خط تولید واگن‌های مسافری داخلی در حال تعطیلی

عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه اگر کشور از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌کرد، هم اکنون کمبودی در حوزه واگن مسافری نبود، گفت: خط‌های تولید ما به‌دلیل نبود سفارش تعطیل می‌شود و این موجب نگرانی فعالان این صنعت خواهد بود.

خط تولید واگن‌های مسافری داخلی در حال تعطیلی

به گزارش مملکت آنلاین، مرتضی مولانژاد امروز در نشست خبری که در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی برگزار شد، با بیان اینکه اگر کشور از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌کرد، هم اکنون کمبودی در حوزه واگن مسافری نبود، گفت: در صنعت ریلی کشور چهار شرکت واگن مسافری تولید می‌کند، بنابراین به‌طور قطعی کشور از لحاظ تولید واگن مسافری بی‌نیاز است.

وی‌ ادامه داد: شرکت‌های تولید واگن ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری را دارند؛ اما طبق آمار طی پنج سال‌ گذشته تنها دو سفارش به تعداد ۴۰ و ۱۵ دستگاه ثبت سفارش شده است. سفارش ۱۵ واگن تحویل داده شده و هم‌اکنون ۱۰ واگن از ۴۰ واگن سفارش دوم هم نیز آماده تحویل است و اگر ۳۰ واگن دیگر را تحویل دهیم، خط‌های تولید ما به‌دلیل نبود سفارش تعطیل می‌شود و این موجب نگرانی فعالان این صنعت خواهد بود.

عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خاطرنشان کرد: در رابطه با تولید لوکومتیو دو کارخانه تجربه تولید در این زمینه را دارند و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ ماهانه چهار دستگاه تولید داشتیم که اوج تولید در این زمینه مربوط به همین دو سال بوده اما هم‌اکنون اکثر کارخانه‌ کشور در این حوزه تعطیل شده است.

مولانژاد با اشاره به کمبود لوکومتیو در کشور بیان کرد: اگر از همان سال ۱۳۸۴ طی هرماه چهار لوکومتیو به‌صورت پیوسته تولید و وارد خط سرویس‌دهی کشور می‌شد، قطعا هم‌اکنون کمبودی در حوزه لوکومتیو ریلی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی صنعت ریلی کشور برخلاف تاکیدات رهبر معظم انقلاب است؛ افزود: ایشان نسبت به توسعه ترانزیت ریلی تاکیدات ویژه‌ای داشتند؛ در حالی که طبق آمار بخش حمل و نقل ریلی در سال گذشته رشد منفی چهار درصدی را ثبت کرده، در مقابل حمل و نقل جاده‌ای رشد مثبت ۹ درصدی داشته است.

عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: علاوه بر تاکیدات رهبری در این زمینه، در برنامه توسعه هفتم نیز بنا شده تا راه‌آهن در بخش باری به رشد ۳۰ درصد و مسافری رشد ۲۰ درصدی داشته باشد و برای تحقق این برنامه‌ریزی بخش باری ریلی نیازمند توسعه‌های جدی است. طی یک دهه اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به رونق اقتصاد با مشارکت بخش خصوصی تاکید داشتند اما در حال حاضر راه‌آهن کشور نسبت به این ظرفیت بی‌توجه است.

انتهای پیام/

ارسال نظر