انتقاد دوباره پلیس: خودروسازان بجای مزاح، خودروی با کیفیت تولید کنند
رییس پلیس راهور ناجا به اظهارات اخیر مطرح شده از سوی خودروسازان در مورد بازنشدن کیسه هوا واکنش نشان داد و با تاکید بر اینکه مستندات باز نشدن کیسههای هوا در تصادف بهبهان موجود است، ادعاهای خودروسازان را به «مزاح» تشبیه کرد و خودروسازان بجای مزاح، خودروی با کیفیت تولید کنند.
به گزارش مملکت آنلاین، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری با رسانهها دوباره گریزی به تصادف بهبهان و اظهارات خودروسازان کرد و با انتقاد از پاسخ خودروسازان داخلی گفت: حدودا رانندگان در ۶۰ درصد تصادفات مقصرند اما این مهم است که اگر راننده قصور کرد خودرو چطور از جان او و سرنشینان محافظت کند. کیسههوا، کمربند، آلیاژ فلز و ... همگی مهم است، چرا باید خودرو منفجر شود؟.
وی ادامه داد: در همین حادثه بهبهان چرا سه پراید و یک سمند آتش گرفتند؟ مگر خودروساز نمیگوید باک استاندارد بوده؟ پس چرا خودرو منفجر شد؟ بار TNT که با خود حمل نمیکردند. هفته گذشته در عوارضی دماوند یک پژو توقف کرده بود که با برخورد یک خودرو با آن آتش گرفت، خب این چه وضع ایمنی خودروست؟.
رییس پلیس راهور ادامه داد: من فکر میکنم خودروسازان "مزاح" میکنند که رانندگان باید با زاویه مناسب تصادف کنند. گفتند ایربگها سوئیچی است؛ ایربگ راننده که اصلا سوئیچی نیست، ایربگ سرنشین سوئیچی است که در این حادثه هم سوئیج تمام آنها باز بوده و عمل نکرده و ما فیلم عکسش را هم داریم.
وی خطاب به خودروسازان افزود: خب این حرفها یعنی چه؟ به جای این کارها بگویید اشتباه کردیم و بروید خودروی ایمن تولید کنید.
هادیانفر درباره اینکه گفته میشود خودروها تاییدیههای لازم را اخذ کردهاند تصریح کرد: در همان ابتدا یک خودروی سمپل را برای نمونه میفرستند و برایش تاییدیه میگیرند اما چرا همین دستگاههای مسئول، دیگر در خط تولید نمیروند بازدید دورهای کنند؟.
رییس پلیس راهور ناجا از خودروسازان خواست که از فرافکنی دست بکشند و گفت: خب اگر ما کروکیهای ۱۱ ساله را تحلیل کنیم و بگوییم در چند مورد کیسه هوا باز نشده که خودروسازان میدانند چه میشود. پژو ۴۰۵ چرخش خورده به جدول و کیسه هوایش باز نشده و بعد پژویی دیگر از جلو تصادف کرده و کیسه هوایش باز نشده، اینها یعنی چه؟.
وی اضافه کرد: من تاکید کردم که از سهم خودروسازان در تصادفات به مقام قضایی گزارش شود و بیمهها هم باید مطالبه کنند که خسارت خود را از خودروسازان بگیرند.
هادیانفر در پایان تاکید کرد: ما بارها مذاکره کردهایم و مکاتباتی با خودروسازان در مورد ایمنی خودروها داشتهایم.
یک سوم خودروهای کشور فرسوده است
رئیس پلیس راهور عنوان کرد: شاید یکسوم وسایل نقلیه در کشور فرسوده است و نزدیک ۸۰ درصد موتورسیکلتها نیز فرسوده هستند.
وی خاطرنشان کرد: روند اسقاط نیز بسیار نامطلوب است امروز به جای از رده خارج شدن موتور و خودرو، بیشتر حواله باطل میشود و بیشتر روند اسقاط وسایل نقلیه صوری است.
وضعیت تصادفات
رئیس پلیس راهور با اشاره به وجود ۳۸ میلیون وسیله نقلیه و ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه در کشور، افزود: تقریباً ۳۴ درصد از سوانح رانندگی در جادهها روی میدهد، اما ۷۳ درصد جانباختگان تصادفات در کل کشور، در سوانح رانندگی جادهای جان خود را از دست میدهند.
وی بیان کرد: بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ دوربین جادهای و ۵ هزار و ۳۰۰ دوربین شهری داریم، اما توسعه دوربینها ضرورت دارد.
این مقام انتظامی با اشاره به نقش مستقیم و غیرمستقیم ۳۳ دستگاه در کاهش تصادفات، ادامه داد: ۳۳ درصد وزارت راه، ۱۹ درصد پلیس، ۱۵ درصد وزارت صمت، ۱۲ درصد صداوسیما، ۱۱ درصد وزارت بهداشت ۱۰ درصد وزارت کشور در حوزه شهرداریها در این رابطه مسئولیت دارند.
انتهای پیام/