مجبور به کاهش کیفیت بنزین برای تامین نیاز داخل هستیم
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست مجلس اعلام کرد که براساس گزارشهای ارائهشده، با توجه به افزایش مصرف گازوئیل و بنزین در کشور، بهناچار بخشی از اکتان موجود در بنزین کاهش داده میشود تا بتوان از نظر کمی سقف تولید را برای پاسخگوی به نیاز روزانه افزایش داد.
به گزارش مملکت آنلاین به نقل از خانه ملت، «علیرضا نظری»، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست مجلس گفت: «براساس گزارش نماینده سازمان برنامه و بودجه، محدودیتهایی برای تأمین منابع لازم بهمنظور تزریق به شهرداریها وجود دارد تا نسبت به بهینهسازی و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی اقدام کنند.»
او همچنین ادامه داد: «دستور کار نشست امروز کمیسیون به موضوع بررسی روند اجرای قانون هوای پاک با حضور نمایندگان وزارتخانههای کشور، نفت، کشور و سازمان برنامه و بودجه اختصاص داشت که متأسفانه رئیس سازمان حفاظت محیطزیست و نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشدند.»
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی همچنین توضیح داد: «مسئولین وزارت نفت گزارشی از روند و میزان تولید فرآوردههای نفتی شامل گازوئیل، بنزین و رعایت استانداردهای لازم در این تولیدات ارائه دادند و بررسی شد. براساس گزارشهای ارائهشده، با توجه به افزایش مصرف گازوئیل و بنزین در کشور، بهناچار بخشی از اکتان موجود در بنزین کاهش داده میشود تا بتوانند از نظر کمی سقف تولید را برای پاسخگوی به نیاز روزانه افزایش دهند.»
به گفته او، مطابق گزارش نماینده وزارت نفت، پالایشگاههای شازند، اصفهان، بندرعباس، تبریز، شیراز و ستاره خلیج فارس در برنامه زمانبندیشده باید مسیر لازم برای بهینهسازی تولید و همچنین تولید سوخت براساس استانداردهای یورو۴ را طی کنند.
این نماینده مجلس توضیح داد: «در جلسه گزارشی ارائه شد که دادستانی کل کشور جمعبندی کاملی از تکالیف احصاشده درزمینه اجرای قانون هوای پاک، کمکاریهای انجامشده و پیشنهادهای جامع در این زمینه تهیه کرده بود و آن را در اختیار دادستان کل کشور قرار داد.»
نظری همچنین گفت نماینده وزارت کشور گزارشی در راستای برقیکردن خودرو و موتورسیکلتها، توسعه شبکه ریلی شهری و نیز بحث خودروهای دیزلی و ونها و تغییرات نقشآفرینی ایجادشده برای کاهش آلایندگی ارائه کرد که براساس آن اقدامات خوبی صورت گرفته بود که نسبت به سالهای قبل بهتر بود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیطزیست مجلس شورای اسلامی، گفت: «براساس گزارش نماینده سازمان برنامه و بودجه، محدودیتهایی برای تأمین منابع لازم بهمنظور تزریق به شهرداریها وجود دارد تا نسبت به بهینهسازی و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی اقدام کنند.»
به گفته نماینده خمین در مجلس، مقرر شد از طریق کمیسیون درخواستی برای برگزاری نشست با حضور رئیس سازمان محیطزیست، وزرای صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، نیرو و دادستان کل کشور در صحن مجلس مطرح و گزارش دقیقی درزمینه عملکرد دستگاهها درزمینه اجرای قانون هوای پاک ارائه شود تا ارزیابی دقیقی نسبت به عملکرد دستگاهها صورت بگیرد.
پایینبودن کیفیت بنزین بهعنوان یکی از مشکلات اصلی مالکان خودروهای خارجی در ایران محسوب میشود. هرچند این مشکل از سالها قبل وجود داشته است، اما اکنون با توجه به اینکه خودروهای جدید بهدلیل تکنولوژی ساخت پیشرفته خود به بنزین باکیفیت نیاز دارند، این مشکل بیشازپیش نمایان شده است.
عدد اکتان بهعنوان یکی از مهمترین مشخصههای سوخت محسوب میشود. درواقع هرچه میزان عدد اکتان بنزین بیشتر باشد، کیفیت آن نیز در سطح بالایی قرار خواهد داشت. اگر عدد اکتان بنزین پایینتر باشد، اشتعال آن سریعتر انجام میشود. ازاینرو هنگامی که بنزین وارد سیلندر موتور میشود، توانایی تحمل فشار بالا را ندارد و فرایند اشتعال آن بلافاصله پیش از جرقه شمع انجام خواهد شد.
در چنین شرایطی پیشرانه نمیتواند این اشتعال زودهنگام را برنامهریزی کند و ضربههایی که از این اشتعال حاصل میشود، آسیبهای جبرانناپذیری بههمراه خواهد داشت.
انتهای پیام/