ضرورت توجه به افزایش سرعت تولید علم در ایران
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت جایگاه پژوهش و آموزش ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کرد و گفت: در حال حاضر از نظر تولید در منطقه رتبه اول را داریم ولی سرعت تولید علم بالا نیست و در سال ۲۰۳۰ پیشبینی میشود با سایر کشورهای منطقه همرتبه شویم و در سال ۲۰۳۵ بتوانند از ما پیشی بگیرند.
به گزارش مملکت آنلاین، دکتر یونس پناهی در نشست با اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاه زنجان گفت: دو واژه امنیت و سلامت همواره مورد توجه حکومتها بوده است و بر آن تأکید داشتند، کشور ایران هم بر این دو مقوله تأکید داشته و برای این دو مؤلفه مهم هزینه نیز داده است. در باب امنیت هشت سال دفاع مقدس مبین این مطلب است.
وی تأکید کرد: مؤلفه سلامت و ادبیات سلامت با علم گرهخورده است و نقش دانشجویان و اساتید، تولید علم و دانش نقش اساسی و مهم است.
دکتر پناهی افزود: تضمین سلامت جامعه، تنها وظیفه دانشگاه نیست. از وظایف دانشگاه این است که برای رسیدن به علم، تمام ظرفیتهای جامعه را بهکار بگیرد، دانشگاه باید نیازهای جامعه را بداند و متناسب با نیاز جامعه تحقیق صورت بگیرد و بهصورت تولید دانش به جامعه تزریق شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چه کسانی میتوانند تولید علم کنند و شرایط تولید علم چیست؟ گفت: تولید علم شاخص دارد و اولین عامل نیروی انسانی است و در رأس نیروی انسانی دانشجوست. وظیفه اصلی و جدی سیاستگذاران، استفاده از ظرفیت دانشجو در تولید علم است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه افزود: در ایران از نظر تعداد دانشجو خوب هستیم ولی از نظر کیفی جایگاه خوبی در دنیا نداریم و باید کیفیت آموزش و پرورش را بالا ببریم. آموزش وقتی تأثیرگذار است که آوردهای برای جامعه داشته باشد.
وی جایگاه پژوهش و آموزش ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کرد و افزود: میانگین سرعت تولید علم در کشور ایران متوسط حدود هشت است. در حال حاضر در منطقه رتبه اول را داریم ولی سرعت تولید علم بالا نیست و در سال ۲۰۳۰ پیشبینی میشود با سایر کشورهای منطقه همرتبه شویم و در سال ۲۰۳۵ بتوانند از ما پیشی بگیرند.
وی به ضرورت ارزیابی تولید علم در بین دانشگاههای کشور و قطب نیز تأکید کرد و گفت: شاخص دیگری در دنیا وجود دارد برای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی که شاخص توسعه فناوری است.
دکتر پناهی با بیان اینکه در دنیا در توسعه فناوری در بین ۱۳۲ کشور جایگاه ما ۶۰ است؛ افزود: این شاخص مؤلفههای ورودی و خروجی دارد که تولید مقالات کاربردی و تأثیرگذار در جامعه از مؤلفههای خروجی است که دانشجو، هیئتعلمی و نخبگان باید انجام دهند.
وی زیرساخت و امکانات را از الزامات دیگر تولید علم نام برد و افزود: در زمینه زیرساختها نیز سرعت تکثیر و تولید دستگاهها بالاست و باید برای خرید دستگاه نیز برنامه داشته باشیم و برای هر وسیلهای هدف تعیین کنیم.
دکتر پناهی ارزش قائل شدن به داراییها و داشتههای ملی را مورد تأکید قرارداد و گفت: به دلیل اینکه منابع محدود داریم ولی خواستهها نامحدود است، باید خواستههایمان متناسب با نیاز جامعه و داراییها و داشتههایمان باشد. در حوزه سلامت در کیفیت نیرو میخواهیم به جایگاهی برسیم که همه اینها هزینه میخواهد.
وی داشتن برنامه را سومین مقوله مهم در تولید دانش عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی با برنامه میتواند در تولید علم مؤثر باشد و داشتن برنامه نیز باید برگرفته از نیازهای جامعه و متناسب با استان خودمان باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت داشتن روابط بینالملل را از دیگر مؤلفههای تولید علم دانست و گفت: روابط همیشه منحصر به روابط بینالملل نیست، برای استفاده از ظرفیتها، استعدادها و توانمندیهای سایر استانها و دانشگاهها و حتی در دانشگاههای قطب نیز روابط و تعامل بین گروهی، استانی، قطب میتواند نقش مهمی ایفا کند.
وی رویکرد دانشگاه علوم پزشکی زنجان را در انجام تحقیقات مسئله محور مثبت ارزیابی کرد و افزود: امروزه شاخص تولید علم در دانشگاهی که بیشترین ارتباطات را داشته بیشترین کاربرد را هم خواهد داشت و آنچه مهم است نیروی انسانی با برنامه و با کار تیمی نقش مؤثر و مهمی در تولید علم دارد.
دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف حضور در اجلاس معاونان تحقیقات و فناوری کلان منطقه شش آمایشی کشور به زنجان سفر کرده است.
دکتر پناهی با همراهی دکتر بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان و معاونان و مسئولین دانشگاه در ابتدا برای ادای احترام به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس در مرقد شهید گمنام دانشگاه حضور یافت.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست صمیمی که با اساتید و دانشجویان دانشگاه ترتیب داده شده بود حضور یافت و به سؤالات مطرحشده پاسخ گفت.
انتهای پیام/