نگرانی کسب‌وکارها از فیلترینگ اینستاگرام

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری مهم برای بازاریابی کسب و کارها باشند، اما «فیلترینگ» به مانعی جدی برای بهره‌گیری از آنها در ایران تبدیل شده است. به اعتقاد دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی، مسدودسازی تلگرام برای برخی کارآفرینان کمرشکن بود و تکرار این موضوع در مورد اینستاگرام، ضربه بزرگی را به آنها وارد می‌کند.

نگرانی کسب‌وکارها از فیلترینگ اینستاگرام

به گزارش مملکت آنلاین، احضار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دادگاه، بحث احتمال فیلتر اینستاگرام را در ماه‌های پایانی سال گذشته داغ کرد. محمدجواد آذری‌جهرمی، به دلایل مختلفی که یکی از آنها فیلتر نکردن این شبکه اجتماعی بود، احضار و بازجویی شد.

این موضوع حواشی و ابهامات زیادی را در فضای مجازی برانگیخت. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز تایید کرد که احضار آذری‌جهرمی فقط به‌خاطر نبستن اینستاگرام نبوده و او باید محدودیت‌های دیگری را ایجاد می‌کرده که نکرده است.

البته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی‌ قوه قضائیه پس از آن گفت که این قوه به‌دنبال مسدودسازی فضای مجازی و پیام‌رسان‌های اجتماعی نیست.

با وجود این، نگرانی‌ها در مورد احتمال افزایش فیلترینگ به دلایلی ادامه دارد؛ از جمله بروز اختلال‌های گاه و بیگاه در ترافیک بین‌الملل و طرح مباحثی چون پروژه مدیریت VPN و اینترنت.

نگرانی کسب و کارها از افزایش فیلترینگ

مسدودسازی اینستاگرام، علاوه بر تاثیراتی که روی زندگی شخصی افراد دارد، کسب و کارها را نیز با خطر مواجه می‌کند. چندی پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت، در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد، فیلترینگ احتمالی اینستاگرام را معادل با بیکاری و فقر یک میلیون نفر اعلام کرد.

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز، بحث فیلترینگ را یکی از خطرهای جدی برای کارآفرینان در سال ۱۴۰۰ دانست؛ به گفته او این محدودیت‌ها ممکن است دامن آنها یا شبکه‌های اجتماعی را بگیرد.

شبکه‌های اجتماعی؛ ابزاری برای بازاریابی

او در این مورد توضیح داد: در ایران هر کسب و کار اینترنتی ممکن است به دلیل یک اشتباه یا سوءتفاهم، فیلتر شود که این موضوع منطقی و پذیرفته نیست.

طالبی از سوی دیگر به چالش فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد که در سال‌های اخیر به دغدغه‌ای جدی تبدیل شده است. به گفته او، این شبکه‌ها می‌توانند ابزاری موثر در در بازاریابی کسب و کارها باشند.

دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی ادامه داد: فعالان اقتصادی، تا حدود زیادی از تلگرام، یوتیوب، توئیتر و فیسبوک، محروم شده‌ا‌ند؛ در نتیجه اینستاگرام، به بستری مهم برای ارتباط و تعامل کسب و کارها با مشتریان تبدیل شده است. فیلترینگ این شبکه اجتماعی، استفاده از آن را با مشکل مواجه می‌کند.

آسیب کمرشکن مسدودسازی تلگرام

طالبی تاکید کرد: فیلترینگ، به خودی خود و در صورتی که شامل جرایمی مانند تروریسم و مسائل غیراخلاقی شود، بد نیست. برای مثال سایتی را که در حال آموزش ساخت بمب است، باید مسدود کرد. اما این موضوع نباید شامل حال شبکه‌های اجتماعی شود.

به گفته او، مسدودسازی تلگرام در مقطعی برای کسب و کارها کمرشکن بود و تکرار این موضوع در مورد اینستاگرام، ضربه بزرگی را به آنها وارد می‌کند.

فیلترینگ منسوخ است؟

شاید در پاسخ به چنین نگرانی‌هایی بود که آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، اخیرا در یک دید و بازدید مجازی اعلام کرد، انسداد سایت‌ها به سیاق گذشته منسوخ شده است.

به گفته او، چه با رمزنگاری‌های پیشرفته و چه با ابزارهای ماهواره‌ای که بزودی فراگیر می‌شود، دیگر مسدود شدن سایت‌ها یک راه‌حل نیست.

آذری‌جهرمی بیان کرد: در حال حاضر علم دانش‌آموزان و نوجوانان در استفاده از فضای مجازی، از علم والدین آنها بیشتر است. این در جامعه ما چالش کوچکی نیست. شکاف بین نسلی در فضای مجازی جدی‌تر است. این شکاف را با فیلتر پر نمی‌کنند با آموزش مداوم و موثر ترمیم می‌کنند.


منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر