عضو اتاق بازرگانی تهران:
دریافت تسهیلات به رانتی بزرگ تبدیل شده است
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران میگوید حمایت نکردن از کسب و کارهای کوچک در اقتصاد ایران، میتواند ضربهای بزرگ به بدنه تولید کشور وارد کند.
به گزارش مملکت آنلاین، هر چند در آمار نهایی تولید کشور، بنگاههای بزرگ و تولیدکنندگان عمده نقشی کلیدی ایفا میکنند اما بنگاههای کوچک و تولیدکنندگان خرد نیز در سالهای گذشته در بخشهای مختلف فعالیت خود را آغاز کرده و سهم قابل توجهی چه در تولید و چه در اشتغال دارند.
مهرداد عباد – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران – معتقد است آنطور که دستگاههای اجرایی از بنگاههای بزرگ حمایت میکنند در سالهای گذشته به بنگاهها و کسب و کارهای کوچک نپرداختهاند و این موضوع شرایط را برای آنها دشوار کرده است.
او گفته: در سالهای گذشته تلاشهایی برای آنچه «حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان» خوانده میشود، صورت گرفته است. در گفتمان رایج، بنگاه تولیدی به بنگاهها و شرکتهایی اطلاق میشود که دارای پروانه تولید هستند. پروانهای که دریافت آن برای یک جوان تازه وارد به فضای کسب وکار، مصداق عبور از هفت خان رستم است. البته بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط که در حال فعالیت هستند، به رغم ایجاد اشتغال پایدار، حتی در حرف و شعار نیز مورد حمایت قرار نمیگیرند؛ به این دلیل که پروانه تولید ندارند و تولیدکننده به حساب نمی آیند.
عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه شرکتهای کوچک و متوسط، طیف وسیعی از خدمات و کالاها را برای مردم تامین میکنند، اظهار کرد: دریافت تسهیلات اکنون به رانت بزرگی تبدیل شده و هر شرکت کوچک و متوسطی قادر به دریافت آن نیست و موهبت اعتبارات بانکی اغلب به سوی شرکتهای بزرگ تولیدکننده سرازیر میشود. همچنین، شرکتهای کوچک و متوسط، در مواجهه با سازمان بیمه و تامین اجتماعی، متحمل آسیبهای بیشتری میشوند و قادر به توجیه این سازمان بزرگ و نامنظم نیستند و به تعبیری زورشان به این سازمان نمیرسد. اما شرکتها و پیمانکاران بزرگ ظاهرا، کمتر از این ناحیه دچار مشکل میشوند.
عباد ادامه داد: این بخش از فعال اقتصادی همه روزه با قوانین متغیر و در مواقعی، متضاد وزارت صمت و وزارت بهداشت مواجه شده و رفع و رجوع آثار وضع این ضوابط جدید، برای این طیف از کسب وکارها به نسبت سایر شرکتهای بزرگ سخت تر بوده است. در عینحال، قراردادهای یک طرفه شرکتهای بزرگ دولتی با شرکتهای کوچک و متوسط را هم باید به مجموعه مشکلات صاحبان این بنگاهها افزود. بنابراین، حمایت واقعی باید از این بخش از جامعه اقتصادی صورت گیرد. آنها که کارآفرین واقعی هستند، شغل ایجاد کرده و مالیات خود را نیز میپردازند و گویی برای جامعه نیز مفیدتر هستند.
وی خاطرنشان کرد: کسبوکارهای کوچک و متوسط، از پتانسیل بالایی برای ایجاد رشد و توسعه پایدار در کشور برخوردارند. از این رو به جای شعار حمایت از تولید باید به طور واقعی از جوانانی که وارد این عرصه میشوند حمایت کرد. شرکتهایی چون ایران خودرو و سایپا یا شرکتهای عظیم فولادی و ... نیازی به حمایت ندارند. یا به عبارت بهتر، ایران خودرو و سایپا مهاجرت نمیکنند؛ اما این جوانان کارآفرین به دلیل رو بهرو شدن با مشکلات غیرقابل تحمل، سودای مهاجرت را در سر می پرورانند و البته جایگزینی این نیروها و نخبگان در کوتاه مدت غیر ممکن است.
انتهای پیام/