زمان و نحوه امتحانات مدارس اعلام شد / آغاز بعد از عید فطر
وزیر آموزش و پرورش ، نحوه ارزشیابی و برگزاری امتحانات پایان سال دانش آموزان در پایههای مختلف تحصیلی را تشریح کرد
به گزارش مملکت آنلاین، محسن حاجی میرزایی در برنامه گفتگوی وزیر با خانواده بزرگ آموزش و پرورش که از کانال ویژه «گفتگو با شما» در شبکه شاد پخش شد ، با بیان اینکه بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پیام از معلمان ، دانش آموزان و خانوادهها به دست ما رسیده است و شش میلیون کاربر این پیام را ارسال کردهاند ، گفت: همکارانم پیامها را دسته بندی کردهاند و بر اساس بیشترین فراوانی به این پیامها پاسخ میدهم .
وی افزود: مهمترین دغدغه در پیامهای رسیده ، امتحانات آخر سال است و بیش از ۳۰ درصد سوالات و ابهامات و درخواستها به این موضوع مربوط میشود . بر اساس پیش بینیها و هماهنگیهایی که به عمل آوردیم قرار ما این است که امتحانات را بعد از عید فطر یعنی از ۲۷ اردیبهشت آغاز کنیم . تلاش میکنیم امتحانات حداکثر تا قبل از ۲۸ خرداد که زمان برگزاری انتخابات است به پایان رسیده باشد .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به این ترتیب ۲۷ اردیبهشت زمان پایان آموزشها برای دوره آموزش متوسطه و آخر اردیبهشت زمان پایان آموزش ابتداییها است ، گفت : امتحانات به دو صورت حضوری و غیرحضوری است . اصرار داریم که امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شوند . این سوال مطرح شده است که "چرا در چنین شرایطی روی امتحانات حضوری تکیه میشود؟ " ما به طور قطع بدون هماهنگی با ستاد ملی کرونا و رعایت ملاحظات ، سفارشها و پروتکلهای بهداشتی کاری انجام نخواهیم داد .
وی ادامه داد: این کار زمانی انجام میشود که با مسئولین بهداشت هماهنگ شده باشد و از این جهت نگرانی وجود ندارد . اما این کار به خاطر شما دانش آموزان است زیرا امتحانات این دو پایه امتحانات تأثیرگذاری است و در آینده شغلی و تحصیلیتان اثرگذار است و اگر غیرحضوری باشد احتمال تضعیف حقوق شما وجود دارد و نگرانیهایی پیرامون همسانی نمره دهی و سنجش تحصیلی دانش آموزان ایجاد میشود. باید امتحانات یکسانی برگزار و مطمئن باشیم حق هیچ دانش آموزی تضعیف نمیشود .
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه اگر در زمان اعلام شده از سوی ستاد کرونا اجازه برگزاری امتحانات حضوری داده نشود ، ممکن است امتحانات به تأخیر بیفتد اما مصر هستیم حضوری باشد ، گفت : برای سایر پایهها اگر اجازه برگزاری حضوری امتحان وجود نداشت ، ارزشیابیها غیرحضوری خواهد بود و اختیار را به شورای مدرسه دادهایم و میتواند از روشهای مختلفی برای سنجش پیشرفت دانش آموزان استفاده کند . معلم مهمترین عامل ارزشیابی است و مهم این است به ارزیابی دقیقی از وضعیت تحصیلی دانش آموزان خودش برسد . هنوز بیش از سه هفته به پایان سال تحصیلی باقی مانده و امیدوارم به سمت آرامش بیشتر و مهار کرونا پیش برویم و شرایط شهرهای ما به وضعیت مناسبتری برسد .
وی درباره حذفیات امتحانات نیز توضیح داد که حذفیات کتب درسی را برای تمام پایههای تحصیلی در شرایط وضعیت قرمز ، نارنجی و آبی در ابتدای سال تحصیلی مشخص کردیم. از مناطق و مدیران میخواهم اطلاعات را در اختیار دانش آموزان قرار دهند. حذفیات روی سایت مرکز سنجش وزارتخانه و سازمان پژوهش قرار دارد. امیدواریم پایان خوشی برای این سال تحصیلی داشته باشیم که با سختیهای بسیاری همراه بود و تجربههای نویی را پشت سر گذاشتیم و با مشکلات و تنگناهای بسیاری روبه رو شدیم. همه ما تلاش کردیم این کاستیها را به حداقل ممکن برسانیم .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قریب به ۳۰ درصد پیامهای رسیده به دست ما درباره مشکلات آموزش در فضای مجازی است ، گفت: یک دغدغه این است که یادگیری در فضای مجازی به خوبی اتفاق نمیافتد . ما این را قبول داریم . از دانش آموزان و معلمان میخواهم تلاش بیشتری داشته باشند . خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته است و محتواهای مناسبی تولید شده و در دسترس است . از عدم پوشش اینترنت گلایه شده است . درست است که پوشش اینترنت سراسری نیست ، هرچند پهنای باند و پوشش روز به روز بهبود مییابد .
وی ادامه داد : درباره رایگان بودن استفاده از اینترنت نیز باید گفت که کار در شبکه شاد رایگان است ؛ از طریق هر کدام از اپراتورها وارد شوند . هیچیک از اپراتورها حق ندارند بابت خدمات در شاد پولی بگیرند و نمیگیرند . اگر خطایی رخ داده حتماً منعکس کنند ، پیگیری میشود .
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دغدغهها برگزاری کلاس حضوری است تصریح کرد : اکنون شرایط کشور دشوار است و ما به هفتههای آخر سال رسیدیم و به نظر نمیرسد مجالی برای برگزاری کلاس حضوری وجود داشته باشد. علاقه مند بودیم دوره حضوری کوتاهی برای جبران برگزار کنیم اما شرایط ، شرایط مناسبی نیست و پیش بینی نمیکنیم امسال کلاس حضوری داشته باشیم . ولی امیدواریم سال آینده کلاسها حضوری باشد .
انتهای پیام/