آیا نجات صنعت گردشگری هم زمان با رعایت نگرانی های کرونایی امکان پذیر است؟
زمزمه محدودیت های سفر جادهای در بهار۱۴۰۰
ستاد ملی مقابله با کرونا تبلیغ سفر برای نوروز سال ۱۴۰۰ را ممنوع کرده، این در حالی است که طی روزهای اخیر، ورود موج مسافران به جزایری همچون قشم و کیش، نگرانیهایی در مورد بروز وضعیت مشابه در تعطیلات بهمنماه و همچنین عید نوروز را افزایش داده است.
به گزارش مملکت آنلاین، با فرونشستن پیک ابتلا به ویروس کرونا در کشور که منجر به فوت روزانه حدود ۵۰۰ نفر از هموطنان ایرانی میشد، ستاد ملی مقابله با کرونا از ۲۰دیماه، منع تردد بینشهری در عمده استانهای کشور را لغو کرد. هرچند اکنون وضعیت ابتلا به کرونا براساس رنگبندیهای قراردادی تقریبا در تمام استانهای کشور به رنگ زرد درآمده اما امکان سفر بیناستانی با خودرو شخصی نیز دوباره فراهم شده است.
با این همه، ظاهرا قرار نیست در بر همین پاشنه بچرخد. ستاد ملی مقابله با کرونا تبلیغ سفر برای نوروز سال ۱۴۰۰ را ممنوع کرده، این در حالی است که طی روزهای اخیر، ورود موج مسافران به جزایری همچون قشم و کیش، نگرانیهایی در مورد بروز وضعیت مشابه در تعطیلات بهمنماه و همچنین عید نوروز را افزایش داده، اما آیا ممکن است شکل و شمایل گردشگری در سال آینده بهگونهای تغییر کند که هم با معیارهای کرونایی سازگار باشد و هم با نگرانیهای ناشیاز آب رفتن بخش گردشگری ایران؟
احتمال بروز موج چهارم و فوت ۱۰هزار ایرانی
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از جلسه مورخ ۲۷دیماه این ستاد نسبت به وضعیت استانهای مازندران، گیلان و گلستان ابراز نگرانی کرد و گفت: «طی چند روز گذشته در برخی نقاط کشور شاهد عدم رعایت پروتکلها بودهایم. علاوهبر این، مسافرتهایی به جنوب بهویژه قشم انجام شد و مسافرتهای زیادی به سمت شمال داشتیم. هشدار بسیار جدی است. اگر رعایت پروتکلها ضعیف شود، متاسفانه موج چهارم میتواند اواخر بهمن و اوایل اسفند شکل بگیرد و با هر موج ۸ تا ۱۰ هزار مورد فوتی بیشتر است.»
علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز بهتازگی در این مورد گفت: «در روزهای گذشته باتوجه به حجم گسترده خروجیهای تهران و همچنین ورود بیشاز ۵۰هزار نفر به جزیرهای کوچک و مسافرت به شهرهای قرمز، ممکن است با بازگشت این افراد به تهران، شاهد اَشکال جدیدی از بیماری باشیم.»
سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در همین مورد افزود: «عادیپنداری در شرایطی که سیستم بهداشت و درمان بهصورت شبانهروزی نهایت تلاش خود را کرده تا آمار ابتلا و فوتیها را پایین بیاورد، قطعا دوباره شرایط خطرناک همهگیری کرونا را بازمیگرداند.»
باز هم سفر خودرویی و باز هم پیک کرونا
در این میان بهنظر میرسد ارتباط مستقیمی میان سفر با خودروهای شخصی و اوجگیری ابتلا به کرونا در کشور وجود دارد و این موضوع از چشم مقامات مسئول هم دور نمانده است.
ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت و درمان بهتازگی پر شدن هتلها و حجم سفرها را در یک هفته گذشته فاجعهبار خواند و گفت: «میزان تردد خودروها در دیماه نسبتبه مدت زمان مشابه سال گذشته فقط ۵درصد کاهش یافته است، یعنی ۹۵درصد مردم شرایط را عادی میدانند و بههمان میزان در داخل و خارج شهرها تردد میکنند.»
اما وضعیت همهگیری کرونا چه تغییری بر سلیقه سفر با خودرو شخصی در میان ایرانیها ایجاد کرد؟ نتایج یک بررسی که توسط شرکت علیبابا انجام شده است، نشان میدهد حدود ۳۲درصد ایرانیها در تابستان امسال حداقل یکبار به سفر رفته و ۶درصد از آنها ابتلا به کرونا پس از سفر را تایید کردهاند. از آن سو، در تابستان امسال خودرو شخصی سهم ۸۵درصدی از سبد وسایل حملونقل مسافرتی ایرانی را تشکیل داده بود.
آیا گردشگری ایران در ۱۴۰۰ پوست میاندازد؟
محدودیتهای متعدد بر سر راه تردد بین استانی و بهویژه سفر با خودرو در یک سال اخیر موجب شده است بخش گردشگری در ایران، یکی از اصلیترین بخش های آسیب دیده از بروز همهگیری کرونا باشد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیماه سال ۱۳۹۷، از طرحی با نام «ساب» (سرواژهای برای «سفرهای آسان و برنامهریزیشده») رونمایی کرد که بر اساس آن، قرار بود برخی بانکها در همکاری با مراکز اسکان، نسبت به تقسیط هزینهها همکاری کنند. این طرح که بعدها با تصمیم این وزارتخانه با تخصیص وام ۲۰میلیون تومانی سفر همراه شد، به نظر تلاشی بود برای جان بخشیدن به بخش زیاندیده گردشگری داخلی ایران. اما این طرح به دلیل اوجگیری آمار موارد فوتی ناشیاز ابتلا به کرونا، عملا کنار گذاشته شد.
اما آیا ممکن است شکل و شمایل گردشگری در سال آینده بهگونهای تغییر کند که هم با ترس از ابتلا به کرونا سازگار باشد و هم با نگرانیهای ناشیاز آب رفتن بخش گردشگری؟
خبرگزاری تراولدیلینیوز بهتازگی از احتمال بازیابی بازار توریسم در سال ۲۰۲۱ میلادی خبر داد که براساس آن، این صنعت بهسمت گردشگری روستایی و کشاورزی سوق داده خواهد شد و این امر میتواند به رشد ۲۲درصدی بازار گردشگری در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بینجامد. از آن سو، براساس نظرسنجی شرکت گوگل، تقاضای سفر در جهت شخصیسازی بسته تورها پیش میرود و حدود 57درصد مسافران، بهدنبال شخصیسازی سفرهای خود با مقاصد بکر و بهدور از جمعیت در روستاها هستند.
انتهای پیام/