انتقال کارتن خوابها به گرمخانه با تاکسی ونهای فرسوده!
صبح روز گذشته گشتهای ویژه فوریت اجتماعی شهرداری تهران کار خود را آغاز کرد، گشتهایی که حاشیه ساز شد چراکه تعداد زیادی "تاکسی ون" در میان خودروهای گشت برای جمع آوری کارتن خوابها به چشم میخورد که واکنش مسئولان شهری را به همراه داشت.
به گزارش مملکت آنلاین، صبح روز گذشته (یکشنبه) گشتهای فوریتهای اجتماعی شهرداری تهران تحت عنوان "حامی شهر" رونمایی شد، طرحی که بنا به گفته احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهر تهران قرار است افراد کارتن خواب و بیخانمان را در شبهای سرد و بلند زمستان جمع آوری کند.
وی همچنین اعلام کرد که نسبت به سال گذشته تعداد گشتهای شهرداری به دو برابر افزایش یافته و ۴۰ خودرو و هفت اتوبوس کار جمعآوری بی خانمانها را انجام میدهند.
مدیرعامل سازمان در حالی از افزایش دو برابری گشتهای فوریتی در زمستان امسال خبر میدهد که نه تنها خبری از نوسازی و افزایش ونهای سقف بلند و سفید این سازمان نبود، بلکه در اقدامی عجیب و قابل تأمل از "تاکسیهای ون" که بعضا فرسوده بودند، استفاده شده است و احمدی صدر نیز در پاسخ به چرایی بکارگیری ونهای فرسوده با پلاک تاکسی به عنوان گشتهای ویژه فوریتهای اجتماعی در تهران، توپ را به زمین مناطق انداخته و میگوید: علاوه بر خودروهایی که در اختیار سازمان رفاه و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران به عنوان گشتهای فوریتهای اجتماعی قرار دارد، در مناطق نیز تعدادی خودرو برای انتقال افراد بی خانمان به صورت کرایه در اختیار گرفته میشود که در این ایام تنها برای انتقال افراد بی خانمان مورد استفاده قرار میگیرد.
در این میان مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به بکارگیری ونهای فرسوده برای گشتهای ویژه فوریتهای اجتماعی (حامی شهر) جهت انتقال افراد بی خانمان به مددسراها انتقاد کرده و اظهار میکند: این موضوع را پیگیری خواهیم کرد چراکه گلایهای در خصوص فرسودگی ونهایی که برای جابجا کردن بی خانمانها مورد استفاده قرار میگیرد وجود دارد که قطعا این موضوع را دنبال خواهیم کرد.
فعالیت تاکسیها در خطوط نباید برای کار دیگری رها شود
انتقادها برای بکارگیری تاکسی ونها ادامه دارد تا جایی که وحید سرلک معاون نظارت سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه این ون ها نباید در خطوط فعال باشند، میگوید: فعالیت در خطوط برای ما در اولویت است و رانندگان تاکسی چه سواری و چه ون باید در خطوط فعال باشند و اینگونه نیست که فعالیت در خطوط برای کار دیگری رها شود، اما سازمانها که از سازمان تاکسیرانی، سرویس نمیگیرند بلکه از شرکتهای خصوصی که ونها و سایر تاکسیها زیر نظر آنها فعال هستند، سرویس میگیرند.
استفاده اختصاصی از تاکسی برای جمع آوری معتادان و یا جابجایی بار درحوزه فعالیت تاکسیها نیست
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران نیز در واکنش به این اقدام سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران میگوید:طبیعا خودروهایی که پلاک تاکسی دارند باید برای عموم مردم خدمات و سرویس بدهند و استفاده اختصاصی به هر نوع چه جمع آوری معتادان و چه سایر فعالیت های در سطح شهر مثل جابجایی بار و یا استفاده اختصاصی، درحوزه فعالیت تاکسیها نیست و خودروهای تاکسی باید صرفا در اختیار عموم مردم باشند.
آنگونه که مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی گفته این ونها تنها برای انتقال افراد بی خانمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت، اما به هر دلیلی که باشد، آیا استفاده از تاکسی که وسیله تردد عامه مردم است برای انتقال کارتن خوابهایی که سبک زندگی متفاوتی دارند، مناسب است؟ نحوه فعالیت این تاکسی ونها در جابجایی افراد بی خانمان چگونه است؟ آیا ساعت خاصی دارد؟ آیا بعد از هر بار جابجایی این تاکسیهای ون ضدعفونی میشود؟ و... سوالاتی است که با وجود پیگیری خبرنگار ایسنا از مسئولین مربوطه بی پاسخ مانده است.
منبع: ایسنا