سازمان راهداری به پول نیاز ندارد بلکه وضع قانون مناسب میخواهد
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: ما نیازی نداریم که مجلس برای ما خلق پول کند. اگر برای ما قانون خوب وضع شود و دست دستگاه اجرایی را باز بگذارند، مسیر کار باز میشود.
به گزارش مملکت آنلاین، داریوش امانی امروز، ۲۷ مرداد، در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جدید راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی اظهار کرد: باید توجه داشت در سیستم سازمانی نمیتوان برای مردم شعار داد. در حال حاضر نمیتوان از شاخصهایی که برای خراسان رضوی وجود دارد، فرار کرد. یکی از مسائل اصلی این استان راههای منتهی به مرز آن است. ترافیک و حجم حضور گسترده زائران در این استان نیز از دیگر مسائل مهم این استان به شمار میرود. طی سال جاری راهاندازی ۱۰ کریدور اصلی برای راههای اصلی کشور برنامهریزی شده که مشهد در سه کریدور اصلی آن سهیم است. مسیر مشهد به آستارا، مشهد به تهران و مشهد به چابهار جزو کریدورهای برنامهریزی شده سازمان راهداری کشور برای مشهد است. در مجموع ۶۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای راهاندازی این کریدورها در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور ادامه داد: پیش از نوروز جلسهای با رئیسجمهور داشتیم که گزارشی از نقاط پرحادثه کشور در آن ارائه شد. اگر هرچه زودتر این نقاط رفع مشکل شود، از وقوع بخشی از تلفات جلوگیری خواهد شد. همچنین در آن جلسه ۱۵۰۰ نقطه پرحادثه کشور گزارش شد که مشکلات بیش از ۵۰۰ نقطه از این تعداد تا کنون برطرف شده است.
امانی اضافه کرد: سال گذشته رفع نقص هر یک از نقاط حادثهخیز کشور به طور میانگین پنج میلیارد تومان به بودجه نیاز داشت که در سال جاری این رقم با توجه به افزایش تورم قطعا به هشت میلیارد تومان رسیده است. در آن جلسه وعده دادیم اگر ۵۰۰۰ میلیارد تومان به سازمان تخصیص یابد، ظرف ۱.۵ سال مشکلات نقاط پرحادثه کشور مرتفع خواهد شد. در آن جلسه رئیسجمهور دستور تخصیص این بودجه را داد اما با گذشت بیش از پنج ماه هنوز این بودجه تخصیص نیافته است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی ۸۵ درصد از حمل و نقل کشور در جاده صورت میگیرد، باید سهم بودجه این سازمان به اندازه مورد نیاز دیده شود. طی سال گذشته ۱۰ میلیون مسافر در کشور جابهجا شد. روکش آسفالت در سال ۱۳۹۵ به ازای هر کیلومتر ۱۶۰ میلیون تومان بود اما امسال این میزان به ۲.۲ میلیارد تومان رسیده است. همچنین نصب نیوجرسی در سال ۹۵ حدود ۱۵۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر این رقم به ازای هر کیلومتر به ۲ میلیارد تومان رسیده است. خطکشی که اصلیترین زیرساخت ترافیکی محسوب میشود نیز به ازای هر کیلومتر به ۱۲ میلیون تومان رسیده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است. در ۲ سال شیوع کرونا بسیاری از ظرفیت مسافربری این ناوگان از دست رفت و بسیاری از رانندگان به بخش بار رفته و به سرویسهای کارخانجات منتقل شدند.
وی گفت: در حال حاضر اگر یک اتوبوس توسط کارخانجات داخلی تولید و مونتاژ شود، ۱۷ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت. این راننده که در سال فقط ۱۲ صندلی آن اشغال میشود، چگونه و با چه رقمی باید مسافر جابهجا کند؟ این اقتصاد چگونه میتواند با یکدیگر همخوانی داشته باشد؟
امانی یادآور شد: البته تمام دولتها سعی داشتند اقداماتی در راستای نوسازی ناوگان داشته باشند. هر سال از اعتبارات و درآمدهای خود هزینه کردیم تا برای این بخش جذابیت ایجاد کرده و رانندگان با استفاده از وام کمبهره بتوانند خودروی خویش را اسقاط کنند. در ۱.۵ سال اخیر نزدیک ۲۴ هزار دستگاه از ناوگان روز دنیا به کشور وارد شده است.
وی تصریح کرد: اگر در سال گذشته ۶۰ درصد افزایش ترانزیت داشته باشیم، به برکت همین اتفاق بوده است. در حال حاضر نیز نسبت به چهار ماه ابتدایی سال بیش از ۳۰ درصد افزایش ترانزیت داشتهایم. این موضوع نشان دهنده این است که ناوگان ما ناوگان جوانی است.
امانی بیان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار راننده در بخش بار، مسافر، ترانزیت و مشاغل مربوط به آن فعالیت دارند که اساسیترین موضوع آنها بیمه است اما هماکنون وضعیت به گونهای است که یک راننده پس از ۳۰ سال کار با حداقلترین حقوق بازنشست میشود. اگر صندوق رفاهی بخش حمل و نقل ایجاد شود، کمترین نیاز یک راننده میتواند مرتفع شود. این موضوع کمک مجلس را میطلبد.
انتهای پیام/