وقتی سوگلی تلویزیون هم نظرسنجیهای صداوسیما را خندهدار میداند
در نگاه میثاقی نظرات مردم در فضای مجازی مثل اینستاگرام و توییتر واقعیتر از نظرسنجی صداوسیمایی ست که کارمند آن است.
به گزارش مملکتآنلاین، مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: در یک نظر سنجی که صداوسیما منتشر کرده مردم به ۱۰ برنامۀ پرببیندۀ تلویزیون رأی داده اند. فهرست ۱۰ برنامه برتر هم به این ترتیب است: عصر جدید، دورهمی، تکرار خندوانه، کودکشو، مستندحیات وحش، به خانه برمیگردیم، سمت خدا، بچهمحل، دستپخت و طبیب.
همان طور که میبینید خبری از برنامه "فوتبال برتر" -جایگزین ۹۰ عادل فردوسیپور- نیست. محمد حسین میثاقی مجری جویای نام این برنامه گفتوگویی را با روزنامه جام جم که منتسب به صداوسیماست انجام داده و در آن گفته است:« به نظر من آماری که از بیننده فوتبال برتر بود، خندهدار است. کسی که این آمار را میبیند میتواند قهقهه بزند. این زوم فقط روی فوتبالبرتر است. تنها آماری که از آمار AFC خندهدارتر است، همینی است که درباره فوتبال برتر پخش میشود. مثلا کنفدراسیون نظرسنجی میگذارد و هافبک چپ ۲۰ سال قبل و بازیکنی از نپال، ویتنام یا بنگلادش بهترین میشود. طرف رایاش از سون بالاتر میرود. مگر نبود بازیکن هندوستان که از ناکاتا بالا زد؟ آمار فوتبالبرتر هم مثل آن نظرسنجی خنده دار است. ببخشید اعداد که دروغ نمیگویند. فیدبک برنامه در شبکه های اجتماعی مشخص است.»
جالب است سوگلی تلویزیون در مورد نظرسنجی صداوسیما این گونه حرف میزند و آن را خندهدار میداند و اگر رویش میشد از لفظ مسخره هم استفاده میکرد.
واقعا وقتی کسی که صداوسیما این همه به او آنتن میدهد و سعی میکند تا به زور از میثاقی، فردوسیپوری جدید بسازد، نظرسنجیهای صداوسیما را خندهدار میداند ما چه باید بگوییم؟
وقتی تلویزیون از درصد بینندگان و میزان رضایتشان از برنامههای ساخته شده حرف میزند، حق نداریم بخندیم و قهقهه بزنیم؟
مدیران صداوسیما هنوز متوجه نشدهاند که بخشی ازمردم مجبور هستند تلویزیون را ببیند چون گزینه دیگری ندارند و البته امکان رایگانی برای پرکردن ساعات بیکاری و سرگرمی هم هست. مغازهداری که در تمام روز در حال تماشای آیفیلم یا شبکه ورزش است، راه دیگری ندارد یا زنی که خانهدار است، قطعا ساعتی از روز خود را پای برنامه صداوسیما میگذارد.
اگر در این کشور شبکه خصوصی راه افتاده بود و آنها هم میتوانستند در کنار تلویزیون کار کنند، آن وقت میشد با یک نظرسنجی بیطرف میزان محبوبیت صداوسیما را در بین مردم سنجید. البته که صداوسیما یک شبکه خانگی را تحمل نمیکند و دوست دارد با لطایفالحیل آن را به زیر مجموعۀ خود تبدیل کند، چه رسد به شبکه خصوصی!
جالبتر این است که میثاقی برای اثبات پربینندهبودن برنامهاش به بازخوردها در فضای مجازی استناد میکند. یعنی برای او نظرات مردم در فضای مجازی مثل اینستاگرام و توییتر واقعیتر از نظرسنجی صداوسیمایی است که کارمند آن است.
البته پخش شدن قسمتهای جنجالی یک برنامه در فضای مجازی امر غریبی نیست. خیلی از برنامههای جنجالی تلویزیون بعد از اینکه در شبکههای اجتماعی دست به دست شد، مورد توجه مردم قرار گرفت و گرنه کسی در مورد آن حرف نمیزد.
میثاقی باید بداند محبوبیت یعنی این که مردم دوشنبهها را به ۹۰ بشناسند و زندگیشان را برای دیدن برنامه فردوسیپور تنظیم کنند نه این که تعداد بازنشرهای مصاحبهای که بازیکن فوتبال در مورد رابطۀ ۷ سالهاش با یک دختر و بعد ازدواج حرف زده شاخص محبوبیت باشد.