چرایی افت صادرات ایران به عراق
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق میگوید بیرون آوردن آمار صادرات گاز به عراق عامل اصلی افت آمار صادراتی در ماههای گذشته بوده و امکان جبران آن تا پایان سال وجود دارد.
به گزارش مملکت آنلاین، یحیی آل اسحاق اظهار کرد: در ماههای گذشته با توجه به برخی مشکلاتی که در رابطه با مسائل حسابرسی و تبادلات گازی در صادرات به عراق وجود داشت بنا شد در آمارهای صادراتی کشور اعداد مربوط به این بخش لحاظ نشود. از این رو یکی از اصلیترین دلایل کاهشی شدن آمار صادرات ایران به عراق مربوط به همین حوزه میشود.
وی با بیان اینکه برخی مشکلات داخلی در اقتصاد ایران نیز همچنان در مسیر افزایش صادرات به عراق وجود دارد، بیان کرد: خوشبختانه با توجه به همسایگی و ارتباطات قوی و همه جانبه سیاسی، فرهنگی و مذهبی بازار عراق همواره برای تجار ایرانی فرصت بسیار مناسبی به حساب میآمده است. با این وجود اما برای حفظ آمارهای صادراتی به عراق و افزایش آن نیاز به برطرف شدن برخی مشکلات و محدودیتها احساس میشود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: کاهش محدودیتهای بروکراسی، اعمال سیاستهای حمایتی در حوزههایی مانند ارز و البته به نتیجه رساندن مذاکرات برای بهبود شرایط در عقد قراردادهای جدید مسائل مهمی است که به ما کمک میکند تا آمار تجاری با عراق را افزایش دهیم.
آل اسحاق با بیان اینکه رسیدن به هدف گذاری تجارت مشترک سالانه ۲۰ میلیارد دلاری با عراق ممکن خواهد بود توضیح داد: با وجود کاهش آمار صادرات ارزیابی ما این است که با حضور قدرتمند میتوان تا پایان سال جاری صادرات به عراق را به مرز ۱۰ میلیارد دلار رساند تا بدین ترتیب کاهشی ثبت نشود. برای رسیدن به اهداف بلندمدت نیز باید شاهد همکاریهای همه جانبه دولتها و البته فعال شدن ظرفیت شرکتهای بخش خصوصی باشیم.
وی با اشاره به برخی تحولات ثبت شده در اقتصاد عراق در سالهای گذشته تصریح کرد: عراق در سالهای اخیر توانسته میزان درآمد نفتی خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهد تا جایی که در حال حاضر ماهانه صادرات این کشور به حدود ۱۱ میلیارد دلار رسیده است. این به معنی آن خواهد بود که به زودی عراق به یکی از اصلیترین مقاصد سرمایهگذاری زیرساختی و عمرانی تبدیل میشود و در چنین شرایطی ما باید آماده حضور رقبای قدرتمند از چین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اروپا باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: پیشبینی ما این است که تا ۱۵ سال آینده فرصتها برای سرمایهگذاری در عراق بسیار بالا خواهد بود در چنین شرایطی شرکتهای ایرانی باید از مزیت همسایگی و ارتباطات گسترده خود نهایت استفاده را ببرند. با توجه به مشکلاتی که در سالهای گذشته در عراق وجود داشته هنوز شرکتهای اروپایی برای سرمایهگذاری تردیدهایی دارند اما با کنار رفتن این تردیدها فضای رقابتی شدیدی به وجود خواهد آمد و ایران نیز باید تلاش کند که این بستر را به بهترین شکل حفظ کند.
انتهای پیام/