خط دریایی مسافری ایران - قطر قبل از جام جهانی فعال خواهدشد
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از برقراری خط دریایی مسافری ایران - قطر قبل از جام جهانی خبرداد.
به گزارش مملکت آنلاین، حسین عباسنژاد، سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تردد شناورهای مسافری میان بنادر ایران و قطر بیان کرد: به دلیل روابط اجتماعی دو کشور و حضور ایرانیها در قطر، پتانسیل برقراری سفرهای دریایی وجود دارد، برخی استانهای جنوبی کشور با قطر رفت و آمد دارند؛ اما چند مشکل هست که باید رفع شوند.
عباسنژاد درباره علت منتفی شدن اعزام شناور مسافری ایران به قطر در سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: در آن زمان قرار شد اول پایانه مسافری بندر حمد دوحه بازسازی شود و سپس شناور ایرانی به این کشور برود؛ بعد از آن هم کرونا شایع شد که مشکلاتی برای دنیا در حوزه گردشگری ایجاد کرد و امکان سفر کشتیهای مسافری به دیگر کشورها نبود.
وی تأکید کرد: برگزاری جام جهانی قطر، فرصت مناسبی ایجاد کرده تا بتوانیم ترددهای مسافری میان ایران و قطر را توسعه دهیم بخصوص تردد میان بنادر بوشهر و کیش و قشم با بندر دوحه؛ حتی امکان انتقال گردشگران خارجی از قطر به شهرهای بوشهر و شیراز و همچنین جزایر ایرانی کیش و قشم وجود دارد.
سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرفین این آمادگی را دارند تا خط دریایی مسافری برقرار شود ولی مسألهای که در این میان وجود دارد، بالا بودن حمل مسافر با کشتی به دلیل محاسبه نرخ سوخت کشتیها در مسیرهای بینالمللی از سوی وزارت نفت است؛ وقتی هزینه سفرهای دریایی به هوایی نزدیک شود، استقبال مسافر و گردشگر هم از دریا کاهش یافته و خود به خود به سمت حمل و نقل هوایی میرود.
وی ادامه داد: برای ایجاد فضای رقابتی به سود حمل دریایی مسافر، باید هزینه سوخت کشتیها را که حدوداً ۴۰ تا ۴۵ درصد هزینه جابهجایی یک کشتی را تشکیل میدهد، کاهش داد؛ وقتی وزارت نفت سوخت را به شناورها به نرخ بانکرینگ خلیج فارس میدهد که احتمالاً تُنی ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است، عملاً امکان جذب مسافر دریایی نیست.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: با وزارت نفت مذاکراتی داشتهایم و امیدواریم وزارت نفت در خصوص محاسبه سوخت کشتیهای مسافری به مقاصد بنادر کشورهای خلیج فارس به نرخ یارانهای، همکاری کند. بخصوص که کشتیهایی که از بنادر ایران به بنادر منطقه میروند حداکثر ۱۰ تا ۱۲ فروند است و در مقابل هزینهای که دولت برای تخصیص سوخت یارانهای به دیگر بخشهای حمل و نقلی میکند، رقم ناچیزی است.
عباسنژاد اضافه کرد: اتصال جزایر و قلمرو خودمان به قطر در دوره برگزاری جام جهانی با استفاده از خطوط مسافری دریایی، آورده زیادی نصیب کشور خواهد کرد و به رونق گردشگری میانجامد.
وی گفت: ما حتی امکان ایجاد تور گردشگری میان بنادر جنوبی و جزایر ایرانی خلیج فارس داریم اما به دلیل بالا بودن هزینه سوخت، ایجاد چنین مسیری، هزینه بسیار بالایی در پی دارد و گردشگران استقبال نمیکنند؛ کما اینکه در حال حاضر هم گردشگران به دلیل ارزانتر بودن، به ترکیه میروند.
عباسنژاد یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با وزارت نفت تعامل کنیم و سوخت با نرخ یارانهای تا ۸۰ درصد نرخ منطقه در اختیار شناورها قرار گیرد تا به صرفه باشد.
انتهای پیام/