تقسیم ناعادلانه «عصر جدید»
تدوین قسمتهای مرحله دوم مسابقه «عصر جدید» در ۲ بخش، زمان مفید شب دوم را کوتاه و جذابیت آن را کمتر کرده است.
تقسیمات نوروزی
شبکه سه نوروز ۹۹ هم مانند سال گذشته، پربینندهترین برنامه خود را ویژه پخش در تعطیلات تدارک دیده و قرار بود «عصر جدید» هر شب پخش شود، اما شیوع کرونا باعث شد ضبط مسابقه تعطیل شود و قسمتهای کمتری آماده پخش باشد، بنابراین با پخش هر قسمت برنامه طی دوشب، کنداکتور شبکه سه تا اواخر تعطیلات نوروز خالی نماند. علاوه بر این، در مرحله مقدماتی، در هر قسمت از مسابقه هفت شرکتکننده اجرای خود را به نمایش میگذاشتند و زمان برنامه طولانی بود، بنابراین پخش یک قسمت از برنامه طی دو شب منطقی به نظر میرسید.
کوتاه شدن زمان مفید در بخش دوم
در مرحله دوم، با حذف بعضی استعدادها، تعداد شرکتکنندگان کمتر شدهاند و در هر قسمت پنج شرکتکننده روی صحنه میروند، بنابراین معمولا در بخش اول که شنبهشب پخش میشود شاهدسه اجرا و در بخش دوم که یک شنبهشب روی آنتن میرود تنها شاهد دو اجرا هستیم. در شب اول صحبتهایی که احسان علیخانی در ابتدای برنامه مطرح میکند، نکاتی که توضیح میدهد و شوخیهای او با داوران عصر جدید است، تعداد سه اجرا در یک قسمت قابل قبول است و چون زمان کل برنامه کوتاه نیست، پخش تیزرهای مربوط به حامیان «عصر جدید» یا حتی آگهی بازرگانی، اتفاق عجیبی نیست، اما در نیمه دوم مسابقه که یک شنبهشبها و چهارشنبهشبها پخش میشود، بخش زیادی از صحبتهای احسان علیخانی و داوران در ابتدای مسابقه که شب قبل دیدهایم، پخش میشود. علاوه بر این در تدوین بخش دوم، اجرای سه شرکتکننده بخش اول نیز مرور میشود، بنابراین بخشی از برنامه صرف آن چه گذشت و بخش دیگری از آن صرف پخش دوباره تیزرهای تکراری تبلیغاتی و آگهی بازرگانی میشود، به همین دلیل زمان مفید برنامه کم خواهد شد و بخش زیادی از شب دوم به آیتمهای متفرقه و تبلیغاتی میگذرد.
ضرورت شفاف سازی درباره جنبه های اقتصادی تقسیم
فارغ از این که ممکن است تقسیم قسمت های عصر جدید صرفا ناشی از بدسلیقگی باشد اما همان طور که تهیه کننده بر اساس دقایق و میزان زمان پخش برنامه از صداوسیما پول دریافت می کند ، بدیهی است افزایش زمان یک برنامه هزینه تمام شده آن را نیز بیشتر خواهد کرد که به نوعی از بیت المال پرداخت می شود.لذا سازندگان برنامه باید درباره این مسئله و سود اقتصادی ناشی از این تقسیم شفاف سازی کنند.ضمن این که بیشتر شدن پخش آگهی های تبلیغاتی ناشی از این تقسیم، نیز به نوعی اجحاف به مخاطب است و معطلی بیشتر بینندگان را در پی دارد.
انتقاد مخاطبان از حجم تبلیغات
ایده تقسیم «عصر جدید» به دو بخش، به دلیل کمتر شدن هیجان مسابقه و مهمتر از آن کوتاه بودن بخش دوم، چندان مورد استقبال تماشاگران هم قرار نگرفته و نظرات منفی آن ها را به دنبال داشته است. هرچند این انتقادها آنقدر گسترده نبوده که واکنش پرتعداد مخاطبان را برانگیخته باشد اما موضوع برای بخشی از تماشاگران به اندازهای اذیتکننده و جالب توجه بوده که از آن گلایه کنند. در ادامه به بررسی جزئیات شبهای دوم از دو قسمت اخیر برنامه که یک شنبه هفته جاری و هفته قبل پخش شدهاند، میپردازیم:
بخش دوم از قسمت چهارم
کل زمان مسابقه: یک ساعت و ۱۲ دقیقه
زمان مفید: ۴۹ دقیقه
آن چه گذشت، آگهی بازرگانی و آیتمهای تبلیغاتی: ۲۲ دقیقه
در قسمتی که یک شنبه هفته گذشته پخش شد، مخاطبان ۱۲ دقیقه شاهد آن چه گذشت و مرور بخش اول مسابقه بودند، یک دقیقه تبلیغ قرعهکشی حامی مالی انجام شد، ۶ دقیقه آگهی بازرگانی، ۲ دقیقه تیزر مربوط به عصر همدلی و یک دقیقه تبلیغ برای اپلیکیشن روبیکا پخش شد. در این قسمت مخاطبان پس از اجرای دوم، به مدت ۱۰ دقیقه آیتمهای تبلیغاتی را تماشا کردهاند تا فینال مسابقه را ببینند. میدانیم که آگهی بازرگانی، آیتمهای مربوط به حامیان «عصر جدید» و آیتمهایی که موضوع آنها مشارکت مردم در کار خیر و کمک به هموطنان است، بخشهای جداییناپذیر مسابقه هستند، اما این که همه آیتمهای تبلیغاتی که قبلا در بخش اول پخش شده در برنامهای که تنها دو شرکتکننده روی صحنه میروند نیز پخش شود، به جذابیت مسابقه لطمه میزند و حوصله مخاطب را سر میبرد.
بخش دوم از قسمت پنجم
کل زمان مسابقه: یک ساعت و ۳۲ دقیقه
زمان مفید: یک ساعت
آن چه گذشت، آگهی بازرگانی و آیتمهای تبلیغاتی: ۳۰ دقیقه
در بخش دوم از قسمت پنجم مسابقه که یک شنبهشب پخش شد، ۱۶ دقیقه از برنامه به خلاصه قسمت قبل و مرور اجراهای بخش اول، یک دقیقه به تبلیغ برای یکی از حامیان مسابقه، ۳ دقیقه به صحبتهای علیخانی درباره کمکهای مردمی به منطقه سیلزده جازموریان، ۷ دقیقه به آگهی بازرگانی، یک دقیقه به تبلیغ برای یکی از حامیان «عصر جدید» و ۲ دقیقه به تبلیغ برای اپلیکیشن روبیکا اختصاص داشت، در نتیجه روی همه رفته ۳۰ دقیقه از بخش دوم مربوط به آیتمهای تبلیغاتی و بخشهای تکراری مسابقه بود. بدتر این که آیتم مربوط به کمک به جازموریان، آگهی بازرگانی و تبلیغ برای حامیان «عصر جدید» پس از پایان اجرای دومین استعداد پخش شد و در واقع مخاطبان برای تماشای فینال مسابقه، ۱۳ دقیقه منتظر بودند.