شکایت نظام پزشکی از برخی هتاکان به جامعه پزشکی/اجرای امضای الکترونیک پزشکان، سال آتی
رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره مباحثی مانند لزوم تزریق دز سوم واکسن کرونا، تعرفه های پزشکی سال آینده، وضعیت اقدام برای کاهش خطاهای پزشکی، مالیات پزشکان و... توضیح داد.
به گزارش مملکت آنلاین، محمد رئیس زاده در نشست خبری سازمان نظام پزشکی، گفت: اکنون در سیر کاهشی آمار مربوط به کرونا هستیم و به آرامی داریم پیک ششم کرونا را پشت سر میگذاریم. باید توجه کرد که اولا در موج ششم باوجود اینکه میزان درگیری با امیکرون بسیار بالاتر از پیکهای قبلی بود، اما به نسبت پیکهای قبلی حمله ششم را سریعتر و با آمار کمتری پشت سر گذاشتیم. یک دلیل این موضوع این بود که واکسیناسیون سریعتر در کشور انجام شد که دولت و رییس جمهور بحث واکسیناسیون را پیگیری کردند و وضعیتمان در واکسیناسیون از رتبهبندی که در فروردین و اردیبهشت داشتیم که بسیار نامطلوب بود به شرایطی رسیدیم که در زمینه وسعت واکسیناسیون به شرایط خوبی رسیدیم.
وی با اشاره به نزدیکی اعیاد شعبانیه، نوروز و ماه مبارک رمضان، گفت: بنابراین مردم باید اولا دستورالعملهای بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند و حتما هم دز سوم واکسن را تزریق کنند. ما در تزریق دز اول و دوم با سطح مطلوب در جامعه رسیدیم، اما در تزریق دز سوم هنوز آمارمان به ۳۰ درصد هم نرسیده و باید به بالای ۷۰ درصد برسیم تا احساس اطمینانی در جامعه داشته باشیم.
رئیس زاده افزود: بر اساس مطالعاتی که در دنیا و تاحدودی در ایران انجام شده، نشان داده شده که دز سوم بالای ۹۰ درصد شدت بیماری را کاهش می دهد، بالای ۹۰ درصد منجر به کاهش احتمال بستری در بیمارستان شده و بالای ۸۰ درصد از مرگ ناشی از کرونا جلوگیری خواهد کرد. این نتایجی است که در دنیا منتشر شده، در کشور ما هنوز مطالعات قطعی نشده اما همین دورنما را نشان میدهد. بنابراین از مردم میخواهیم قبل از آغاز نوروز، حتما دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.
وی در ادامه به عملکرد سازمان نظام پزشکی در ۵ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت از طریق معاونت پارلمانی سازمان توانستهایم دستاوردهای خوبی کسب کنیم که در ماههای آینده شاهد نتایج این رایزنیها خواهیم بود. در بحث ارتباط با مردم تلاش بر این بود که ذات حقیقی جامعه پزشکی که حکیم بودن و خدمت گذاری است، برجسته شود. در این راستا گروههای خدمت گذار در سراسر کشور تشکیل و برخی از آنها فعال شود و مبنا این است که از ظرفیت جامعه پزشکی برای خدمت رسانی به نقاط محروم کشور در قالب تیمهای جهادی داوطلب استفاده شود که در سال آینده با شدت بیشتری اجرایی میشود. در عین حال داریم تلاش میکنیم که کیفیت خدمات ارائه شده به مردم ارتقاء یابد. تعامل مردم و جامعه پزشکی باید مثبت و همراه با احترام متقابل باشد. از برخی ناملایمات بسیار اندک در جامعه پزشکی هم جلوگیری کنیم تا هیچ یک از مردم در حوزه سلامت دچار مشکلات ناخواسته نشوند. بنابراین برای آشنایی با آموزش پیشگیری از قصور و خطاهای پزشکی و همچنین در راستای احقاق حق در صورت بروز قصور اقدامات شروع شده و تعاملاتی با قوه قضاییه هم داشتهایم.
رئیس زاده تاکید کرد: دو موضوع محوری در ارتباط با جامعه پزشکی را مد نظر قرار دادهایم؛ موضوع اول رعایت شان جامعه پزشکی است. حفظ شأن جامعه پزشکی خط قرمز ما است. کسی اعم از مسئولان، رسانهها دستگاههای قانون گذار و ... نباید جامعه پزشکی را مورد اهانت قرار دهد. این ظلم به مردم، کشور و این قشر خدمت گذار است. ما نمیگوییم انتقاد نشود و کارشناسی نشود، اما اینکه استثناءها را قاعده قرار داده و کلیت جامعه پزشکی را مورد اهانت قرار دهند، قابل قبول نیست و خط قرمز ما است.
وی گفت: در هر صنفی تخلفاتی وجود دارد، در جامعه پزشکی هم با گستردهترین میزان مراجعات در کشور که ۸۰ میلیون نفر خدمت در ماه ارائه میکند، خطا و تخلف وجود دارد، اما میزان آن در مقایسه با این میزان خدمت نزدیک به صفر است و به قدری نیست که کلیت جامعه پزشکی را مورد اهانت قرار دهیم. در این زمینه پیگیری هایی هم داشتیم و با برخی افراد هتاک و بی منطق برخورد کرده و در مراجعه قضایی شکایت کرده ایم. وظیفه ماست که از شان حقیقی جامعه پزشکی که مشغول خدمت هستند دفاع کنیم. این به نفع سلامت مردم است. در مواردی هم برخوردهای فیزیکی با اعضای جامعه پزشکی ایجاد شده بود که به صورت جدی از طریق دادستان کل کشور، ناجا و ... پیگیری کردیم.
وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر پرداختن به مسائل معیشتی جامعه پزشکی است که یکی از آنها تعرفه است.به ویژه این موضوع برای دستیاران و فارغالتحصیلان جدید ما بسیار مهم است. بحث رفع مشکلات پزشکانی که در مناطق محروم در حال گذراندن طرح هستند و همچنین مشکلات مربوط به مالیات پزشکان، عوارض شهرداری ها و ... هم مطرح بوده که جلسات متعددی برای این موارد انجام شد و پیگیر آنها هستیم.
رییسزاده درباره وضعیت تعرفههای پزشکی در سال آینده، گفت: در این زمینه سازمان برنامه و بودجه نظرش را اعلام کرده است و باید کار کارشناسی کرده و به هیات وزیران تقدیم کند که هنوز این موضوع جمعبندی نشده است. امیدواریم دوستان تصمیمات منطقی اتخاذ کنند که به نفع مردم و جامعه پزشکی باشد. ما هم در شورای عالی بیمه که چند ماه پیش برگزار شد، نظرمان را دادیم.
وی درباره آییننامه تاسیس داروخانهها نیز گفت: در این زمینه جلسات متعددی داشتیم. قرار بر این بود که شیوه نامه اجرایی این آییننامه مورد بازبینی قرار بگیرد و عوارض و آسیب های آن به حداقل برسد، اما من هنوز نتیجه عملی و عینی مشاهده نکردهام.
رییسزاده درباره وضعیت ایجاد امضای الکترونیک برای پزشکان نیز گفت: سازمان نظام پزشکی نظراتش را در زمینه نسخه الکترونیک بیان کرده است. باید توجه کرد که نسخه الکترونیک جزئی از پرونده سلامت الکترونیک است. ما اصرار داریم که همه پرونده سلامت الکترونیک باید اجرا شود که در کنار آن نسخه الکترونیک هم که در قانون مجلس است، باید اجرا شود. زیرساختها برای اجرای نسخه الکترونیک نواقصی داشتند که ما اعلام کردیم که همه زیرساختها برای اجرای نسخه الکترونیک فراهم نیست که منجر به زحمت برای مردم و جامعه پزشکی میشود که همین اتفاق هم رخ داد. با همه این تفاسیر رویکرد سازمان نظام پزشکی مثبت و تعاملی بود. در عین حال معتقدیم که زیرساختها برای امنیت کار فراهم نیست. به عنوان مثال سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح که بحثهای امنیتی برایشان مهم است، هنوز نسخه الکترونیک را اجرایی نکردند و این به خوبی نشان میدهد که امنیت نسخه الکترونیک به صورت 100 درصد تامین نشده و این دغدغه سازمان نظام پزشکی هم هست که امنیت و بحثهای اخلاقی در نسخه الکترونیک باید رعایت شود.
وی با بیان اینکه بحث امضای الکترونیک بر عهده سازمان نظام پزشکی است، گفت: با تلاشهایی که انجام شد سازمان برنامه و بودجه، بودجهای را برای این کار به سازمان نظام پزشکی اختصاص دادند و مجلس هم همکاری کردند تا تکلیفی که برعهده سازمان نظام پزشکی در زمینه اجرای امضای الکترونیک است، انجام شود، بودجه حداقلی را که به میزان 80 میلیارد تومان است که امیدواریم به تایید شورای نگهبان هم برسد اختصاص دادند و سازمان نظام پزشکی در سال آینده این کار را اجرایی میکند. اجرای امضای الکترونیک تا حد زیادی بحث امنیت نسخه الکترونیک را تامین میکند.
رییسزاده در پاسخ به سوال درباره سرانجام شهید خدمت شدن شهدای سلامت در کرونا، گفت: بیش از 200 شهید در حوزه شهدای مدافع سلامت داریم که بالای 60 درصد آنها مربوط به پزشکان بوده است که نشان میدهد همکاران ما با تمام توان در مقابله با این بیماری حضور داشتند و آمار شهدای ما در این دوران بیش از سه برابر شهدای مربوط به این حوزه در دفاع مقدس بود. در این زمینه جلسهای با رییس بنیاد شهید داشتیم و قرار شد که کارگروه مشترکی تشکیل و شهدایی که باید ثبت شوند، اقداماتش انجام شود. پیگیریم تا مدافعین سلامتی که در عرصه میدان شهید شدند، به عنوان شهید ثبت شوند
وی در پاسخ به سوال دیگر درباره نحوه فعالیت بیمارستانهای خصوصی در نوروز، گفت: مراکز، مطبها، کلینیکها و بیمارستانهای خصوصی در موج ششم تعامل و همکاری خوب و مثبتی داشتند. بیش از 115 هزار مطب خصوصی در کشور داریم که نقش خوبی را ایفا کردند. اگر هم خدایی نکرده مشکل ایجاد شده یا موج ادامه یابد، حتما باز هم نقششان را ایفا میکنند.
رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت رزیدنتها، گفت: بحث دستیاران موضوعی مهم است. امسال میزان قابل توجهی از ظرفیتهای دستیاری مختلف در رشتههای مختلف پر نشد که نشان میدهد تمایل همکاران ما برای ورود به این عرصه کم شده و هم موضوع انصرافها را داریم. مهمتر از همه اینها امید باید به جامعه رزیدنتی ما بازگردد. نباید ناامیدی را ترویج کرد.وقتی اعلام میشود که متخصص ما فرار مالیاتی دارد و ... رزیدنت دچار ناامیدی میشود و میگوید جامعه درباره من این قضاوت را انجام میدهد. در حالی که دارد شدیدترین بار روانی و جسمی را برای خدمت به مردم تحمل میکند آن هم با حداقل شرایط زندگی.
وی افزود: یکی از مسائل مهم رزیدنتها، بحثهای معیشتی آنهاست. هیچ کجای دنیا سراغ نداریم که 15000 نیرو با حقوق زیر حداقلهای حقوق قانون کار خدمت ارائه دهند اما در کشور ما دارند خدمت ارائه میکنند. مجلس و سازمان برنامه و بودجه می توانند تسهیلات وام قرض الحسنه به این عزیزان ارائه دهند. حل مشکلات معیشتی این افراد گام اول است و همچنین حل موارد آموزشی و کشکها و حفظ شان رزیدنتها گام هایی است که در این زمینه باید برداشته است.
رییسزاده در پاسخ به سوالی درباره رابطه بین بیمار و پزشک، گفت: نظر ما این است که رابطه بین پزشک و بیمار باید رابطه حکیم با بیمار باشد، شاه کلید این موضوع هم حذف مناسبات مالی بین بیمار و پزشک است. آرزوی ما این است که پزشک هیچگونه ارتباط مالی با بیمار نداشته باشد. وقتی سازمان های مسئول وظیفه خود را انجام ندهند، همکار ما برای سرپا ماندن مطبش باید دست و پا بزند و این رابطه بین بیمار و پزشک مخدوش میشود. آرزوی ما این است که با فراغ بال از موضوعات مالی، به مردم خدمت کنیم. نکته بسیار مهمی که در امروز کشورمان وجود دارد، این است که هرکجا میخواهند از جامعه پزشکی صحبت کنند، تکالیف جامعه پزشکی را مطرح میکنند، اما یک مورد مثال بیاورید که یک نفر در خارج از جامعه پزشکی کسی حق و حقوق پزشکان را هم مدنظر قرار دهد. در همین بودجه سنواتی از نصب کارتخوان تا دادن مالیات و ... صحبت میکنند، اما یک بند درباره تسهیلات برای جوانان جامعه پزشکی وجود ندارد. بیش از آنکه به حق و شان جامعه پزشکی بپردازند، به تکالیف جامعه پزشکی میپردازند. البته که تکالیف باید گفته شود، اما به حق و حقوق پزشکان هم بپردازیم. در کشور هیچ گروهی امروزه دچار فرسودگی شغلی نشدند. دو سال وسط میدان هستند. یکبار هم باید به این موضوعات بپردازیم. اینکه زبانی بگوییم که جامعه پزشکی فداکاری کردند و از طرفی هزار ایراد روی آنها بگذاریم، انصاف نیست.
وی ادامه داد: اگر ما صنف هستیم چرا نباید مانند سایر صنفها حق تعرفهگذاری برای خودمان داشته باشیم؟. حتی بیمار متمکنی که بیمه هم برایش موضوع نیست و به ما مراجعه میکند از همین فرد هم اجازه نداریم که قیمت تمام شده خدمات را دریافت کنیم. بالای 300 هزار مراجعه به این شکل به صورت سالانه در کشور داریم. اعلام میکنیم که قیمت تمام شده خدمتمان Aتومان است، اما میگویند یک دوم A را بگیر. اگر ما صنف هستیم باید مانند سایر مشاغل هم تعرفهمان را تعیین کنیم. نمیشود که زمانیکه بحث حق و حقوق میشود ما را گوشه رینگ میبرند و وقتی بحث تکالیف میشود، همه به این تکالیف جامعه پزشکی میپردازند.
انتهای پیام/