سوخترسانی ۳۵ هزار تنی ریلی و جادهای در هر ماه/سوخت ایرانی ۱۰۰ دلار ارزانتر از خارجی
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم گفت: برای ایجاد زیرساختهای سوخترسانی به شناورها در بندر چابهار و دیگر بنادر کشور برنامه داریم و میزان نقل و انتقال جادهای و ریلی سوخت در این سایت سوخترسانی به صورت ریلی و جادهای ۳۵ هزار تن در ماه است.
به گزارش مملکت آنلاین، سعید قبیتی با بیان اینکه سایت سوخترسانی شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هماکنون در بندر شهید رجایی روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت به شناورها عرضه می کند، تصریح کرد: این سایت سوخترسانی در حال حاضر دارای ظرفیت ۵۳ هزار تُن انبارش سوخت است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۱۱۶ نفر اشتغال ایجاد کرده است.
وی میزان نقل و انتقال جادهای و ریلی سوخت را در این سایت سوخترسانی به صورت ریلی حدود ۳۰۰۰۰ تن ماهیانه و جادهای۵۰۰۰ تن ماهیانه اعلام کرد و افزود: این حجم از سوخت از طریق پالایشگاههای بندرعباس و امام خمینی شازند تامین میشود. همچنین قیمت سوخت کشتیها در ایران حدود ۱۰۰ دلار کمتر از قیمت سوخت کشورهای دیگر به ازای هر تن است.
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم از جمله طرحهای توسعهای شرکت تحت مدیریتش را ایجاد زیرساختهای سوخترسانی به شناورها در بندر چابهار و دیگر بنادر کشور اعلام کرد و گفت: در این رابطه برنامه داریم و در حال فراهمسازی مقدمات آن هستیم.
قبیتی با اشاره به اینکه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سالانه نیازمند ۴۰۰ هزار تُن سوخت است، خاطر نشان کرد: هدف غایی ما در شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم ایجاد و افزایش پتانسیل انبارش و تدارک سوخت تولید داخل و سوختهای ترانزیتی است. همچنین افزایش سرعت تدارک سوخت و ایجاد چرخه کامل سوخترسانی به همراه عدم وابستگی به تامین سوخت مورد نیاز ناوگان از خارج از کشور را در چشم انداز فعالیت خود تعریف کردهایم.
وی تصریح کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه فعالیتهای خود در بخش تامین و توزیع سوخت شناورها و با توجه به الزام بینالمللی استفاده از سوخت کم سولفور نسبت به همکاری و مشارکت با مجموعه های دانش بنیان داخلی برای تولید این سوخت اقدام جدی کرده است.
قبیتی ادامه داد: هدف از این کار رساندن تولید سوخت کم سولفور به حد تامین کامل نیاز ناوگان و بی نیاز شدن از سوخت خارجی و سپس صدور مازاد آن برای در اختیار گرفتن سهمی بزرگ در بازار سوخت شناور در منطقه است.
وی روشهای تولید دانش بنیان سوخت کم سولفور را در راستای بی اثر شدن تحریمهای ظالمانه مهم ارزیابی کرد و گفت: با این دست اقدامات شکست تحریمها و راهبرد فشار حداکثری بیش از پیش رقم خواهد خورد.
این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه فعالیتهای گروه کشتیرانی ذیل تحریمها طی سالهای اخیر پرداخت و اظهار کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگترین ناوگان تجاری منطقه است؛ بنابراین برای کمک به اشتغالزایی پتانسیل های مناسبی دارد، از جمله اینکه هم اکنون ۶۷۰۰ نفر به صورت مستقیم در بخش های خشکی و دریایی مشغول به کار هستند.
وی افزود: در راستای سیاستهای کلان در گروه کشتیرانی طی سال گذشته ۶۰۰ دریانورد در رده های مختلف جذب و مشغول به کار شدند. همچنین ۳۰۰ نفر از دانش آموختگان نخبه دانشگاههای داخلی متخصص در رشتههای مرتبط با فعالیت های گروه کشتیرانی در این گروه استخدام شده و در حال فعالیت هستند.
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با تاکید بر اینکه سیاست زیربنایی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران استفاده از نیروهای نخبه داخلی است، خاطر نشان کرد: از زمان تاسیس این شرکت تا کنون این سیاست ادامه یافته و به مرور به نقطه ای رسیده که قریب به صددرصد نیروهای خشکی و دریایی ایرانی هستند که بخشی زیادی از پرسنل دریایی نیز در موسسه آموزشی دریانوردی وابسته به خود گروه کشتیرانی آموزش دیده و سپس جذب شدهاند.
وی از جمله دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت تولید داخلی و اقتصاد ملی را توسعه خدمات در پسکرانه دانست و ادامه داد: در این رابطه چرخه کاملی را از خدمات به صاحبان کالا ارائه می دهیم که بخشی از آن در شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی متجلی است که بار را از طُرق مختلف ریلی و جاده ای به مقاصد مختلف می رساند.
قبیتی با اشاره به نیاز تعمیراتی شناورها به صورت سفری و دوره ای که بعضاً بسیار هزینهبر هستند، گفت: گروه کشتیرانی مدتهاست که با استفاده از پتانسیلی که در این حوزه در شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز گرد آورده است، تعمیرات شناورها را تا حد امکان در داخل و در این یارد تعمیراتی انجام می دهد چراکه هدف ما جلوگیری هر چه بیشتر از خروج ارز و ایجاد اشتغال برای نیروهای بومی در کنار رونق بخشیدن به تولید داخل است.
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با موفق ارزیابی کردن برنامههای گروه کشتیرانی برای بیاثر شدن تحریم ها به حمل ۲۷ میلیون تن حجم بار این شرکت طی سال ۱۴۰۰ اشاره و تصریح کرد: این رقم به معنای افزایش ۴۰ درصدی حمل بار نسبت به سال 1399 است که در دو بخش فله و کانتینر به دست آمده است.
وی حمایت از تولید و اقتصاد داخلی را راهبردی مهم در گروه کشتیرانی اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۰ شرکت دانش بنیان با گروه کشتیرانی در حال همکاری هستند. همچنین تا ۹۹ درصد از سوخت مورد نیاز ناوگان از داخل تامین می شود و برای تامین و ساخت کانتینر و افزایش ظرفیت ناوگان تولید داخلی مدنظر بوده و با شرکت های داخلی قراردادهایی منعقد شده که در دست اجراست.
قبیتی در پایان به سایت سوخترسانی ستاره قشم در بندر سلخ قشم اشاره و بیان کرد: این سایت سوخت رسانی بر اساس موقعیت راهبردی جزیره قشم طراحی و اجرا شده است که امیدواریم با توجه پتانسیل عبور ۵۰ هزار شناور در سال از تنگه هرمز بتواند به مرکزی برای فروش سوخت و خدمات به شناورهای داخلی و خارجی تبدیل شود و از قبل آن ارزش افزوده قابل توجهی تولید و در چرخه اقتصادی کشور وارد شود.
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سوخت کم سولفور از پالایشگاه شازند اراک تولید و عرضه میشود، اظهار کرد: پالایشگاه شازند اراک پیشرفتهترین پالایشگاه کشور بوده و زیرساخت تولید سوخت کم سولفور و سولفورزدایی را دارد. به غیر از کشتیهایی که در بنادر دیگر تردد میکنند و نیاز به این سوخت دارند نیز برخی نیروهای داخلی هم از سوخت کم سولفور هم استفاده میکنند و اگر میخواستیم خط تولید پالایشگاههای دیگر که نزدیکتر هستند را تغییر دهیم، بین سه تا پنج سال طول میکشید اما با دستور وزیر وقت نفت، تولید سوخت کم سولفور در پالایشگاه شازند اراک آغاز و به تدریج این روند به گونهای ادامه پیدا کرد که امروز ۶۰ هزار سوخت کمسولفور در ماه تولید میشود.
وی ادامه داد: روسیه با خامفروشی نفت در منطقه بازار سوخت کشتی را برهم زده است اما شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم تنها به کشتیرانی ناوگان جمهوری اسلامی ایران که متعلق به گروه کشتیرانی هستند سوخترسانی میکنند.
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم با بیان اینکه سهم ایران توزیع سوخت کشتی یک میلیون تن و سهم امارات هشت میلیون تن است، گفت: متوسط سن ناوگان کشتیهای ما ۲۱ سال است که اگر چند کشتی با سن ۲۶ سال را کنار بگذاریم این سن به ۱۸ سال کاهش پیدا میکند.
انتهای پیام/