نقش پررنگ رانندگان سرویس مدارس در پرورش دانشآموزان
معاون پیشین اجتماعی و ترافیک پلیس راهور فراجا با تاکید بر نقش پررنگ پرورشی رانندگان سرویس مدارس بر دانشآموزان، گفت: نقش رانندگان سرویس مدارس پررنگ تر و مهم تر از یک معلم ترافیک است. رانندگان با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، قانون مداری را آموزش میدهند و علاوه بر آن میتوانند در بیشتر مواقع نقش یک معلم فرهنگی و پرورشی را نیز ایفا کنند.
به گزارش مملکت آنلاین، سرهنگ دکتر عین الله جهانی درباره تأثیر تربیتی رانندگان سرویس مدارس بر دانشآموزان اظهار کرد: در خصوص جابجایی دانشآموزان با خودروهای سرویس مدارس، صرفا جابهجا شدن دانشآموزان مطرح نیست. در این زمینه اولین اولویت مربوط به ایمنی در رفتو آمد دانش آموزان است که برای آن باید اهمیت ویژهای قائل شد.
وی ادامه داد: لازم است که علاوه بر توجه به ایمنی دانشآموزان نگاهی علمی و تربیتی را نیز در نظر داشت؛ چرا که سازمان تاکسیرانی و پیمانکاران اجرایی و رانندگان سرویس مدارس، طی یک سال تحصیلی از نظر علمی و تربیتی تاثیر قابل توجهی بر دانش آموزان دارند.
جهانی گفت: فرض کنید دانش آموز از خودروی سرویس مدرسه پیاده شده و زنگ منزلشان را به صدا در میآورد؛ اما کسی پاسخ نمی دهد، دانش آموزان نگران و مضطرب میشود اما متوجه میشود که راننده سرویس او را تنها نگذاشته و از طریق تماس با والدین دانشآموز تلاش میکند که او را به خانواده خود برساند.
معاون پیشین اجتماعی وترافیک پلیس راهور فراجا افزود: این اقدام ساده میتواند از نظر فرهنگی و تربیتی تاثیر خاصی را داشته باشد، به همین جهت است که تاکید داریم نقش آموزشی و پرورشی در سرویس مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که رفتار رانندگان در ذهن دانشآموزان ماندگار شده و آنها الگو برداری میکنند. با توجه به همین موضوع راننده سرویس مدرسه میتواند رفتار مسئولیت پذیر و... را به دانشآموزش بیاموزد.
جهانی با تاکید بر اینکه رانندگان سرویس مدارس نقش فراتر از معلم ترافیک را دارند، ادامه داد: در کتابی آموزشی که زمان حضورم در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نوشتیم برای رانندگان سرویس مدارس عنوان «معلم کلاس سیار ترافیک» را انتخاب کردیم و نقش رانندگان سرویس مدارس پررنگ تر و مهم تر از یک معلم ترافیک است. رانندگان با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، قانون مداری را آموزش میدهند وعلاوه بر آن میتوانند در بیشتر مواقع نقش یک معلم فرهنگی و پرورشی را نیز ایفا کنند.
معاون پیشین اجتماعی وترافیک پلیس راهور فراجا با بیان اینکه رفتار رانندگان سرویس مدارس از سوی چشمان کنجکاو و تیزبین دانشآموزان پنهان نیست، گفت: با ضریب هوشی بالایی که امروزه دانش آموزان دارند، بخش عمده ای از یادگیری ها بصورت اکتسابی شکل میگیرد. آنها با نگاه کردن به رفتار راننده از او میآموزند و به دلیل اینکه این رانندگان یک سال تحصیلی را همراه دانش آموزان هستند نقش رفتاری و فرهنگی آنان بسیار با اهمیت است.
جهانی با بیان اینکه تربیت انسانها باید در دوران کودکی شکل بگیرد؛ چرا که مثل حکاکی کردن بر روی سنگ است و به صورت مادامالعمر با انسان خواهد بود، ادامه داد: ای کاش این امکان وجود داشت که نام وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت و آموزش تغییر پیدا کند چرا که تربیت انسانها باید در دوران کودکی شکل بگیرد.
وی ادامه داد: مسائل آموزشی را میتوان در طول زمان به افراد آموزش داد؛ اما مسائل تربیتی از همان دوران کودکی بر روی افراد تاثیرگذار خواهد بود از این رو میگویم ابتدا تربیت و بعد آموزش اولویت دارد.
معاون پیشین اجتماعی و ترافیک پلیس راهور فراجا تاکید کرد: تجربه نشان داده که راننده سرویس مدارس که تحت آموزش قرار گرفتند و با قوانین و مقررات آشنا شدهاند و به عملکرد آنان نظارت شده است، کار خود را به شکل صحیحتری انجام دادهاند.
جهانی در پایان با اشاره با آیین نامه اجرایی سرویسهای مدارس گفت: آیین نامه مصوب هیات وزیران و دستور العمل اجرایی این آیین نامه باید از سوی تمامی مسئولین در حوزه حمل و نقل دانش آموزی و بالاخص پیمانکاران سرویس مدارس و حتی خود رانندگان مطالعه شود.
انتهای پیام/