معاون وزیر علوم:
سهم اندک دانشگاهها در تولید ناخالص ملی/خلق ثروت در دانشگاهها ضروری است
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۱۶ اتاق فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شده است که تشکیل این اتاق ها در دانشگاهها نیز الزامی است.
به گزارش مملکت آنلاین، علی خیرالدین روز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی که در دانشگاه اراک برگزار شد، اظهار کرد: ایران به لحاظ تولید فناوری، تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی در سال ۲۰۱۱ رتبه ۹۵ جهانی را داشته و امروز به رتبه ۷۱ در جهان رسیده است، این امر نشانگر عدم توانایی در بهرهوری از علم و دانش موجود در کشور است.
وی تاکید کرد: اکنون ۳ میلیون دانشجو در مقاطع مختلف و ۸۰۰ هزار دانشجو در مقطع دکترا و ارشد در کشور تحصیل می کنند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری ارزشمند خلق می شود در حالی که در ایران از هر ۱۷۰ هزار مقاله یک نوآوری ارزشمند خلق خواهد شد.
خیرالدین بیان کرد: اکثر دانشگاهها به لحاظ اجرای مباحث همسان سازی که اقدامی درست است با مشکلات زیاد مالی مواجه شدند و همواره اولین قربانی هم بخش پژوهش و فناوری است .
وی ادامه داد: کل بودجه دانشگاهی کشور در سال جاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که بودجه آموزش عالی هفت دهم درصد از کل این بودجه است. این امر نشان دهنده تاکید بر تغییر نوع نگرش بوده و خلق ثروت در دانشگاهها مسئلهای ضروری است، در غیر این صورت دانشگاه ها با مشکلات بزرگ و بسیاری مواجه می شوند و نظارهگر انزوا و عدم پیشروی امور در آنها خواهیم بود.
وی تصریح کرد: سهم فناوری از تولید ناخالص ملی هر ساله کاهش می یابد. این رقم سه درصد پیشبینی شده بود که به ۴۳ صدم درصد کاهش یافته است که نشان دهنده سهم اندک دانشگاهها در تولید ناخالص ملی است.
خیرالدین بیان کرد: نسل اول دانشگاهها دارای رویکردی آموزش محور بودند که اصلی ترین وظیفه آنها، خلق دانشجویان و مدیران آینده ساز است.
وی افزود: نسل دوم پژوهش گر و نسل سوم دانشگاههای کارآفرین هستند. نسل چهارم دانشگاهها نیز ضمن دوریگزینی از فعالیت جزیرهای باید بدانند که در قبال جامعه مسئول هستند و باید به پاسخگویی در قبال جامعه بپردازند.
خیرالدین ضمن اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در سالهای آینده بیان کرد: نقطه ایده آل تحقیقات بنیادی ۲۵ درصد است که در این حوزه با ۶۴ درصد مقالات تحقیقاتی، فراتر از حدود ایدهآل قرار داریم، اما این مسئله نشانگر عدم توسعه و کاربردی شدن تحقیقات است .
وی تصریح کرد: متاسفانه اقدامات عملی در حوزه فناوری انجام نشده است. با توجه به اینکه اراک شهر صنعتی و علمی است ایجاد موزه فناوری در این شهر الزامی است.
خیرالدین عنوان کرد: با ایجاد معاونت علمی و فناوری در وزارتخانه، اهدافی نظیر تجاری سازی دانش و علم، بسترسازی برای نخبگان و ایجاد گفتمان و اکوسیستم فناوری و نوآوری را دنبال خواهیم کرد که برنامههای گستردهای در این راستا تدارک شده است.
خیرالدین گفت: شکلگیری زیست بوم فناوری و مراکز نوآوری و رشد در استان و ایجاد حداقل یک مرکز رشد در هر شهرستان و همچنین حرکت دانشگاهها بهسمت ایجاد پردیس فناوری در راستای استفاده از علم و دانش و ایجاد فناوری الزامی است.
وی با اشاره به اینکه باید ایده را به محصول تبدیل کرد افزود: اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۳ مرکز رشد در سطح کشور فعال است که این مراکز در حال افزایش هستند.
خیرالدین ادامه داد: متاسفانه با کوتاهی در عرصه فناوری نظارهگر کاهش تعداد متقاضیان پذیرش در پارکها هستیم که این مهم نشاندهنده عدم عملکرد موفق در کارآفرینی است.
خیرالدین تصریح کرد: باید توجه به کارآفرینی و ایجاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی در استان مدنظر قرارگرفته و بین پارک و دانشگاه تعامل افزایش یابد.
خیرالدین خاطرنشان کرد: با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران، پایان نامه ها باید کاربردی شود و با ایجاد سامانه جدید، مشکلات شهرها و منطقه ها احصا و شناسایی شود، چرا که این مهم در کاربردی کردن پایان نامه ها بسیار موثر است.
استاندار مرکزی گفت: آسیبهای جامعه معلول علتهایی با عنوان مسئله است که مسئله میبایست از سوال در پژوهشهای دانشگاهی تفکیک شود. مسئله مانعی فی مابین وضع موجود و وضع مطلوب است که از دستیابی و تحقق اهداف جامعه جلوگیری کرده و حتی موجب خطراتی در حوزههای سلامت، امنیت و حیات جامعه می شود. مسائل مبتنی بر علم و دانستهها و دارای چارچوب هستند.
فرزاد مخلصالائمه افزود: در نظام مسئله محور با اشراف بر وضع موجود تصوری از وضع مطلوب وجود دارد و در این حوزه با شناخت موانع میبایست آنها را برطرف کرده و به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.
وی تاکید کرد: تا زمانی که شناسایی، اولویت بندی و نظامواره کردن صورت نگیرد، صحبت از رفع مسئله و آسیبها بیمورد است.
مخلصالائمه ادامه داد: در تولید علم با محوریت مقاله در کشور رتبه خوبی کسب شده است، اما این علم در سطح انتزاعی در دانشگاهها باقی مانده و قادر به حل مسائل نیست.
وی اظهار کرد: در حال حاضر فاصله فراوانی بین دانشگاهها و صنعت قرار دارد و نیاز جامعه درخصوص حل مشکلات برطرف نمیشود.
مخلصالائمه تصریح کرد: متاسفانه سالهای زیادی است که به جای آنکه به حل مشکلات از طریق پژوهش پرداخته شود، با فروش نفت به حل مشکلات پرداخته شده که این رویکرد در همه عرصهها نتیجهبخش نبوده است. استان مرکزی که قطب صنعتی و کشاورزی کشور است، یک چهارم نخبگان کشور را داراست و با ۲۳۲ رشته و ۶۱ دانشگاه و تعداد زیادی پژوهشکده دارای ظرفیت وسیعی برای تبدیل شدن به قطب علم و فناوری است.
وی ضمن موافقت با حضور رئیس پارک علم و فناوری در شوراهای استانی گفت: هماکنون در حال ایجاد کانون فکر و ایده در همه عرصهها در استانداری هستیم، همه پژوهشکدههای فعال نیز عضو کارگروه های مربوط به حوزه فعالیتهای خود خواهند شد.
رئیس دانشگاه اراک نیز در این مراسم گفت: پژوهشهای برتر استان با تشکیل کمیته های مختلف علمی و اجرایی انتخاب شدند. در تقسیم داوری ها برای انتخاب پژوهشگران برتر، دانشگاه علوم پزشکی بخش هیات علمی علوم پزشکی و دامپزشکی، دانشگاه اراک گروه علوم پایه و ورزشی، دانشگاه صنعتی اراک گروه فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد گروه هنر و بخش دانشجویی، دانشگاه پیام نور گروه علوم انسانی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان گروه کشاورزی و منابع طبیعی، آموزش و پرورش استان بخش دانشآموزی و معلمان، سازمان صمت بخش واحدهای تحقیق و توسعه، پارک علمو فناوری بخش فناوران و شرکت های دانش بنیان برتر، جهاد دانشگاهی بخش پژوهشگران جوان، شرکت شهرک های صنعتی بخش ایده های برتر، دانشگاه جامع علمی کاربردی بخش کارشناسان برتر دستگاه های اجرایی، دانشگاه تفرش بخش مجلات علمی پژوهشی و دانشگاه فنی و حرفه ای بخش پژوهشگران آزاد را بر عهده گرفتند.
سعید حمیدی ضمن اشاره به دخیل بودن تمامی حوزههای علم و دانش و تحقیق در برگزاری این آیین افزود: مسئولیت دبیرخانه تبلیغات و اطلاع رسانی را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برعهده داشت که در این راستا به تهیه پوستر، فایل، هماهنگی با صدا و سیما و برنامه های رادیویی تلویزیونی و گزارش های خبری پرداختند. کمیته اجرایی مسئول برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری است که متاسفانه در ۲ سال اخیر برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری مقدور نبود و به صورت مجازی برگزار شد.
وی عنوان کرد: این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۹ آذرماه همزمان با هفته پژوهش دایر است.
حمیدی بیان کرد : معاونت جدید فناوری و نوآوری در وزارت علوم به همت وزیر علوم ایجاد شده و امید است منشا خیر و ارتباط تنگاتنگ میان صنعت و دانشگاه شود که اقدامی بسیار ارزشمند است.
وی توضیح داد : سایتی از سوی وزارت متبوع ایجاد شده و هدف از برقراری این سایت ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه و تحقق شعار سال با موضوع تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست.
رئیس دانشگاه اراک گفت: از یک دهه قبل اثربخشی دانشگاه ها همواره مورد تاکید دولتمردان بوده است، همچنین دانشگاهها به تدریج به سمت تولید فناوری و اثربخشی و تعامل با صنعت سوق پیدا کردند که ایجاد مراکز رشد در دانشگاهها گواه این امر است.
وی تصریح کرد: ایجاد شرکت های دانش بنیان بسیار در دانشگاهها و استان مایه مباهات است، همچنین تحسینبرانگیز است که در این شرکت ها قراردادهای میلیاردی منعقد میشود وتولیدات این شرکت ها در رسانه ها مطرح است. همچنین تشکیل مراکز نواوری جهت هدایت ایده های خلاق جوانان به سمت تولید فناوری و ثروت گام های مثبتی در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم در کشور است.
در این مراسم از پژوهشگران برتر استان تقدیر به عمل آمد.
انتهایپیام/