دانشگاهها به سمت مأموریتگرایی در حوزه پژوهش حرکت کنند
معاون پژوهش وزارت علوم گفت: دانشگاهها به سمت مأموریتگرایی در حوزه پژوهش حرکت کنند.
به گزارش مملکت آنلاین، پیمان صالحی امروز (شنبه، ۱۷ اردیبهشتماه) در نشست شورای پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از برجستهترین دانشگاههای کشور است که با وجود منابع انسانی فوقالعاده، دانشجویان بسیار خوب و زیرساختهای مناسبی که در این دانشگاه وجود دارد، درخشیده است.
وی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم و نسل چهارم در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شده است، افزود: مجاورت این دانشگاه با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان باعث رشد مراکز نوآوری، مراکز رشد تخصصی و ایجاد شرکتهای زایشی از دانشگاه به بازار تجاریسازی در حوزه علم و فناوری شده است.
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هنوز ضریب تجاریسازی یافتههای ما در حد استاندارد دنیا نرسیده است، گفت: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری را با عنوان «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» فرصت مناسبی است تا فاصله یافتههای علمی با تجاریسازی در کشور کوتاه شود.
عضو شورایعالی عتف، حرکت دانشگاهها را به سمت مأموریتگرایی در حوزه پژوهشی را از دیگر ضرورتها دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاهها و مراکز علمی در تمام دنیا علاوه بر وظایف ذاتی که برعهده دارند، سعی میکنند باتوجه به موقعیت جغرافیایی، سیاسی و ژئو پلتیک منطقهای که قرار دارند، اولویتهایی را برای ارائه خدمات منطقهای برعهده گیرند. با هماهنگیهای انجام شده، ابلاغیهای از سوی وزیر کشور به استانداران صادر شد تا دبیرخانهای در استانها با محوریت استانداران، برای تحقق شعار سال و مشخصسازی مأموریتهای دانشگاهها تشکیل شود. از این طریق اقدامات لازم برای جلب پشتیبانیهای ویژه از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری یا سازمانهای دیگر، در تمام حوزههای فعال دانشگاهی انجام شود.
براساس این گزارش، توجه ویژه حوزه معاونت پژوهشی را به افزایش جذب دانشجویان پسادکترا، نمایهسازی نشریات علمی، ارزیابی، پالایش انجمنهای علمی، تقویت هیئت ممیزه دانشگاهها با افراد متخصص در حوزه دانشبنیان، تمدید عضویت سالانه دانشگاهها در مراکز علمی بینالمللی و تقویت شبکه علمی آزمایشگاهها از دیگر عناوینی بود که در این نشست بیان شد.
میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه، دانشگاه صنعتی اصفهان از نمونههای اقتدار بخشی کشور است، بیان کرد: جوانهای متدین و متخصص دانشگاه تمام اهتمام خود را برای اقتدار بخشی کشور در عرصه پژوهش به کار میگیرند.
وی حضور معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری را برای هموار شدن مسیر پیشرفت دانشگاه صنعتی اصفهان مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد: این نشست بستر تحقق اهداف و برنامههای پژوهشی دانشگاه را فراهم کند و فرصتهای مناسبی برای پیشبرد برنامههای پژوهشی آتی دانشگاه به همراه داشته باشد.
قطع ارتباطات بینالمللی؛ تهدیدی بالقوه برای فعالیتهای پژوهشی
همچنین حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست، ضمن ارائه گزارش از دستاوردها و اهداف پژوهشی دانشگاه، چالشهای پیشروی آینده پژوهش و فناوری دانشگاه را مطرح کرد.
وی از تأثیرگذاری ویژه دانشگاه منطقه و صنعت یادکرد و با بیان اینکه باید نسبت به وضعیت پژوهش و فناوری دانشگاه نگاه واقعبینانه داشته باشیم، گفت: باید تلاش شود اعتبارات حوزه پژوهشی از اعتبارات دولتی جدا شود.
وی با اشاره به اینکه اصفهان صنعتیترین شهر کشور است، افزود: استقرار تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی و اپتیک در دانشگاه به رشد صنایع و توسعه همکاریهای بین دانشگاهی کمک بهسزایی کرده است.
صفوی تحریمهای ظالمانه و قطع ارتباطات بینالمللی بین مراکز علمی و پژوهشی را یک تهدید بالقوه برای فعالیتهای پژوهشی کشور دانست و خاطرنشان کرد: مهاجرت نخبگان در کلیه سطوح دانشجویی، اعضای هیئتعلمی، فناوران و نوآوران یک مسئله نگرانکننده برای دانشگاهها است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تمرکز بر اقتصاد نفتی – تجاری و عدم رویکرد اقتصاد دانشمحور و دانشبنیان را در کشور مسئلهای قابلتأمل دانست و تصریح کرد: در آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی دانشگاه، رویکرد ارائه دستاورد مؤثر برای کشور باید بیش از تولید مقاله مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.
صفوی رویکرد مأموریتگرایی در معاونت پژوهشی دانشگاه را یک برنامه جدی دانست و تصریح کرد: پیش از این رویکرد آموزشمحور دانشگاه سایه بر امور پژوهشی انداخته بود و اغلب طرحهای پژوهشی شخصمحور بود.
وی ادامه داد: محور برنامههای پژوهشی دانشگاه مأموریتگرا نمودن بخشهای مختلف دانشگاه است. حرکت باید به سمت تحقیقات مورد نیاز منطقه باشد که پتانسیلهای آن در دانشگاه وجود دارد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی اصفهان رویکرد جذب نیروی انسانی ساختارهای پژوهشی دانشگاه با استفاده از پژوهشگران غیر هیئتعلمی و پسادکترا به حدود ۵۰ پژوهشگر در سال ۱۴۰۱، از محل اعتبار طرحها را از دیگر برنامههای اصلی حوزه پژوهشی در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: با جذب دانشجویان مستعد در دوره پسادکترا، خروج نخبگان از کشور و تداوم همکاری با دانشگاه در قالب برنامههای پژوهشی میسر میشود.
انتهای پیام/