بازنگری و تغییر سازوکارهای «جهش تحصیلی»/۸۰ درصد کودکان استثنایی جذب مدارس میشوند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اعلام جزئیاتی از سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان گفت: ۸۰ درصد کودکان با نیازهای ویژه، جذب مدارس میشوند و افزایش جذب این گروه، نیازمند توسعه امکانات غربالگری برای شناسایی بهتر است.
به گزارش مملکت آنلاین، حمید طریفی حسینی در مراسم افتتاح طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان که در دبستان دخترانه رازی منطقه ۳ آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از بزرگترین و فراگیرترین برنامههای وزارت آموزش و پرورش است که با مشارکت سایر دستگاهها بیش از سه دهه انجام شده است گفت: از پوشش دو، سه درصدی در سال ۷۳ آغاز کردیم و اکنون به پوشش ۹۹.۵ درصدی دانش آموزان در طرح سنجش رسیدهایم.
وی افزود: یک میلیون و ۶۷۰ هزار نوآموز در سال گذشته سنجش شدند.۱۲۰۰ پایگاه ثابت اولیه، ۸۰۰ پایگاه تخصصی و ۴۲۷ پایگاه سیار این کار را انجام دادند.
حسینی با اشاره به اینکه به صورت متمرکز، برنامه ما این است که سنجش تا شهریور ادامه یابد و البته پایگاهها برای جامانده ها اوایل مهر هم فعال باشند عنوان کرد: بخشهای مختلفی در کشور درگیر این کار هستند. این برنامه یک شورای سیاست گذاری دارد و یک ستاد هماهنگی امور سنجش در استانها داریم. وزارت بهداشت و بهزیستی شرکای استراتژیک ما هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی سه هدف اصلی را دنبال میکنیم و سرریز کارکرد این برنامه در بخشهای مختلف آموزش و پرورش هم استفاده میشود که سازمان ملی تعلیم و تربیت، معاونت تربیت بدنی و معاونت ابتدایی میتوانند از دادههای سنجش استفاده کنند. افزایش پوشش دانش آموزان با نیازهای ویژه هدف ماست و برای این کار نیازمند تقویت طرح سنجش هستیم.
وی با بیان اینکه هفت گروه را در این سازمان تحت پوشش داریم و امسال سه گروه دیگر اضافه کردیم گفت: شناسایی بهتر گروههای هدف نیازمند توسعه امکانات است تا بتوانیم جذب حداکثری داشته باشیم.
حسینی ادامه داد: ۸۰ درصدکودکان با نیازهای ویژه، جذب مدارس میشوند و افزایش جذب این گروه، نیازمند توسعه امکانات غربالگری برای شناسایی بهتر است. در راستای پیشگیری و جلوگیری از بروز معلولیت ها نیازمند تشخیص بهنگام هستیم و برنامه ما این است که سال به سال سن سنجش را کاهش دهیم و به دوره مهدکودک برسانیم تا دادههای حاصل را مبنای مداخلات لازم قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه سومین سیاستی که دنبال میکنیم کیفیت بخشی به امور آموزشی و پرورشی است عنوان کرد: برای ارائه آموزش باکیفیت نیاز داریم نیمرخی از ویژگیهای جسمانی، استعدادی، خانوادگی دانش آموز را داشته باشیم که سنجش میتواند مبنای برنامه ریزی قرار بگیرد. داده های خوبی به تفکیک مناطق میتوانیم در اختیار قرار دهیم. کوتاهی قد شدید، چاقی، پوسیدگی دندان، سطح سواد خانواده ها، شرایط اقتصادی و اجتماعی آنها از جمله متغیرهایی هستند که سنجش میشوند.
وی افزود: در آموزش و پرورش استثنایی این افتخار را داریم که آموزش را به صورت فردی ارائه میدهیم. ممکن است پنج نفر در کلاس باشند اما متناسب با ویژگی های هرکدام، برنامه تحصیلشان انفرادی جلو میرود.
وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های عملیاتی امسال ما طراحی شبکه جامع هوشمند از پیشگیری، غربالگری، اجرا مراقبت و ارائه مداخلات است که یک الگوی چند سطحی است گفت: در این طرح از مدل نظام ارجاع استفاده کردیم و یک سیستم ارجاع چندسطحی را در دست آماده سازی داریم. بخشی از شبکه خارج از آموزش و پرورش تعریف میشود و از دستگاههای مربوطه میخواهیم داده های مورد نیاز را در اختیار ما قراردهند. هر دانش آموز از بدو تشخیص گروه هدف ماست که میتواند از یک روزگی کودک باشد. نیاز داریم اطلاعات وزارت بهداشت را داشته باشیم.
حسینی افزود: تغییر سازوکارهای اجرایی سنجش را مدنظر داریم. در حال بازنگری و دائمی کردن پایگاههای سنجش هستیم تا به صورت مستمر در دوره های مختلف انجام شود تا پرونده الکترونیک سلامت کاملی از دانش آموزان آماده کنیم. استانداردسازی تجهیزات نیز در حال انجام است. بازنگری و تغییر سازوکارهای جهش تحصیلی را نیز در دست انجام داریم.
انتهای پیام/