تجمیع اطلاعات رفاهی ایرانیان بر اساس «کدملی»/ ثبت کدپستی ۸۰ درصد خانوارها

مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مروری بر روند تشکیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان داشت و گفت: اطلاعات مربوط به ۶۰ پایگاه داده در کشور در این پایگاه بر اساس کدملی تجمیع شده است. کدپستی ۷۰ تا ۸۰ درصد خانوار را در دست داریم که بروز رسانی و رفع نواقص آن را در دست پیگیری داریم.

تجمیع اطلاعات رفاهی ایرانیان بر اساس «کدملی»/ ثبت کدپستی ۸۰ درصد خانوارها

به گزارش مملکت آنلاین، احد رستمی در پیش‌نشست هشتم همایش ایران ۱۴ با عنوان «مروری بر چگونگی تشکیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان(چالش‌ها، فرصت‌ها و کاربست‌ها)» که به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد با اشاره به اجرای سیاست های رفاهی در کشور گفت: چه قبل و چه پس از انقلاب بحث حذف و هدفمندی یارانه ها از مباحث کلیدی است که همواره مطرح بوده است. بعد از انقلاب و در خلال جنگ تحمیلی مجلس و دولت ها روی موضوع هدفمندسازی یارانه ها متفق القول بوده اند و در واقع بهانه ای که بیشتر در این حوزه دولت را از حذف یارانه ها باز می داشت فشار بر اقشار محروم و مستضعف در سال های اول انقلاب و فشار بر اقشار آسیب پذیر در سال های اخیر بود.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه همواره نگران محدودیت های بودجه ای و فشار بودجه ای بوده که روی منابع دولت وارد می شده و با این استراتژی برنامه هایی که با مجلس ارائه می داده اند خواستار حذف یارانه ها بوده اند اما مجلس به علت همان فشاری که گفته شد از این کار خودداری کرده اند. فشاری که روی بودجه دولت بود و سیاست هایی که سال های اول دهه ۷۰ اتخاذ شد دستگاههای مختلف شروع به بحث روی ایجاد سازمانی در حوزه مسائل اجتماعی کردند.

مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مطالعاتی انجام و اسناد پشتیبان قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی صورت گرفت و در نهایت این قانون در سال ۸۲ تصویب و وزارت رفاه در سال ۸۳ تشکیل شد گفت: وزارت رفاه دستگاهی بود که قرار بود به موازات سازمان برنامه منابع حاصل از یارانه ها را هدفمند کرده و اقشار آسیب پذیر را شناسایی کرده و منابع را صرف سیاست های جبرانی برای این اقشار کند.

20 درصد مردم درسال 86 زیر خط فقر بودند

رستمی ادامه داد: بر اساس داده های بودجه خانوار مرکز آمار معمولا خط فقر محاسبه می شود و به عنوان شاخصی برای آزمون سیاستهای کلان دولت مورد استفاده قرار می گیرد. در سال ۸۶ که بحث هدفمندسازی یارانه ها پررنگ شده بود مطالعاتی انجام دادیم که نشان می داد ۲۰ درصد مردم زیرخط فقر بودند. مسئله ای که ایجاد می شد این بود که این ۲۰ درصد چه کسانی هستند.

وی افزود: قبلا سیاست ها گروهی و طبقه ای و منطقه ای بود مثلا گروه روستائیان یا سالمندان، زنان سرپرست خانوار و غیره. سوال این بود که این ۲۰ درصد چه کسانی هستند؟ مواد ۱۰ و ۱۶ قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی، وزارت رفاه را ملزم به تشکیل یک پایگاه اطلاعات کرد که ویژگی های اقتصادی و اجتماعی خانوارها را لحاظ کنند و هدف این بود آنها که از لحاظ درآمدی و ویژگی های اجتماعی آسیب پذیر هستند شناسایی شوند و برنامه هایی متناسب با هرکدام از گروهها طراحی و اجرا کرد.

دلایل توزیع یارانه بین تمامی مردم ایران در سال 89

مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از سال ۸۶ تلاش برای اجرای ماده ۱۰ و ۱۶ قانون جامع رفاه در وزارت رفاه آغاز شد، سال ۸۷ یک تجمیع اولیه اطلاعات دستگاه های بیمه ای و حمایتی صورت گرفت گفت: معاون اول وقت رئیس جمهور از این پایگاه رونمایی کرد و این طرح با مباحث هدفمندسازی یارانه ها به صورت موازی پیش می رفت. در آن زمان جمعیت حدود ۷۵ میلیون نفر بود و اطلاعات حدود ۴۰ میلیون نفر تجمیع و وارد پایگاه شده بود. اطلاعات ناقص بود و همه را در برنمی گرفت و به همین خاطر دولت در سال ۸۷ خودش اقدام به ثبت نام و خوداظهاری از سوی مرکز آمار کرد.

آغاز شناسایی اقشار و تجمیع اطلاعات مردم در پایگاه رفاه ایرانیان

رستمی افزود: اطلاعات ثبتی که پشتوانه اطلاعات خوداظهاری باشد، بسیار ضعیف بود و بسیاری دستگاه ها هنوز کدملی را در بانک های داده ای خود وارد نکرده بودند. در سال ۸۹ حدود ۱۰ درصد حساب های بانکی متصل به کدملی بودند. تنش هایی وجود داشت و در نهایت دولت از تشکیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان عقب نشینی کرد و یارانه ها را در سال ۸۹ میان همه مردم توزیع کرد. این تجربه ادامه داشت تا اینکه در سال ۹۲ نیز سیاست توزیع سبدکالا توسط دولت و در وزارت صمت تنش ها و انتقاداتی را به همراه داشت تا اینکه بحث شناسایی اقشار در سال ۹۳ به وزارت رفاه سپرده شد و انجام مطالعات برای تجمیع اطلاعات در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان شروع شد.

موانع و مشکلات پیش روی تکمیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

وی در ادامه به اشاره به برخی موانع و مشکلات پیش روی تکمیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مانند نداشتن شماره موبایل یکتا و عدم تطبیق کدملی با کدپستی، عدم امضای الکترونیکی، تفاوت تعریف «خانوار» در مرکز آمار، سازمان ثبت احوال و سازمان هدفمندسازی یارانه ها گفت:  چالش هایی در این زمینه داشتیم که یکی از آنها مبانی ناهمسان تشکیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در دستگاههای مختلف بود. با مشخص شدن چارچوب کار و اینکه چه اطلاعاتی از کدام دستگاهها نیاز داریم، کار آغاز شد. برخی دستگاهها یا اطلاعات را در دست نداشتند و یا ارائه نمی دادند و یا در فرمت های مختلفی ارائه می دادند که دستخوش تغییر هم می شد. یک چالش دیگر عدم بروز رسانی اطلاعات بود.

مدیرکل دفتر اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در نهایت اطلاعات در معاونت رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تجمیع شد که اطلاعات مربوط به ۶۰ پایگاه داده در کشور است. این اطلاعات بر اساس کدملی تجمیع شده است. کدپستی ۷۰ تا ۸۰ درصد خانوار را در دست داریم که بروز رسانی و رفع نواقص آن را در دست پیگیری داریم. بر اساس این اطلاعات سیاست گذاری هایی انجام شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر