برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم تدوین شد
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر تحقق اسناد بالادستی، اهداف ارزشی ایرانی و اسلامی و رویکرد حکمی تدوین شده است که شامل ۱۲ راهبرد و ۱۱ طرح کلان راهبردی است.
به گزارش مملکت آنلاین، دکتر قاسم عموعابدینی در افتتاحیه پنجاه و هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در سخنانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برنامه راهبردی تحول درحوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در راستای طرح تحول دولت سیزدهم تنظیم شده است، متشکل از بخشهای الگووارههای حاکم بر تحول در حوزه آموزش دانشگاهها، الزامات تحول در حوزه آموزش دانشگاه ها، سند تحول حوزه آموزش شامل اقدامات انجام شده و اقدامات آتی، ساختارها و سند تحول و دغدغههای آموزش است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب از بیانیه گام دوم انقلاب را انقلاب علمی؛ جبران عقب ماندگی؛ فتح قلههای دانش نام برد و اظهار داشت: نیازسنجی علمی برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، اجرای دقیق نقشه جامع علمی، توجه به کیفیت در آموزش عالی، پیگیری جدی ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد مقاومتی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، و میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، انقلابی و متدین، از لوازم نقش آفرینی دانشگاهها در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.
عموعابدینی با اشاره به بخش های اصلی سند تحول، نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخشهای تحولآفرین و چالشها، عوامل مرتبط با آن، راهبردهای و اقدامات کلیدی در جهت رفع عوامل را از مهمترین آنها دانست و به چرخشهای تحولآفرین به ترتیب زیر اشاره داشت؛
_ از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصصبسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغالپذیری، تخصصگرا- اخلاقمدار و خانوادهمحور؛
_ از پژوهش صرفاً معطوف به ارتقاء جایگاه علمی بینالمللی به پژوهش نیازمحور، مزیتمحور و اولویتمحور؛
_ از الگوی دانشگاه محور به الگوی جامعه محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاستی و فرهنگی دانشگاه اسلامی؛
_ از اداره دانشگاه توسط دولت و یکسانانگاری در ماموریتهای دانشگاهها به خوداتکایی و استقلال ضابطهمند دانشگاه و پذیرش تنوع در ماموریتهای دانشگاهها؛
_ از بینالمللیسازی خودمشروعیتبخش به دیپلماسی علمی و فناوری هوشمند و الهامبخش
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با بررسی کلان روندهای موثر بر آموزش عالی برخی از کلان روندها را تغییر شیوههای آموزشی و توسعۀ فناوریهای نوین در انتقال محتوای آموزشی و پژوهشی، نیاز فزایندۀ دانشگاهها به منابع مالی برای ورود به فعالیتهای جدید و پیشران، سرعت بالای تغییرات در حوزۀ علم، فناوری و نوآوری و منسوخ شدن سریع محتوا و حتی رشتههای تحصیلی تعریفشده، افزایش بیکاری در بین دانشآموختگان دانشگاهها و پیچیدهتر شدن ماهیت مشاغل، افزایش نیازهای جامعه به توسعۀ علم، فناوری و نوآوری و تغییر رویکرد اقتصادی کشور به سمت اقتصاد دانشبنیان دانست و به نمونه هایی از این روند ها اشاره کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، الزامات کلیدی تحول در حوزه آموزش را در گرو اصلاح نظام حکمرانی آموزشی و اجراییسازی آمایش آموزش عالی (تکمیلی) دانست و پس از آن سند تحول حوزه آموزش وزارت عتف؛ اقدامات انجام شده و آتی را مورد بحث و بررسی قرار داد و تصریح کرد: برنامه راهبردی تحول در حوزه آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر تحقق اسناد بالادستی، اهداف ارزشی ایرانی و اسلامی و رویکرد حکمی تدوین شده است که شامل ۱۲ راهبرد و ۱۱ طرح کلان راهبردی است.
دکتر عمو عابدینی همچنین در پایان به پنج اقدام کلیدی انجام شده در سطح سیاستگذاری؛ رویکردهای کلان، فرایندها، ارزیابی عملکرد و محتوا اشاره و ابراز امیدواری کرد: با هم اندیشی جمعی، بتوان برای چالشهای موجود راه حلهای منطقی یافت و به آن عمل کرد.
انتهای پیام/