مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:
درآمد حاصل از افزایش عوارض طرح ترافیک برای خرید دارایی سرمایهای هزینه می شود
همزمان با تصویب افزایش 25 درصدی عوارض طرح ترافیک 1400، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به این افزایش اعتراض کردند. اما به گفته یک مقام مسئول در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، این افزایش بسیار کمتر از تورم 50 تا 100 درصدی دارایی سرمایهای (وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، واگن و ...) که درآمد حاصل از طرح ترافیک برای آن هزینه میشود، است.
به گزارش مملکت آنلاین، مهدی همتی مقدم، مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره افزایش 25 درصدی عوارض طرح ترافیک 1400، بیان کرد: افزایش درآمدها متناسب با بودجه بندی و سیاست تأمین مالی است. یکی از ابزارهای درآمد پایدار مدیریت شهری برای اجرای بسیاری از پروژهها، همین طرح ترافیک است. حدود دو-سه سال است که درآمد حاصل از طرح ترافیک برای هزینههای سرمایهای (نه هزینه جاری)، خرج میشود؛ یعنی درآمد حاصل از طرح ترافیک، حقوق و دستمزد داده نمیشود بلکه خرج تملک دارایی سرمایهای در شهر میشود. مصداق مهم این اقدام، خرید اتوبوسهای درون شهری است.
او ضمن اشاره به افزایش تورم در دارایی سرمایهای، توضیح داد: برای مثال ابتدای سال، قیمت خرید یک دستگاه اتوبوس برابر با یک میلیارد و 800 تومان بود اما نیمه دوم سال زمانیکه از ایران خودرو دیزل اتوبوس خریداری کردیم، یک دستگاه برابر با 3 میلیارد و 300 میلیون تومان شد و الان که درحال مذاکره برای خرید بعدی هستیم، قیمت هر دستگاه اتوبوس حداقل چهار میلیارد تومان است.
به گفته همتی مقدم؛ لذا زمانیکه از عوارض یکی ابزارهای درآمد پایدار، دارایی سرمایهای خریداری میشود و قیمت این دارایی افزایش مییابد، باید عوارض ناشی از ابزار درآمد پایدار به اندازه تورم افزایش داده شود. اما عوارض طرح ترافیک برای سال 1400 به اندازه تورم افزایش داده نشده بلکه به میزانی افزایش یافته که بتواند کسریهای موجود برای خرید دارایی سرمایهای را تا حدی جبران کند. منفعت این کار درنهایت متوجه شهروندان میشود.
مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه افزود: کسانیکه تمایل ورود به مرکز شهر دارند، باید عوارض و جرائم ورود را پرداخت کنند. درنهایت از محل این عوارض به شهروندانی که از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند، خدمات رسانی میشود. فردی که از خودروی شخصی استفاده نمیکند و نقشی در ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و صوتی و ... ندارد، مستحق ناوگان حمل و نقلی تمیز با سرفاصله زمانی کم است. این پاداشی است که شهروندان در ازای مدیریت بهتر شهر دریافت میکنند.
او درباره تغییرات ارزی و افزایش قیمت خرید اتوبوس، واگن، ساخت مترو و ...، گفت: زمانیکه تورم 50 تا 100 درصدی در خریداری دارایی سرمایهای در طول یک سال داریم، طبعاً باید میزانی از این کسری از طریق منابع درآمد پایدار نظیر طرح ترافیک جبران شود. البته این اطمینان باید برای شهروندان وجود داشته باشد که این عوارض خرجِ هزینههای جاری شهرداری نمیشود بلکه برای تملک دارایی سرمایهای شهر هزینه میشود. در سراسر جهان از عوارض دریافتی برای بهبود وضعیت شهر و خدمات رسانی به شهروندان استفاده میشود.
مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پیش بینی امسال از درآمد طرح ترافیک را حدود 70 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: احتمالاً باتوجه به تعطیلی بسیار و شیوع کرونا، حدود 20 تا 30 درصد از آن محقق میشود.
انتهای پیام/