود: این آدمها به دنبال فیلمهای بی بو و خیاروار هستند.